Milioner Carl organizuje ekspedycję do jednego z ostatnich, niezbadanych kompleksów jaskiń. W trakcie wyprawy nadciąga huragan i jaskinie powoli zalewa woda. Piątka ludzi zostaje uwięziona na najniższym poziomie. Nie mogąc wrócić znaną drogą pozostaje im tylko odszukać inne wyjście, mogące się znajdować w niezbadanej jeszcze części jaskiń.

Casting

Udział w filmie o takim charakterze wymaga dwóch ważnych cech – sprawności fizycznej i niezwykłej odwagi. "Jeśli nie wystraszył ich scenariusz – wspomina Wight – to już połowa sukcesu. Jednak czekała ich jeszcze długa droga. Musieli nauczyć się nurkować, korzystać z oddycharek, nurkować w całkowitych ciemnościach i robić wiele innych, szalonych rzeczy". Jako pierwszy został zaangażowany Australijczyk RICHARD ROXBURGH, który wcielił się w rolę Franka McGuire'a, prawdziwego króla jaskiń i eksperta od nurkowania. W roli jego zbuntowanego i wrażliwego syna Josha oglądamy kolejnego Australijczyka RHYSA WAKEFIELDA, znanego z wspanialej kreacji z Czarnego balonika, w którym zagrał brata chłopaka cierpiącego na autyzm. W trzeciej głównej roli wystąpił Walijczyk IOAN GRUFFUDD, wcielający się w bezwzględnego przedsiębiorcę Carla, który dokumentuje i finansuje całą wyprawę. Towarzyszy mu uzależniona od adrenaliny narzeczona Victoria, w którą wcieliła się Alice Parkinson.

Geneza powstania filmu

W 1988 roku Andrew Wight prowadził ekspedycję speleologiczną, badającą trudnodostępny, australijski system jaskiń w rejonie równiny Nullarbor. W jej czasie doszło do gwałtownej burzy, która odcięła 15-osobową ekipę do wejścia do jaskini. Ekipie ratunkowej udało się uratować wszystkie uwięzione pod ziemią osoby. Wight pozyskał do współpracy swego dawnego przyjaciela Jamesa Camerona i wraz ze scenarzystą Johnem Garvinem stworzył na bazie tego niezapomnianego wydarzenia opowieść o młodym chłopaku, któremu dopiero w ekstremalnych warunkach udaje się porozumieć z ojcem, odkrywcą specjalizującym się w eksploracji zalanych, niedostępnych jaskiń. Ta dramatyczna historia rozgrywa się w pięknej i przerażającej scenografii, która w obliczu sytuacji ostatecznych pozwala dostrzec i zweryfikować więzi łączące ludzi. Krewnych, obcych i przyjaciół. Towarzyszymy grupie speleologów-płetwonurków, którzy penetrują najpiękniejszy, najbardziej niedostępny i wciąż niezbadany system jaskiń na świecie. Poznajemy twardego jak skała Franka McGuire'a, jego zbuntowanego syna Josha i miliardera Carla Hurleya, który finansuje i dokumentuje całe przedsięwzięcie. Wraz z nadejściem tropikalnej burzy ekipa zostaje odcięta od wejścia do kompleksu jaskiń i próbuje znaleźć wyjście z niezbadanych i stopniowo zalewanych korytarzy. Zagłębiają się w niezbadane odcinki jaskini, uciekając przed nieustępliwą, lodowato zimną wodą. Przy kończących się zapasach, próbują, wraz z biegiem podziemnej rzeki, dotrzeć do ratującego życie wyjścia w oceanie. Stają w obliczu ostatecznego pytania: "Czy ktoś z nas wyjdzie z tej matni żywy?". James Cameron wspomina: "Pięć lat temu, Andrew Wight, mój wieloletni współpracownik, przedstawił mi pomysł na Sanctum, który od razu mnie urzekł. Wcześniej zrealizowaliśmy razem fantastyczną wyprawę. Nurkowaliśmy w rejonie nigdy wcześniej nie zbadanego oceanu". Pracująca z nami ekipa filmowa zrealizowała eksperymentalne zdjęcia, które stanowiły bazę dla systemu Cameron/Pace Fusion 3D Camera, wykorzystanego później przy pracy nad Avatarem, a także Sanctum. Wight i Garvin pisząc scenariusz nie chcieli w dokumentalny sposób odtworzyć niefortunnej wyprawy. Pragnęli, w jak najintensywniejszy sposób, przekazać esencję tego doświadczenia. Co dzieje się z ludźmi, którzy znaleźli się w tak ekstremalnych warunkach i są poddani niewyobrażalnemu stresowi? Kto zdoła przetrwać i jak tego dokona? Nie zależało im na prostym filmie przygodowym, pragnęli skupić się na relacjach między grupą przyjaciół, a szczególnie na skomplikowanych stosunkach pomiędzy ojcem a dorastającym synem, dla którego ta wyprawa staje się swoistym rytuałem przejścia, granicą między młodością a dorosłością.

