Clay (Hayden Christensen) wiedzie szczęśliwe życie. Ma piękną żonę (Jessica Alba), dobrą pracę, dużo pieniędzy i mało zmartwień. Pewnego dnia dowiaduje się, że cierpi na nieuleczalną chorobę serca. Może go uratować jedynie przeszczep. Kiedy operacja się zaczyna, Clay odkrywa, że nie został uśpiony. Widzi, słyszy, jednak nic nie czuje, jest sparaliżowany. Z przerażeniem odkrywa, że jego los już został przesądzony. Jedyną osobą, na którą może liczyć, jest jego żona.

Miłość wystawiona na próbę

Chociaż stan „powrotu świadomości” jest dość przerażający, a PRZEBUDZENIE to zdecydowanie mroczny thriller, Joby Harold, reżyser i scenarzysta, dołożył wielu starań w pracy nad tekstem, aby Jessica Alba i Hayden Christensen mogli przekonująco rozegrać wątek miłosny.

Wydaje mi się, że najistotniejszym elementem w PRZEBUDZENIU jest to, że postać grana przez Haydena może przetrwać piekło, przez które przechodzi, wyłącznie z miłości do kobiety – wyjaśnia Alba. - Ustaliliśmy wcześniej, że będzie to pełny obraz miłości młodych ludzi, jaką z łatwością widzowie dostrzegą na ekranie. To napięcie pomiędzy Clayem i Sam musiało być o tyle intensywniejsze, gdyż istniało wciąż wiszące nad nimi zagrożenie. Bohaterowie nie wiedzieli, czy istnieje dla nich jakiekolwiek jutro. Widzowie także na początku nie zdają sobie sprawy, jak bardzo ich miłość jest żarliwa i poruszająca, jak nieubłaganie zegar życia odmierza ich wspólny czas.

Clay urodził się w luksusie, jest multimilionerem – wyjaśnia reżyser. - Z kolei Sam jest zwykłą dziewczyną. Clay żyje pełnią tego luksusowego życia, Sam natomiast wiedzie życie skromne, ale jest bardzo otwartą osobą i chyba właśnie ta cecha najbardziej podoba się Claytonowi. Gdy milioner spotyka się z nią, trafia do jej skromnego świata, gdzie dzielą z sobą niewielką przestrzeń, jakby byli uwięzieni w bańce powietrza. Clay musi powstrzymywać oddech, dopóki nie wydostanie się ponownie na powierzchnię swojego świata.

Wcielenie się w postać Sam było ożywczą zmianą w karierze Alby. Od pewnego czasu grywałam wyłącznie w wielkich komercyjnych produkcjach – mówi po nakręceniu sceny pocałunku z Christensenem. - A im większy film, tym więcej ludzi decyduje, co w nim jest najważniejsze. Im więcej wkładają pieniędzy w przedsięwzięcie, tym bardziej sterują bohaterami, a w PRZEBUDZENIU mam okazję zagrać prawdziwą osobę, która dokonuje własnych wyborów i która kieruje się naprawdę skomplikowanymi motywami.

W ostatnim etapie produkcji ekipa realizacyjna przeniosła się do studia Kaufman-Astoria w Queens. To tam powstała sala operacyjna i nakręcono najbardziej dramatyczne i krwawe momenty akcji. Wydaje mi się, że większość ludzi idących na operację zastanawia się, jak to będzie, kiedy stracą przytomność – mówi Terrence Howard. Podkreślenie w filmie tej właśnie niepewności sprawia, że PRZEBUDZENIE jest naprawdę mocnym thrillerem.

Narkoza jest jednym z najskuteczniej działających medycznych wynalazków, ale i jednym z ostatnich, których nadal nie rozumiemy – napisała Sandra Blakeslee w „New York Times” w roku 1994.

Wiedza o anestezjologii jedynie powiększa obszar niepewności ludzkiej.

