Piszę, bo wszystko inne mniej lubię. Piszę w przerwach od fantazjowania o upiciu się z Billem Murrayem... albo odwrotnie.

Program 16. Millennium Docs Against Gravity! 0

Entuzjaści mniejsi lub więksi dokumentów wczytujcie się! 1000 pokazów, spotkania z 80 twórcami i bohaterami filmów, debaty i wydarzenia muzyczne. Program 16. Millennium Docs Against Gravity, największego festiwalu filmowego w Polsce i jedynego w Europie, który odbywa się jednocześnie w sześciu miastach, jest już dostępny na stronie mdag.pl.

  • MISTRZOWIE

W programie nie zabraknie filmów najbardziej uznanych filmowców, w tym Wernera Herzoga. Jego Herzog/Gorbaczow to wywiad-rzeka z Michaiłem Gorbaczowem. Agnès Varda, zmarła w marcu ikona kina i prekursorka Nowej Fali, w „Varda według Agnès” (Varda by Agnès) tworzy swój niekonwencjonalny filmowy autoportret. Peter Jackson w swoim pierwszym filmie dokumentalnym "I młodzi pozostaną” (They Shall Not Grow Old) wykorzystał zdumiewające materiały wideo z archiwów I wojny światowej, ukazując codzienne życie żołnierzy na froncie i okropieństwa wojny w niezwykle realistyczny sposób. Siergiej Łoźnica w filmie „Proces” („The Trial”) przedstawia pokazowy stalinowski sąd w 1930 r., także za pomocą archiwaliów. Obsypana nagrodami na festiwalu w Sundance „Kraina miodu” („Honeyland”) Tamary Kotewskiej i Ljubomira Stefanowa to rozgrywająca się w Macedonii Północnej historia Hatidze, pszczelarki, która wiedzie życie w zgodzie z naturą z dala od miasta. Najnowszy film Roberto Minerviniego, Włocha obrazującego wielokulturową rzeczywistość Stanów Zjednoczonych, „Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu?” („What You Gonna Do When the World’s on Fire?”) ukazuje codzienne życie czarnoskórych Amerykanów, walczących o godność i sprawiedliwość. W programie także wcześniejsze dzieła Minerviniego: „Zatrzymać bijące serce” („Stop the Pounding Heart”) i „Po drugiej stronie” („The Other Side”). Pochodzący z Włoch reżyser, żyjący od lat w Teksasie, wygłosi na festiwalu swój wykład mistrzowski.

  • PSYCHOLOGIA, CZYLI ZROZUMIEĆ SIEBIE

W sekcji Historie intymne, której patronem jest miesięcznik „Zwierciadło”, znajdą się filmy psychologiczne. „Magiczne życie VTonislava Hristova (twórcy filmu Dobry listonosz, nagrodzonego na 14. edycji MDAG) to intymny portret młodej kobiety Veery, która wciela się w fantastyczne postaci za sprawą gier LARP (z ang. live action role-playing), aby zmierzyć się z demonami przeszłości. Przyjaźń jest tematem filmu "Transnistria" („Transnistra”) Anny Eborn o nastolatkach mieszkających w Naddniestrzu, nieuznawanej republice na terenie Mołdawii. „3100: biegnij i medytuj” („3100: Run and Become”) Sanjaya Rawala, zainspirowanego kultową książką „Urodzeni biegacze” Christophera McDougalla, przedstawia przebieg najdłuższego ultramaratonu na świecie i duchowe podejście do biegania.

Magiczne życie V

  • OCZEKIWANE FILMY POLSKIE

In Touch Pawła Ziemilskiego opowiada o mazurskiej wsi Stare Juchy, z której prawie jedna trzecia mieszkańców wyemigrowała do Islandii, ale kontakt z bliskimi umożliwia im Skype. Bohaterami „Jazdy obowiązkowej” („Compulsory Figures”) Ewy Kochańskiej jest ukraińskie małżeństwo z trójką dzieci, które mieszka w Polsce. Szansą na lepszą przyszłość może być wygrana ich córki Julii w zawodach łyżwiarskich. „Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? – pytał na krótko przed śmiercią w 2009 r. Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada na to pytanie w filmie „Marek Edelman… i była miłość w Getcie” Jolanty Dylewskiej, nad którego scenariuszem współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu. W „Symfonii Fabryki Ursus” („Symphony of The Ursus Factory”) Jaśmina Wójcik upamiętnia losy pracowników warszawskiej fabryki. A psychologia miasta jest tematem filmu "Diagnosis" Ewy Podgórskiej. Relacji najsłynniejszej pary polskich artystów przygląda się w wizualnym eseju z pogranicza kina i teatru Borys Lankosz. W filmie Kobro/Strzemiński. Opowieść fantastyczna występują Agata Buzek i Łukasz Simlat. Głośno może być również w związku z filmem „Złota”. Tomasz Knittel przygląda się w nim spadkobiercy (w wyniku reprywatyzacji) przedwojennej warszawskiej kamienicy i mieszkającym w niej lokatorom.