Obsada

RICHARD ROXBURGH (Frank) otrzymał liczne nominacje Australijskiego Instytutu Filmowego (AFI) i wygrał w kategorii "najlepszy aktor w roli głównej" za film Marząc o Patsy Cline. Wystąpił w takich filmach jak Moulin Rouge, Van Helsing, Niewidzialny, Mission: Impossible II. Ostatnio zakończył pracę nad filmami Matching Jack, w reżyserii Nadii Tass oraz Ice w reżyserii Nicka Copusa. Pracuje także w telewizji i teatrze. Jest również reżyserem. Jego debiut: Mój ojciec i ja otrzymał nominację do nagrody AFI w kategorii "najlepsza reżyseria".

RHYS WAKEFIELD (Josh) zwrócił na siebie uwagę rolą w australijskim serialu telewizyjnym Home and Away. W 2008 r otrzymał nominację do nagrodę AFI w kategorii "najlepszy aktor" za rolę w filmie Czarny balonik. Wystąpił także w filmie Broken Hill.

ALICE PARKINSON (Victoria) wkrótce pojawi się na ekranie w filmie Bait 3D. Dotychczas wystąpiła w takich filmach jak: Gdzie mieszkają dzikie stwory, X-Men Geneza: Wolverine. Na ekranie telewizyjnym można było ją podziwiać w wojennej superprodukcji Toma Hanksa i Stevena Spielberga pt. Pacyfik.

DAN WYLLIE (Crazy George) to ceniony aktor australijski znany z teatru filmu i telewizji. Jego najważniejsze filmy kinowe to Wesele Muriel, Romper Stomper, Święty dym, Cienka czerwona linia i Piotruś Pan.

IOAN GRUFFUDD (Carl) szybko pnie się stopniach hollywoodzkiej kariery. Jednym z ważniejszych filmów w jego karierze jest W, w którym wcielił się w postać premiera Tony'ego Blaira. Znamy go też z roli dr. Reeda Richardsa w filmach o "Fantastycznej Czwórce". Międzynarodową sławę zyskał dzięki tytułowej roli w miniserialu "Horatio Hornblower", zdobywcy nagrody Emmy. Wystąpił również w Titanicu, Helikopterze w ogniu, Królu Arturze i 102 dalmatyńczykach.

Scenografia

Jednym z największych wyzwań filmu SANCTUM 3D było stworzenie wiarygodnego podwodnego świata, który niewiele osób miało okazję oglądać w rzeczywistości. Akcja filmu rozgrywa się w Papui Nowej Gwinei, kryjącej najpiękniejsze jaskinie na świecie. Długie podziemne rzeki, wodospady, obszerne komnaty pełne stalaktytów i stalagmitów. Odtworzenie ich w studiu stanowiło nie lada wyzwanie dla scenografa Nicholasa McCalluma. "Musiałem zwłaszcza pamiętać o specyfice zdjęć 3D i zadbać o odpowiednią głębokość i wysokość planu" – wspomina McCallum. Oprócz ciągu korytarzy zbudowano także "podziemny" wodospad o wysokości 14 metrów. Odpowiedni przepływ wody zapewniała pompa tłocząca 20 tysięcy litrów cieczy na minutę. Wszystkie sceny podwodne zrealizowano w potężnym zbiorniku w Village Roadshow Studios w Queensland, w Australii. "Ma 40 metrów długości, 30 szerokości i 7 głębokości, zawiera 7,2 miliona litrów wody, co czyni go jednym z największych zbiorników na świecie i pozwala odtworzyć ciekawe środowisko zalanych jaskiń" – podkreśla McCallum. Zdjęcia uzupełniono w naturalnych jaskiniach, leżących w okolicy Mount Gambier, w południowej Australii.

Twórcy filmu

JAMES CAMERON (producent wykonawczy) w 1983 roku napisał scenariusze do trzech filmów: Rambo pierwsza krew, Obcy - decydujące starcie oraz Terminator. Wyreżyserował Terminatora, który stał się nieoczekiwanie hitem. Następnie wyreżyserował Obcych - decydujące starcie, a potem napisał i wyreżyserował Głębię. Potem napisał, wyreżyserował i wyprodukował Terminatora 2 Dzień sądu, Prawdziwe kłamstwa i Titanica. Ostatnio wyreżyserował Avatar, przebój kasowy wszech czasów. Titanic otrzymał 14 nominacji do Oscara (rekord) oraz zdobył 11 statuetek (najwięcej w historii), w tym trzy otrzymał sam Cameron: za najlepszy film, za reżyserię i montaż. Avatar otrzymał 9 nominacji.