Ponieważ natura świadomości jest dla nas wciąż zagadką, fakt, że pozbawiamy jej ludzi celowo, także musi pozostawać zagadkowy. Te właśnie luki w naszej wiedzy nie pozwalają anestezjologom na faktyczne sprawdzenie, czy pacjent jest wciąż świadomy. Anastezjolog musi zmieszać około piętnastu leków, by uzyskać pożądany efekty – pisze dalej Blakeslee. - Używa opiatów do zablokowania bólu, valium i jego pochodnych do zredukowania strachu i zminimalizowania ryzyka amnezji, środków rozluźniających napięcie mięśniowe służących do wywołania okresowego paraliżu ciała i dawkę gazów, które ostatecznie usypiają świadomość pacjenta. Każdy z takich koktajli przygotowywany jest specjalnie pod określony zabieg i pacjenta.

Terrence przygotowywał się do roli, spędzając czas na obserwowaniu przygotowań do dziesięciu różnych operacji w Columbia Presbyterian Hospital. To niesamowite uczucie stać na galerii i obserwować przeszczep serca, wstawianie zastawek, operacje aorty. Tam dopiero widać, co to znaczy, że ludzkie życie spoczywa w czyichś rękach. A ja musiałem to potem oddać podczas gry jako aktor, ze stuprocentowym realizmem.

Dla Christensena największym wyzwaniem było przygotowanie się psychiczne do roli człowieka przeżywającego męczarnie podczas narkozy. Niełatwo jest zachować spokój, kiedy leży się na takim stole – wyjaśnia młody aktor. - Leżąc nie mogłem grać, reagować na zachowania pozostałych aktorów, pozostawało mi więc jedynie rozmyślanie. A już samo myślenie o uczestnictwie w takiej scenie stanowi nie lada wyzwanie. Ale wydaje mi się, że dzięki temu widzowie poczują się jak sam Clayton, znajdą się dosłownie we wnętrzu jego głowy. I to właśnie – dodaje aktor – będzie najbardziej przerażające.

O produkcji

Pomysł na scenariusz zrodził się z bólu: ostrego kłucia w plecach i boku, które promieniuje aż na brzuch, towarzyszącej mu gorączce i dreszczach, a nawet wymiotach. Scenarzysta i reżyser filmu Joby Harold opisuje takie właśnie symptomy kamicy nerkowej, na którą się leczył.

- Ten film miał traktować o najbardziej bolesnym przeżyciu, jakie może być udziałem człowieka – wspomina. - Cierpiałem taki ból przez niemal sześć godzin, aż do momentu, w którym byłem zbyt zmęczony, by móc cokolwiek odczuwać. Odpłynąłem we wspomnienia, do czasów dzieciństwa. Myślałem o rodzicach, mojej żonie i wszystkich tych rzeczach oraz ludziach, którzy wydawali mi się kiedykolwiek ważni. I to właśnie wtedy, w samym środku przemyśleń, spłynęło na mnie olśnienie, jakby nagle w mojej głowie zapaliła się żarówka.

Ten pomysł przekształcił się później w scenariusz "Przebudzenia", thrillera, w którym zagrali Hayden Christensen, Jessica Alba, Terrence Howard oraz _Lena Olin_(o). Film opowiada historię młodego, niezwykle bogatego i znanego człowieka, którego życie uczuciowe jest dosyć skomplikowane, ukrywa bowiem swój związek z ukochaną Sam, której nie akceptuje jego matka. O wiele jednak poważniejszym problemem jest choroba serca, jakiej leczenie wymaga transplantacji, będącej jedynym ratunkiem dla bohatera. W trakcie zabiegu dochodzi do niezwykłego wydarzenia – pacjent doświadcza stanu, zwanego w terminologii lekarskiej "powrotem świadomości": sparaliżowany działaniem leków człowiek nie tylko słyszy, co dzieje się wokół niego, ale na domiar złego czuje każde dotknięcie podczas zabiegu.

- Większość thrillerów psychologicznych jest odbierana przez widownię w sposób bardzo pasywny – mówi Harold, dla którego "Przebudzenie" jest debiutem reżyserskim. - Zamiarem "Przebudzenia" jest przełamanie tej konwencji i wciągnięcie widza do umysłu osoby, która przeżywa tak wyjątkowe, a zarazem przerażające doświadczenie. W większości thrillerów – kontynuuje Harold - widownia widzi bohatera idącego długim korytarzem i wie doskonale, że za rogiem czyha złoczyńca, że zaraz nastąpi atak. Ale w moim filmie, przynajmniej taki miałem zamiar, widz musi czuć się, jakby sam był Clay’em. Staraliśmy się tak kręcić, aby wydarzenia były jak najbardziej realne, osadzone w konkretnym czasie, niemal fizycznie odczuwalne do tego stopnia, aby możliwa była identyfikacja widza z emocjami i odczuciami bohatera.

