Zosia (Ilona Ostrowska) jest kobietą szczęśliwą. Wyszła drugi raz za mąż i razem z Kubą – mężczyzną idealnym – wychowują jej córkę z pierwszego małżeństwa, 12-letnią Florentynę. Co prawda w okolicy plącze się jeszcze mocno kłopotliwy były mąż Darek (Robert Więckiewicz), jednak nic nie jest w stanie zakłócić rodzinnego szczęścia. Zosia ma do losu pretensję tylko o jedno – że nie poznała Jakuba wcześniej. Pewnego noworocznego poranka budzi się... w maju 1987 roku, u jej boku leży Darek, córki nie ma jeszcze na świecie, a za oknem panuje schyłkowy PRL! Kiedy Zosia zrozumie, że to nie jest to senny koszmar, przystąpi do działania. Po pierwsze: musi szybko uwolnić się od męża-tyrana, po drugie: wcześniej spotkać Kubę. Ale skoro Florki nie ma na świecie, a przecież Zosia bardzo jej pragnie, to musi ją mieć z Darkiem…

Bohaterowie

ZOSIA – marzycielka, niepozbawiona wszak zdolności racjonalnego myślenia. Z zawodu psycholog, kobieta z przeszłością i nastoletnią już córką, obecnie pozostająca w szczęśliwym związku z Kubą. Postawiona przed szansą przeżycia fragmentu swego życia na nowo, postanawia je poprawić – trochę sobie, a trochę i innym. Przekona się jednak, że to nie jest wcale łatwe zadanie.

KUBA – mężczyzna po przejściach, obecny (drugi) mąż Zosi i niekwestionowana miłość jej życia. Jak na artystę przystało, człowiek czuły i wrażliwy. Jak przystało na człowieka kina, gotów uwierzyć w najbardziej nieprawdopodobne rozwiązanie. Ważna cecha: potrafi odpowiedzieć na każde pytanie, łącznie z tytułowym.

DAREK – pierwszy mąż Zosi, klasyczny polski men – zdobywczy i zaborczy, domowy tyran, traktujący kobiety wyłącznie użytkowo. A przy tym dusza słowiańska – na poły romantyczna, na poły pragmatyczna. Duchowy ojciec polskiego hydraulika, który podbił zjednoczoną Europę: potrafi rozpoznać szczeliny każdego systemu i wygodnie się w nich usadowić.

FLORKA – córka Zosi i Darka, uwielbiająca swego ojczyma, Kubę. Niewinne dziecko od zadawania trudnych pytań.

BABCIA – kobieta - anioł stąpająca po Ziemi i dlatego warto ją tu zatrzymać jak najdłużej.

LIDKA – pierwsza żona Kuby, zapatrzona w siebie kobieta luksusowa, najprawdziwsza jędza.

MARTA – przyjaciółka Zosi, kobieta zdominowana przez męża – wspólnika Darka. W porę podbuntowana potrafi się jednak wyzwolić.

Juliusz Machulski o filmie

Jesteś w drugim związku? Myślisz o rozwodzie? To film dla Ciebie!

Pierwsza wersja scenariusza powstała w czasie, kiedy Amerykanie byli zainteresowani remake’iem Kilera - w realiach i z przeznaczeniem na tamten rynek. Jednak kiedy już zawarliśmy wszystkie możliwe umowy z amerykańską wytwórnią, u nich zmieniła się dyrekcja: ta nowa wrzuciła projekty swoich poprzedników do szuflady. Ale mnie pozostał w głowie pomysł na film z przeniesieniem w czasie i w 2000 roku napisałem podobny scenariusz. Jego bohaterką jest kobieta, która z drugim mężem wychowuje córkę z pierwszego małżeństwa. Jest tak szczęśliwa, że nie może odżałować, że drugiego męża nie poznała wcześniej. Zbliża się Sylwester 1999 roku, panuje atmosfera niepokoju, oczekiwania… Jednak o północy nic specjalnego się nie dzieje, poza tym, że bohaterka przenosi się w czasie do PRL-u. Ląduje kilkanaście lat wcześniej - u boku swojego pierwszego męża i zyskuje szansę, żeby zmienić swoje losy. Taka historia mogłaby rozgrywać się wszędzie, w Nowym Jorku czy Paryżu, przeniesienie bohaterów w czasie wymagałoby jedynie zmiany kostiumów i powrotu do bardziej kanciastych samochodów. Ale jej spolonizowanie staje się prawdziwym wyzwaniem. Nie myślimy o tym na co dzień, ale w ciągu tamtych kilkunastu lat zmieniło się tak wiele: od natężenia ruchu na ulicach po nowe budynki. Minęła cała epoka, zmienił się nie tylko pejzaż miasta, ale przede wszystkim ludzka mentalność.