  • NOWA SEKCJA FILMOWA: CZWARTE OKO

„Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?” (Cold Case Hammarskjöld) to najnowszy, nagrodzony za reżyserię w Sundance, film Madsa Brüggera, znanego z „performatywnego dziennikarstwa”. Tematem „Kwitów z Panamy” („The Panama Papers”) Alexa Wintera jest największa jak dotąd afera ukrywania dochodów przez najbogatszych w rajach podatkowych. W „Bellingcat: prawda w czasach postprawdy” („Bellingcat – Truth in a Post-Truth World”) Hans Pool przedstawia działalność pierwszego w historii obywatelskiego internetowego serwisu śledczego, który wyjaśnił takie zagadki, jak m.in. katastrofa lotu Malaysia Airlines 17 czy otrucie Siergieja Skripala. W „Ustrzelić mafię” („Shooting the Mafia”) Kim Longinotto opowiada o fotografce z Palermo – Letizii Battaglii, która przez lata portretowała działania sycylijskiej mafii. Sekcji filmowa Czwarte oko jest poświęcona roli zaangażowanego dziennikarstwa we współczesnym świecie. Jej patronem jest portal OKO.press.

Kto zabił sekretarza generalnego ONZ

  • NOWA SEKCJA FILMOWA: MODA DLA LUDZI

„Jean Paul Gaultier. Szyk i krzyk” („Jean Paul Gaultier Freak And Chic”) Yanna L’Hénoreta jest portretem tego niezwykle pomysłowego projektanta, nazywanego „enfant terrible” francuskiego świata mody. W „Yves Saint Laurent: ostatnia kolekcja” („Celebration”) Oliviera Meyrou poznajemy z bliska tytułowego bohatera, który uchodził za ikonę stylu i legendę za życia. Roy Halston Frowick, znany jako Halson, to kultowy projektant lat 70. ubiegłego wieku. Jego kreacje nosiły takie gwiazdy, jak Bianca Jagger, Liza Minnelli i Lauren Bacall. Frédéric Tcheng w filmie „Halston” przywołuje jego pełną wzlotów i upadków historię. Patronem sekcji Moda dla ludzi jest „Vogue Polska”.

  • NAJNOWSZA HISTORIA EUROPY

Rob Miller i Henry Singer w "Procesie Ratko Mladicia" ("The Trial of Ratko Mladić") pytają, czy 20 lat po wojnie w Bośni i Hercegowinie, która kosztowała życie ok. 100 tys. osób, możliwe jest zadośćuczynienie za poniesione straty i doznane krzywdy. Witalij Manski, którego film Pod opieką wiecznego słońca zwyciężył 13. edycję festiwalu, w Świadkach Putina ("Putin’s Witnesses”) przedstawia historię dojścia do władzy rosyjskiego przywódcy. Reżyser, dzięki pracy w publicznej telewizji, miał szansę z bliska obserwować moment historycznego przełomu w Rosji.

  • NOWA SEKCJA FILMOWA: SCIENCE NON-FICTION

W filmie „A to mój przyjaciel robot” („Hi, A.I.”) Isy Willinger poznajemy możliwości robotów, które już dziś współpracują z ludźmi. Chris Paine w „Czy ufasz temu komputerowi?” („Do You Trust This Computer?”) odsłania mroczną stronę techniki i ryzyko, jakie wiąże się z wynalezieniem sztucznej inteligencji. A w „Nowym, lepszym człowieku” („More Human than Human”) Tommy Pallotta i Femke Wolting postanowili zbudować własnego robota, aby sprawdzić, czy może on zastąpić ich w roli filmowców.

Nowy, lepszy człowiek

  • EMOCJONUJĄCE ZWIĄZKI ŚWIATA FILMU I SZTUKI

Jak co roku przedstawiamy filmy przybliżające świat sztuki. „Niezwykła propozycja” („The Proposal”) Jill Magid, częściowo thriller, częściowo romans, jest historią próby przywrócenia dostępu do archiwum prac najsłynniejszego meksykańskiego architekta Luisa Barragána. Nebojša Slijepčević w „Serbce” („Srbenka”) prowadzi nas za kulisy spektaklu o 12-letniej Serbce zamordowanej w 1991 r. w Zagrzebiu. Autorem przedstawienia, które wbiło kij w mrowisko konfliktu chorwacko-serbskiego, jest Oliver Frljić, znany w Polsce za sprawą głośnego spektaklu „Klątwa”. Bohaterami filmu „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” (Talking About Trees) Suhaiba Gasmelbariego, zdobywcy Nagrody dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego na tegorocznym Berlinale, są czterej leciwi członkowie sudańskiego klubu filmowego, którzy postanawiają odrestaurować dawne kino pod Chartumem. Giacomo Durzi w „Ferrante Fever. Gorączce czytania” („Ferrante Fever”) portretuje nietuzinkową osobowość Eleny Ferrante, najpopularniejszej włoskiej pisarki naszych czasów, która skrywa swoją tożsamość.

Program zróżnicowany, kuszący, stykający nas z różnymi światami, spojrzeniami. Jest w czym wybierać! Do 30 kwietnia trwa sprzedaż karnetów na warszawską edycję. Bilety będą w sprzedaży od 27 kwietnia. Nie zapomnijcie! Będziemy przypominać!

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…