Pewnego chłodnego jesiennego popołudnia Joby Harold, Hayden Christensen oraz członkowie ekipy uzdolnionych nowojorskich filmowców (w tym operator, który otrzymał Oscara za zdjęcia pamiętnego Titanica) zebrali się, by nakręcić scenę przedstawiającą samą istotę bólu. Ujęcie to rozgrywa się w scenerii słynnego szpitala Bellevue, na jednym z górnych pięter, z którego okien widać East River. Fluorescencyjne odbicia lamp pełzają po wyłożonych linoleum podłogach. Wszędzie panuje martwa cisza. I wtedy rozpoczyna się koszmar… Znacznym ułatwieniem dla realizatorów był fakt, że ta część szpitala trafiła właśnie do remontu i nie było w niej żywej duszy. Naprawdę przejmujące krzyki Christensena mogłyby źle wpływać na innych pacjentów leżących w sąsiednich salach.

Harold potrzebował niespełna tygodnia od przeżycia ataku kamicy nerkowej na napisanie pierwszego szkicu scenariusza Przebudzenia, ale kolejne trzy miesiące spędził na prowadzeniu badań nad tematem i na rozbudowywaniu fabuły. - Rozmawiałem z niemal pięćdziesięcioma pielęgniarkami, czterema chirurgami i całą masą innych lekarzy, praktycznie z każdym człowiekiem posiadającym wykształcenie medyczne, jakiego wówczas spotkałem – mówi reżyser.

_(Harold) Joby Harold_ (o miał pracować w tym czasie nad innym filmem dla Open City Films, nowojorskiej firmy producenckiej prowadzonej przez Joanę Vicente i Jasona Kliota. - Tamten wcześniejszy projekt też był materiałem na doskonały, wręcz epicki thriller – wspomina Vicente – i też mielibyśmy wiele problemów z jego realizacją. Tak się jednak złożyło, że po epizodzie z chorobą nerek Harold wrócił do Open City Films z pomysłem na "Przebudzenie", który w znacznie większym stopniu eksploatował problem "powrotu świadomości". Producentom bardzo spodobał się ten pomysł i poświęcili kolejne dwa lata na rozwinięcie go w film Harolda.

Gdy prace nad "Przebudzeniem" nabrały rozpędu, Vicente i Kliot wspomnieli o projekcie Vicky Cherkas, członkini rady nadzorczej w innej nowojorskiej firmie producenckiej: GreeneStreet Films. Cherkas przekazała tę informację swoim partnerom biznesowym, Fisherowi Stevensowi i Johnowi Penotti. Opowiedziała także o entuzjazmie twórców, co zaowocowało współpracą. - Scenariusz bardzo mi się spodobał, podobnie jak Johnowi Penotti i wszystkim pozostałym ludziom z GreeneStreet – wyjaśnia Stevens. - Dało się w nim wyczuć ten unikalny smaczek czegoś wielkiego, czegoś, czego nasza firma jeszcze nigdy nie dokonała. Co więcej, był to materiał, jakiego wcześniej nie widziałem na ekranie. Jedynym warunkiem, jaki postawiliśmy, było, aby autor scenariusza zasiadł na fotelu reżysera. A Joby był gotów podjąć to wyzwanie. Spędziłem wiele czasu w podróżach do Los Angeles i z powrotem, spotykałem się z wieloma ludźmi, starając się dobrać obsadę filmu jak najprecyzyjniej, tak aby każdy z nowych członków ekipy czuł się naprawdę komfortowo na planie filmu – wspomina Harald.

– Zwłaszcza że wszyscy musieli mieć świadomość, jak eksperymentalny materiał będziemy kręcić i jak trudne to będzie zadanie – wyjaśnia reżyser. – Do tej pory nie powstało zbyt wiele takich filmów. Sądzę jednak, że to właśnie unikalność mojego pomysłu była największą pomocą w skompletowaniu tak doskonałej obsady, rewelacyjnego operatora i mistrza montażu. Aż głupio przypominać, mając wokół siebie plejadę znakomitości wielkiego ekranu, że pomysł na ten film przyszedł mi do głowy z powodu ataku kamicy nerkowej. Kamienie nerkowe są takie maleńkie, a film miał być g i g a n t e m. Praca nad nim zajęła nam niemal trzy lata. Joby jest znakomitym scenarzystą – podsumowuje Vicente.