Gdy robiłem „Sushi”, nowelę do filmu o Solidarności, zauważyłem, że PRL bardzo śmiesznie wypada na ekranie: wąsy, tureckie swetry, kawa w szklankach… Postanowiłem ten sztafaż wykorzystać. Koledzy namawiali mnie, by pójść wzorem filmów Stanisława Barei, przypomnieć paradoksy tamtych czasów. Filmy Barei o PRL-u powstawały jednak w czasach PRL-u, były nie do końca wówczas docenianą satyrą. Jednak pójście ich tropem byłoby jedynie karykaturą, moim zdaniem - odwracającą uwagę od głównego tematu filmu. Przecież Ile waży koń trojański? jest filmem o uczuciach, o tym, o co warto zabiegać i co pielęgnować.

Dlatego też nie obawiam się zarzutu, że kręcenie teraz filmu, którego punktem wyjścia jest słynny pod koniec ubiegłego stulecia „problem 2K”, wielkiej niewiadomej związanej z zegarami sterującymi komputerami, jest spóźnione. Podróż w czasie jest pretekstem fabularnym, dość zresztą częstym, by pytać nie o czasy, ale o ludzi. Czy ten film mógł powstać wcześniej? Pewnie tak, choć pewnie wtedy musiałbym poszukać innych aktorów. A tak moich bohaterów zagrali Ilona Ostrowska, Maciek Marczewski i Robert Więckiewicz – wykonawcy, których cenię i z którymi lubię pracować. Zostali wybrani do swoich ról z różnych powodów, ale zostali tak dobrani, by móc być na ekranie – choćby po części - sobą. Cieszę się też, że w naszym filmie zagrała pani Danuta Szaflarska, narodowy skarb naszej kinematografii. Jej zgoda na rolę w naszym filmie to prawdziwe wyróżnienie.

O filmie

Film o przenoszeniu się w czasie, teleportacji do PRL-u i miłości ponadczasowej. Nowa fantastyczna komedia Juliusza Machulskiego – kultowego reżysera Seksmisji, Vabanku i Kilera.

Zosia jest kobietą szczęśliwą. Wyszła drugi raz za mąż, razem z Kubą – mężczyzną idealnym – wychowują Jej córkę z pierwszego małżeństwa. Co prawda w okolicy plącze się jeszcze były mąż, jednak nic nie jest w stanie zakłócić rodzinnego szczęścia. Zosia myśli tylko o jednym: czemu nie spotkała Kuby wcześniej? A gdyby tak udało się… cofnąć czas?

Seksmisja Juliusza Machulskiego z lat osiemdziesiątych przeniosła nas w odległą przyszłość wraz z dwoma mężczyznami. W trzecim tysiącleciu reżyser postanowił odwrócić całą tę historię o sto osiemdziesiąt stopni! Nowa komedia Machulskiego Ile waży koń trojański? zabiera nas w podróż z czasów dzisiejszych prosto w lata osiemdziesiąte właśnie, a w miejsce Maksa i Alberta naszym przewodnikiem będzie Zosia (w tej roli Ilona Ostrowska). Mimo, że okres ten kojarzy się nieodłącznie z PRL’em, to w tej produkcji będzie to jedynie tło dla ponadczasowej historii o uczuciach. W filmie będziemy mogli zobaczyć sporą dawkę efektów specjalnych wykorzystujących archiwalne zdjęcia z przywoływanego okresu. Czas na kolejny hit z gatunku komedia, w którym Machulski już dawno osiągnął mistrzostwo!

Ile waży koń trojański? to komedia fantastyczna w każdym tego słowa znaczeniu. Obsada złożona z młodych polskich aktorów i mistrzowska ręka Juliusza Machulskiego tworzą dzieło bardzo zabawne, mądre i przede wszystkich urzekające czarem dawnych lat. Film godny polecenia wszystkim, którzy cenią twórczość reżysera i mają chwilkę na niesamowitą podróż...w czasie.