ALISTER GRIERSON (reżyser) jest współscenarzystą i reżyserem filmu Kokoda, który odniósł w Australii wielki sukces, stając się jednym z pięciu najbardziej kasowych filmów australijskich w 2006 roku.

JOHN GARVIN (współscenarzysta) pochodzi z Wielkiej Brytanii, lecz obecnie mieszka w Australii. Przez ponad 10 lat występował w tytułowej roli w westendowym przeboju musicalowym "Buddy: Historia Buddy Holly'ego". Jego życiowa pasją jest jednak nurkowanie. Jako doświadczony instruktor prowadzi na Karaibach szkołę nurkowania.

ANDREW WIGHT (współscenarzysta) to podmorski eksplorator i filmowiec, który wyprodukował ponad 45 filmów. W 2001 roku dołączył jako producent do Earthship Production Jamesa Camerona. Wyprodukował wszystkie filmy 3D IMAX oraz filmy telewizyjne, m.in. Głosy z głębin 3D, Ekspedycja: Bismarck, Obcy z głębin, Ostatnie tajemnice Titanica. Jest doświadczonym i szanowanym nurkiem i instruktorem nurkowania. Przeprowadził wiele filmowych ekspedycji do najdalszych i najdziwniejszych zakątków świata.

Wybór reżysera

Po długich poszukiwaniach reżysera Cameron i Wight zdecydowali się postawić za kamerą Alistera Griersona, który zaraz po szkole filmowej zyskał sławę dzięki realizacji, w 2006 roku, Kokody, jednego z najbardziej kasowych filmów australijskich, opartego na autentycznej historii oddziału żołnierzy zagubionego w nowogwinejskiej dżungli w czasie drugiej wojny światowej. Cameron szukał młodego filmowca, który ma już za sobą debiut, a co za tym idzie popełnił pierwsze błędy i wyciągnął z nich naukę. Grierson miał odpowiednią wizję filmu i potrafił ją zrealizować. Cameron wspomina: "Andrew zabrał Alistera na nurkowanie do jaskini i porządnie go wystraszył. Jednak Grierson nie stracił zimnej krwi i dzięki temu silnemu przeżyciu nabrał koniecznego doświadczenia". Duże wyzwanie stanowiła realizacja zdjęć w formacie 3D. Alister Grierson i jego operator Jules O’Loughlin musieli opanować tę trudną technikę, co nie było łatwe przy ich drugim zaledwie filmie, ale stanęli na wysokości zadania i nie zawiedli pokładanych w nich nadziei.

Zdjęcia 3D

Przy realizacji SANCTUM 3D wykorzystano te same kamery, które opracowano przy tworzeniu epickiego obrazu Jamesa Camerona - AVATAR. Realizatorzy wiedzieli, że tylko w takim formacie widzowie filmu będą mogli w pełni przeżyć fenomen eksploracji zalanych jaskiń. James Cameron tłumaczy: "Kamera wykorzystana w SANCTUM 3D stanowi efekt sześciu czy siedmiu lat mojej współpracy z Vince'em Pace'em. Rozpoczęliśmy od prostego systemu, który wykorzystaliśmy przy realizacji filmów dokumentalnych, a który potem rozbudowaliśmy dla potrzeb kina. Obecnie jest to najlepsza kamera do realizacji zdjęć trójwymiarowych". Andrew Wight ściśle współpracował z Cameronem i Pace'em przy rozwoju sposobów realizacji zdjęć za pomocą Cameron/Pace Fusion 3D Camera System. Tak tłumaczy tajemnicę tej sztuki: "Dobry film 3D łatwo się ogląda, za to od złego po prostu bolą oczy. To najprostsze kryterium jakości. Dobrego 3D widz nie zauważa, tylko w sposób naturalny daje się wchłonąć przez oglądany świat". Przy okazji tej produkcji twórcom szczególnie zależało na takim odbiorze efektu ich pracy. "Pisząc scenariusz – wspomina Gavin – korzystałem ze swojego doświadczeni płetwonurka. Liczyłem na to, że trójwymiarowe zdjęcia wywołają w widzu wrażenie klaustrofobii, tak charakterystyczne dla nurkowania w jaskiniach". "Czuliśmy instynktownie, że środowisko jaskini i format 3D będą znakomicie ze sobą współgrały" – dodaje Cameron.

Więcej informacji

Proszę czekać…