– Kiedy czyta się jego teksty, niemalże widzi się opisywane sceny i czuje się instynktownie, że osoba, która je napisała, powinna reżyserować. Jako autor wie przecież najlepiej, w którym miejscu ma znaleźć się każdy kawałek układanki, najlepiej rozumie wszystkie postacie, ich zachowania wobec sytuacji, w których się znalazły i zawsze ma w głowie właściwe rozplanowanie sceny. Wystarczy chwilę z nim porozmawiać, by wiedzieć, że ma się do czynienia z rasowym filmowcem.

Jessica Alba czuła to samo, gdy półtora roku temu dostała do ręki scenariusz Harolda. - Prawdę mówiąc, od bardzo dawna nie czytałam scenariusza, który byłby tak interesujący, skomplikowany i odkrywczy – mówi Alba dzisiaj. – Spotkałam się z Jobym, zanim jeszcze dograno wszystkie szczegóły produkcyjne, by wyrazić moje ogromne zainteresowanie tym przedsięwzięciem.

GreeneStreet pozyskało finansowanie projektu przez The Weinstein Company. Firma ta była w stanie zapewnić dostęp do wielkich nazwisk.

- Harvey Weinstein zaprosił mnie do siebie i stwierdził, że ma wspaniały scenariusz dobrze zapowiadającego się reżysera – mówi Hayden Christensen – a potem dodał, że powinienem wziąć udział w tym projekcie. Zatem spotkałem się z Jobym i dogadaliśmy się szybko. Ten facet miał pojęcie o filmie, który chciał nakręcić, wiedział także doskonale, czego wymagać od mojej postaci, a ja mu całkowicie i bezgranicznie w tej materii zaufałem. To Harvey Weinstein zaproponował, by rolę Jacka, przyjaciela Claya i transplantologa, zagrał Terrence Howard. Widział go w Crash – mówi Stevens. – Sam znałem Terrence’a od niemal 15 lat i zawsze uważałem go za znakomitego aktora, ale to właśnie Harvey wpadł na ten pomysł. I przyznam, że po tej propozycji nie widziałem lepszego kandydata do tej roli. Terrence i Hayden fenomenalnie się zgrali i widać to doskonale na filmie.

Obsada

Hayden Christensen (Clay) został aktorem o międzynarodowej sławie, gdy George Lucas obsadził go w roli Anakina Skywalkera w kontynuacji kultowych „Gwiezdnych wojen” (GWIEZDNE WOJNY EPIZOD II: ATAK KLONÓW oraz GWIEZDNE WOJNY EPIZOD III: ZEMSTA SITHÓW). Ale pierwszym sukcesem młodego aktora była rola niesfornego nastolatka w dramacie Irwina Winklera ŻYCIE JAK DOM (LIFE AS A HOUSE), która przyniósła Christensenowi pierwsze nagrody, w tym Best Breakthrough Performance przyznawaną przez National Board of Review i nominacje do Screen Actors Guild Award oraz Złotego Globu. Christensen wkrótce zobaczymy w obrazie FACTORY GIRL, gdzie zagrał u boku Sienny Miller i Jimmy’ego Fallona, a także kręci GUILTY PLEASURES - oba filmy są produkcjami The Weinstein Company. Christensen wcielił się także w Stephena Glassa w filmie PIERWSZA STRONA (SHATTERED GLASS), produkowanym przez jego własną firmę Forest Park Picture. Z innych, wartych odnotowania ról należy wymienić udział w dramacie Sarah Kernochan ALL I WANNA DO i horrorze Johna Carpentera W PASZCZY SZALEŃSTWA (IN THE MOUTH OF MADNESS).