O produkcji

Po raz pierwszy od czterech lat Juliusz Machulski - twórca Vabanku, Seksmisji, Kilera, Vinci i wielu innych popularnych komedii - stanął za kamerą. Najnowszy film nosi tytuł Ile waży koń trojański? i również jest komedią. Ale pod wieloma względami różni się jednak od wcześniejszych filmów Juliusza Machulskiego.

Przede wszystkim jest to komedia fantastyczna – gatunek nowy w dorobku Machulskiego i rzadki w dziejach polskiego kina. W filmie nie będzie jednak magii i cudownych zdarzeń, wymuszających użycie wyrafinowanych efektów specjalnych. Koń trojański traktuje o podróży w czasie – z przymrużeniem oka, ale zarazem serio. Między zabawnymi perypetiami, wynikającymi z kontrastu między teraźniejszością i przeszłością, pada bowiem kilka istotnych pytań. Choćby o to, czy potrafilibyśmy wykorzystać taką szansę? Albo o to, czy zdajemy sobie sprawę z dystansu, jaki upłynął, jaki przebyliśmy – wspólnie i każdy z nas osobno?

Chociaż w tytule pada pytanie związane z wojną trojańską, w filmie Machulskiego nie ma ani wojny, ani starożytnej Troi. Dystans czasowy, jaki przebywa bohaterka, jest stosunkowo niewielki, ale nawet tak niewielka odległość pozwala spojrzeć na nowy film jako na dzieło kostiumowe. A kłopoty związane w polskim kinie z realizacją filmu kostiumowego – Machulski doświadczył ich, realizując Szwadron – potrafią być nie do pokonania. Nie jest to jednak przypadek tego filmu. Realizacja przebiegała sprawnie, dając znanym i lubianym aktorom szerokie pole do popisu. W komedii Ile waży koń trojański? zobaczymy między innymi Ilonę Ostrowską, która zapisała się w pamięci widzów jako Lucy, bohaterka Rancza. Kolejną kreacją zaskoczy Robert Więckiewicz, laureat Orłów 2008 i Złotych Lwów 32. FPFF za najlepszą rolę męską w filmie Wszystko będzie dobrze. W filmie wystąpili ponadto Danuta Szaflarska, Maciej Marczewski (syn Teresy i Wojciecha Marczewskich), Maja Ostaszewska i Katarzyna Kwiatkowska.

Największą jednak niespodzianką dla widzów filmu Juliusza Machulskiego będzie to, że fabuła dotyczy perypetii kobiety. Wprawdzie w dorobku Machulskiego jest dzieło tak nasycone kobiecością jak Seksmisja, ale nawet tam główne role przypadły mężczyznom. Tym razem jest jednak inaczej – to kobieta staje wobec szansy, jaką stwarza podróż w czasie, i po kobiecemu stara się ją wykorzystać. Po kobiecemu, ale ku satysfakcji (przynajmniej częściowej) także przeciwnej płci.

Czy znaczy to, że nowy film Juliusza Machulskiego jest adresowany wyłącznie do kobiet? Oczywiście, że nie. Wszak Ile waży koń trojański? to przede wszystkim film o uczuciach, a te pozostają ważnym elementem życia każdej płci, niezależnie od epoki historycznej. W tym – między innymi – zawiera się sens określenia „komedia ponadczasowa”, jakim twórcy i dystrybutor określają ten film. A że śledząc losy bohaterów przy okazji widz sam odbędzie podróż w czasie, to już dodatkowy bonus dla wszystkich, którzy na nowy film Juliusza Machulskiego się wybiorą.

Obasda

ILONA OSTROWSKA (Zosia)

Ur. 25 V 1974 w Szczecinie. Absolwentka PWST we Wrocławiu (1998), występowała na scenach Wrocławia i Warszawy. Na ekranie zadebiutowała w 1998 r. Popularność przyniosła jej rola Lucy w serialu tv Ranczo.