Jessica Alba (Sam) w samym tylko 2005 roku zagrała aż w trzech superprodukcjach. Były to kolejno: SIN CITY – MIASTO GRZECHU w reżyserii Roberta Rodrigueza, w którym zagrali także: Bruce Willis, Josh Hartnett, Elijah Wood, Brittany Murphy i Michael Madsen. Kolejny hit tamtego sezonu to FANTASTYCZNA CZWÓRKA (THE FANTASTIC FOUR), czyli ekranizacja jednego z najbardziej znanych komiksów ze stajni Marvela. W roku 2007 pojawiła się także w kontynuacji tego przeboju zatytułowanej FANTASTYCZNA CZWÓRKA: NARODZINY SREBRNEGO SURFERA (THE FANTASTIC FOUR: RISE OF SILVER SURFER). Ostatni tytuł z tej trójki to BŁĘKITNA GŁĘBIA (INTO THE BLUE), w którym obok niej zagrali Paul Walker, Josh Brolin i Scott Caan. Te trzy tytuły zarobiły na całym świecie niemal miliard dolarów. Alba wystąpiła ostatnio w filmach BILL z Aaronem Eckhartem oraz FACET PEŁEN UROKU (GOOD LUCK CHUCK). W planach ma także występ w drugiej części SIN CITY. Międzynarodowy rozgłos przyniosła jej rola w postapokaliptycznym serialu Jamesa Camerona DARK ANGEL, gdzie wcieliła się w Max, genetycznie ulepszoną agentkę, która zbiegła z rządowego ośrodka doświadczalnego. Za tę rolę była nominowana do Złotego Globu i People’s Choice Award.

TERRENCE HOWARD (Jack), nazwany “królem kina niezależnego” przez „Entertainment Weekly”, pojawił się w Hollywood w roku 2005 po kilku docenionych przez krytykę rolach w produkcjach i filmach telewizyjnych. W tym samym roku otrzymał nominację do Oscara® i Złotego Globu oraz the National Board of Review Award. Zyskał także nominacje do prestiżowych nagród Gotham Awards, Movieline Awards oraz Rising Star Award na festiwalu filmowym w Palm Springs. Terrence pojawił się w dynamicznym obrazie Johna Singletona HUSTLE & FLOW; za rolę w nim otrzymał Satellite Award oraz nominacje do Oscara®, Złotego Globu, Image Award oraz Independent Spirit Award. Kolejnym filmem z udziałem Terrence’a był dramat kryminalny Johna Singletona CZTEREJ BRACIA (FOUR BROTHERS), a następnie nagrodzony Oscarem® film MIASTO GNIEWU (CRASH) Paula Haggisa, gdzie zagrał obok Sandry Bullock, Dona Cheadle, Thandie Newton i Matta Dillona. Ostatnio pojawił się na ekranie w filmie Jima Sheridana GET RICH OR DIE TRYIN’. Inne godne wymienienia filmy to: AUGUST RUSH z Robinem Williamsem czy ODWAŻNA (THE BRAVE ONE) z Jodie Foster.

Lena Olin (Lilith), nominowana do Nagrody Akademii® grała w znanym serialu telewizyjnym AGENTKA O STU TWARACH (ALIAS) u boku Jennifer Garner i Victora Garbera. Ostatnio mogliśmy ją podziwiać w filmie Lasse Hallströma CASANOVA z Heathem Ledgerem i Sienną Miller. Wcześniej zagrała w obrazie reżyserowanym przez Rona Sheltona WYDZIAŁ ZABÓJSTW, HOLLYWOOD (HOLLYWOOD HOMICIDE) z Harrisonem Fordem. Ingmar Bergman obsadził ją w swoim filmie FANNY I ALEXANDER. Zadebiutowała w Ameryce w roku 1988 w ekranizacji powieści Milana Kundery NIEZNOŚNA LEKKOŚĆ BYTU (THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING, reż. Philip Kaufman) u boku Daniela Day-Lewisa. Za rolę w filmie WROGOWIE (ENEMIES: A LOVE STORY), otrzymała New York Film Critics Award dla najlepszej aktorki oraz nominację do Oscara® w tej samej kategorii. Olin pojawiła się także na ekranie obok Johnny Deppa i Juliette Binoche w filmie Lasse Hallströma CZEKOLADA (CHOCOLAT). Inne filmy w jej dorobku to m.in.: DZIEWIĄTE WROTA (THE NINTH GATE) Romana Polańskiego z Johnny Deppem; ŚLUB PO POLSKU (POLISH WEDDING) z Gary Oldmanem; NIGHT AND THE MOMENT Sidney’a Lumeta z Willemem Dafoe; HAVANA z Robertem Bedfordem. W roku 1998 Lena Olin została zaproszona do jury Festiwalu Filmowego w Cannes.

Realizatorzy

Joby Harold (scenarzysta/reżyser) Urodzony w Londynie w 1974 roku Joby Harold jest brytyjskim reżyserem i scenarzystą, który ukończył szkołę filmową UCLA w roku 1998. W tym samym roku zdobył też prestiżową nagrodę BAFTA LA Fellowship Award oraz Allan Jacobson Award za SIGHT UNHEARD, krótki metraż, do którego sam napisał scenariusz. Harold pracuje nad scenariuszem do kolejnej superprodukcji komiksowej OUTLAW dla New Line Cinema, pracując jednocześnie nad przygotowaniami do kolejnego filmu autorskiego CHESS dla Deutsch/Open City Films. „Filmmaker Magazine” nazwał go „filmowcem wartym obserwacji” we wrześniowym numerze z roku 2005. PRZEBUDZENIE jest debiutem reżyserskim Harolda.

Joana Vicente i Jason Kliot, Deutch/Open City Films (producenci) Open City Films Vicente i Kliota zajmuje się produkcją eklektycznych i cenionych przez krytykę obrazów, takich jak choćby film Tony’ego Bui THREE SEASONS, który zdobył nagrody Jury i Widowni festiwalu w Sundance, czy ostatni film Jima Jarmuscha COFFEE AND CIGARETTES, released by UA. OCF było także producentem wykonawczym filmu Nielsa Muellera THE ASSASSINATION OF RICHARD NIXON, w którym wystąpili Sean Penn, Naomi Watts i Don Cheadle. Kliot i Vicente prowadzą również firmę HDNet Films, zajmującą się produkcją programów High Definition. W tym segmencie należy wymienić takie produkcje, jak: ENRON: THE SMARTEST GUYS IN THE ROOM Alexa Gibneya czy produkowane właśnie: QUID PRO QUO, w którym występują Vera Farmiga, Nick Stahl i Aimee Mullins i BROKEN ENGLISH w reżyserii Zoë Cassavetes, w którym zagrają Gena Rowlands, Drea de Matteo, Parker Posey i Melvil Poupaud. HDNet Films partneruje także zdobywcy Oscara® Stevenowi Soderberghowi w projekcie nakręcenia sześciu filmów HD, które będą miały jednoczesną premierę w kinach, telewizji i home video. To nowatorska strategia, która ma pozwolić widzowi na swobodny wybór sposobu obejrzenia filmu.

John Penotti i Fisher Stevens (producenci); Tim Williams (producent wykonawczy), Greenestreet Films GreeneStreet Films (GSF) to niezależna firma finansująca, przygotowująca i produkująca filmy. Założona przez Johna Penotti i aktora Fishera Stevensa w 1996 roku. Ostatnie produkcje GreeneStreet to: A PRAIRIE HOME COMPANION (Ostatnia audycja) Roberta Altmana z Meryl Streep, Kevinem Kline’em i Lindsay Lohan; SLOW BURN z LL Cool J., Rayem Liottą i Taye Diggs oraz THE PLEASURE OF YOUR COMPANY z Jasonem Biggsem i Islą Fischer.

Russell Carpenter (zdjęcia) Russell Carpenter, A.S.C., zdobył Oscara® za Najlepsze Zdjęcia w TITANICU Jamesa Camerona. Współpracował z tym reżyserem przy innych jego projektach, takich jak: T2 – 3D: BATTLE ACROSS TIME i PRAWDZIWE KŁAMSTWA (TRUE LIES). Jest autorem zdjęć do komedii SPOSÓB NA TEŚCIOWĄ (MONSTER-IN-LAW) z Jane Fondą i Jennifer Lopez wyreżyserowanej przez Roberta Luketica. Był też operatorem obu filmów o Aniołkach Charliego: ANIOŁKI CHARLIEGO: ZAWROTNA SZYBKOŚĆ (CHARLIE’S ANGELS: FULL THROTTLE) i ANIOŁKI CHARLIEGO (CHARLIE’S ANGELS), w których zagrały Cameron Diaz, Drew Barrymore oraz Lucy Liu, komedii PŁYTKI FACET (SHALLOW HAL) Bobby’ego i Petera Farrelly, z udziałem Gwyneth Paltrow i Jacka Blacka, thrillera NEGOCJATOR (THE NEGOTIATOR) z Samuelem L. Jacksonem i Kevinem Spacey.