Filmografia: 1998 – Życie jak poker (serial tv), 2000 – Sezon na leszcza, 2001 – Cisza, Głośniej od bomb, 2002 – Dzień świra, 2003 – Na Wspólnej (serial tv), M jak miłość (serial tv), Marcinelle, Kasia i Tomek (serial tv), 2004 – Tulipany, Talki z resztą (serial tv), Długi weekend (tv, z cyklu „Święta polskie”), Kryminalni (serial tv), 2006 – Mrok (serial tv), Ranczo (serial tv), Samotność w sieci, 2007 – Ranczo Wilkowyje, 2008 – Droga do raju, Ile waży koń trojański?

MACIEJ MARCZEWSKI (Kuba)

Ur. 1972. Syn aktorki Teresy Marczewskiej i reżysera Wojciecha Marczewskiego, absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej (2002). Od 2003 roku występuje w Teatrze Współczesnym w Warszawie. Na ekranie zadebiutował w 2000 roku.

Filmografia: 2000 – Weiser, 2003 – Zaginiona (serial tv), Tak czy nie? (serial tv), Miodowe lata (serial tv), 2004 – Teraz ja, 2005 - Pitbull (serial tv), Kryminalni (serial tv), Skazany na bluesa, Egzamin z życia (serial tv), 2006 – Jan Paweł II, 2007 – Nightwatching, 2008 – 39 i pół (serial tv), Generał (serial tv), Ile waży koń trojański?

ROBERT WIĘCKIEWICZ (Darek)

Ur. 30 VI 1967 w Nowej Rudzie. Aktor teatralny i filmowy, absolwent PWST we Wrocławiu (1993). Występował w Teatrze Polskim w Poznaniu, później na scenie stołecznego Teatru Rozmaitości. Rozgłos przyniosła mu rola Tytusa w głośnym spektaklu „Testosteron” na scenie Teatru Montownia. Na ekranie zadebiutował w 1993 roku.

Filmografia: 1993 - Samowolka (tv), 1994 – Psy 2. Ostatnia krew, 1996 – Poznań ’56, 1998 – Amok, 1999 – Ogniem i mieczem (także serial tv), 2000 – Pół serio, Sezon na leszcza, Noc świętego Mikołaja (tv), 2001 – M jak miłość (serial tv), Myszka Walewska (serial tv), Na dobre i na złe (serial tv), Pieniądze to nie wszystko, 2002 – Sfora – Bez litości (także serial tv), Samo życie (serial tv), Superprodukcja, 2003 – Ciało, Defekt (serial tv), Fala zbrodni (serial tv), M jak miłość (serial tv), Męskie – żeńskie (serial tv), 2004 – Oficer (serial tv ), Vinci (nagr. na MFF w Courmayeur 2004), 2005 – Na dobre i na złe (serial tv ), Solidarność, Solidarność… (tv), 2006 – Francuski numer, Fundacja (tv), Kryminalni (serial tv), Okruchy nieba, Północ-południe, Miłość w przejściu podziemnym (w cyklu tv „Święta polskie”), 2007 – Świadek koronny (nagr. za rolę na FPFF w Gdyni, 2007), Odwróceni (serial tv), Wszystko będzie dobrze (nagr. za rolę na FPFF w Gdyni, 2007, Orzeł – Polska Nagroda Filmowa 2008, nagr. na MFF Troia), Wino truskawkowe, 2008 – Lejdis, Londyńczycy (serial tv), Ile waży koń trojański?, Zero (w prod.).

DANUTA SZAFLARSKA (Babcia)

Ur. 20 II 1915 w Komarzyskach. Ukończyła Państwowy Instytut Sztuki Teatralnej w Warszawie (1939), zadebiutowała na scenie 15 IX 1939 roku w Teatrze Polskim w Wilnie. W okresie okupacji żołnierz AK, grała w teatrze frontowym AK, po wojnie w Starym Teatrze w Krakowie, potem w Kameralnym w Łodzi, następnie związana ze scenami warszawskim: Teatrem Współczesnym, Narodowym i Dramatycznym. Po rolach w filmie Zakazane piosenki i Skarb pierwsza amantka polskiego kina po 1945 roku. Laureatka licznych nagród, w tym Nagrody Państwowej (1954), Ministra Kultury i Sztuki (1967, 2002), Złotego Wawrzynu Grzymały (1996), Nagrody Specjalnej MFF Camerimage (2004), Feliksa Warszawskiego za rolę w spektaklu „Daily Soup” (2007).

Filmografia: 1946 – Zakazane piosenki, Dwie godziny, 1948 – Skarb, 1950 - Warszawska premiera, 1953 - Domek z kart, 1956 – Zemsta, 1961 – Dziś w nocy umrze miasto, Ludzie z pociągu, 1962 – Dom bez okien, Głos z tamtego świata, 1967 – To jest twój nowy syn (tv), 1971 – Samochodzik i Templariusze (serial tv), 1977 – Lalka (serial tv), 1978 – Umarli rzucają cień, Wsteczny bieg (tv), 1980 – Der grune vogel (tv), 1982 – Dolina Issy, 1984 – 5 dni z życia emeryta (serial tv), 1986 – Pokój dziecinny (tv), 1989 – Kawalerki (serial tv), 1990 – Korczak, 1991 – Diabły, diabły (nagr. za rolę na FPFF w Gdyni, 1991), Skarga (tv), 1993 – Pożegnanie z Marią (nagr. za rolę na FPFF w Gdyni, 1993), Pajęczarki, 1994 – Faustyna, 1996 – Spóźniona podróż (tv), 1997 – Księga wielkich życzeń, 1998 – Nic, Siedlisko (serial tv), 1999 – Egzekutor, Palce lizać (serial tv), Torowisko, Tydzień z życia mężczyzny, 2000 – Żółty szalik (tv, z cyklu „Święta polskie”), Nieznana opowieść wigilijna (tv), 2001 – Listy miłosne, Przedwiośnie (także serial tv), 2003 – Królowa chmur (tv, z cyklu „Święta polskie”), 2004 – Czwarta władza (serial tv), 2006 – Rancho (serial tv), 2007 – Pora umierać , (nagr. na FPFF w Gdyni, 2007, Orzeł – Polska Nagroda Filmowa 2008), 2008 – Jeszcze nie wieczór, Ile waży koń trojański?, Prawdziwa historia Jury Janosika i Tomasza Uhorczika (w prod.)

MAJA OSTASZEWSKA (Lidka)

Ur. 3 IX 1972 w Krakowie. Absolwentka PWST w Krakowie (1996), aktorka scen warszawskich, od 2000 w zespole Teatru Narodowego. Laureatka licznych nagród na festiwalach teatralnych, a także Paszportu „Polityki” (2001) i Złotej Kaczki miesięcznika „Film” oraz Nagrody im. Zbigniewa Cybulskiego (2005). Na ekranie debiutowała w 1993 roku.

Filmografia: 1993 – Lista Schindlera, 1997 – Przystań (nagr. za rolę na FPFF w Gdyni, 1997), 1999 – Patrzę na ciebie, Marysiu (tv, nagr. za rolę na FPFF w Gdyni, 2000), 2000 – Egoiści, Przeprowadzki (serial tv), Prymas. Trzy lata z tysiąca (nagr. za rolę na FPFF w Gdyni, 2000), 2001 – Tam, gdzie żyją Eskimosi, 2002 – Pianista, 2003 – Przemiany, Na dobre i na złe (serial tv), 2005 – Ojciec (nowela w filmie Solidarność, solidarność), 2006 – Samotność w sieci, 2007 – Katyń, 2008 – Czas honoru (serial tv), Ile waży koń trojański?, Prawdziwa historia Jury Janosika i Tomasza Uhorczika (w prod.)

Treść

Sylwester 1999 roku. Zosia Albrecht-Radecka jest szczęśliwą żoną i matką. Jej drugie małżeństwo z Kubą jest bardzo udane. Córka Zosi, 12-letnia Florentyna uwielbia swojego ojczyma. Wydaje się, że już lepiej być nie może. Zosia ma jednak pretensję do losu, że nie poznała Jakuba 13 lat wcześniej. Kiedy obudzi się następnego dnia, okaże się, że jakimś cudem jej marzenie spełniło się i ma 13 lat mniej. Jest maj 1987 roku, u jej boku leży Darek, pierwszy mąż, Florki nie ma jeszcze na świecie, a za oknem panuje schyłkowy PRL! Kiedy Zosia zrozumie, że to nie jest senny koszmar, przystąpi do działania. Po pierwsze: musi szybciej uwolnić się od męża-tyrana, po drugie: wcześniej spotkać Kubę. Ale skoro Florki nie ma na świecie, a przecież Zosia bardzo jej pragnie, to musi ją mieć z Darkiem...

Więcej informacji

Proszę czekać…