Streszczenie

Clayton Beresford, Jr. (Hayden Christensen) wydaje się mieć wszystko – wspaniałą narzeczoną Samanthę Lockwood (Jessica Alba), kochającą matkę Lilith (Lena Olin), dobrze prosperującą firmę i tyle pieniędzy, ile może sobie zamarzyć człowiek w jego wieku. Ale jego życie wcale nie jest takie doskonałe, jak mogłoby się zdawać. Clay ukrywa swój związek z Sam przed swoją nadopiekuńczą matką; cierpi też od lat na ciężką chorobę serca, wyczekując chwili, gdy możliwy będzie przeszczep.

Jack Harper (Terrence Howard) jest młodym kardiologiem i przyjacielem Claya. Był świadkiem pierwszych problemów zdrowotnych młodego milionera i przygotowuje go do transplantacji, oczekując jedynie na pojawienie się odpowiedniego dawcy. Oczekiwanie to przedłuża się, gdyż Clay ma rzadką grupę krwi. Chirurg przekonuje Claytona, by żył tak, jakby jutro miało nigdy nie nadejść, by nawet wbrew matce i poślubił Samantę najszybciej jak to tylko możliwe.

Clayton przedstawia wreszcie swoją narzeczoną matce. W odpowiedzi Lilith składa Sam propozycję finansową: pieniądze w zamian za pozostawienie jej syna w spokoju. Clay wpada w furię. Postanawia wziąć ślub z Sam jeszcze tej nocy. Jack zgadza się być ich jedynym drużbą. Ledwie kończy się ceremonia ślubna, odzywa się pager Claya. Wreszcie znaleziono dawcę. Clayton i Samanta jadą do kliniki, gdzie czeka już na nich Jack ze swoim zespołem - dr Putnamem (Fisher Stevens) i siostrą Carver (Georgina Chapman). Matka usiłuje przekonać syna, by operację przeprowadził doktor Neyer (Arliss Howard), jeden z najlepszych kardiologów w kraju. Clayton jednak nie ulega jej namowom i pozostanie pod lekarską opieką Jacka, ufając mu bezgranicznie, mimo że młody lekarz ma na koncie kilka nierozstrzygniętych zarzutów o zaniedbania.

Gdy Clay przygotowuje się do zabiegu, młoda żona czuwa przy nim i próbuje go uspokoić. Tymczasem w szpitalu pojawia się spóźniony anestezjolog, doktor Larry Lupin (Christopher McDonald), wyjaśniając, że był na prezentacji win. Mimo, że jego stan budzi wiele zastrzeżeń, zostaje ostatecznie dopuszczony do operacji. Gdy dr Lupin podaje narkozę, pacjent łagodnie zapada w sen… Od tej chwili Clay z przerażeniem odkrywa, że wciąż słyszy głosy otaczających go lekarzy. Co więcej, czuje na klatce piersiowej dłoń chirurga i zimne ostrze skalpela… Zaczyna się prawdziwy koszmar.

Clay doświadcza rzadkiego fenomenu nazywanego w terminologii medycznej "powrót świadomości", podczas którego pacjent odczuwa wszystko, co się z nim dzieje, nie może się natomiast wykonać żadnego gestu ani mówić. Clay jest w pełni świadomy kolejnych etapów przeprowadzanej operacji. Słyszy także każde słowo wypowiadane w sali operacyjnej. Woli jednak wierzyć, że tkwi w sennym koszmarze. Zaczyna zdawać sobie sprawę, że nikt z obecnych nie jest tym, kim się wydawał być, a wszystko zostało tak ukartowane, by Clay nie przeżył zabiegu. I nie jest to ostatnie, dramatyczne odkrycie tej nocy…

Czy wszystko to, co dotąd przeżył było skutkiem podanej narkozy? Czy też działo się naprawdę? Cokolwiek ma się wydarzyć, Clay wielkim wysiłkiem otwiera oczy, powraca do świadomości, budzi się podczas operacji…

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…