Opowieść o radościach i trudach rodzicielstwa, opowiedziana przez pryzmat czterech wzajemnie przeplatających się historii. Adopcja, aborcja, sztuczne zapłodnienie - egzystencję bohaterów naznaczają myśli o dzieciach i chęć lub niechęć wobec doświadczenia rodzicielstwa. Dla jednych los jest okrutny, bo choć się starają, czeka ich jedynie frustracja, inni natomiast nie potrafią skorzystać z boskiego daru. Są też imigranci, którzy z przyczyn finansowych zostają zmuszeni, by oddać malucha do adopcji. Klamrą dla całości jest historia kobiety, której nieoczekiwanie zmarło dziecko. Alice Nellis przygląda się zachowaniom różnych osób w diametralnie odmiennych sytuacjach i tworzy słodko-gorzką opowieść o ludzkich pragnieniach i słabostkach.

Prasa o filmie

Prage Post, James Walling, Staff Writer

(…) Ani w scenariuszu Nellis ani w sposobie kręcenia filmu przez Browna, nie nic usypiającego. Brown, prawdopodobnie jedyny Amerykański producent filmowy pracujący w Czechach, opowiada, że zdjęcia kręcone były w różnych egzotycznych miejscach poza krajem, co w przypadku czeskiego kina niezależnego dzieje się niezwykle rzadko. „To może być jedyny czeski film, w którym kręcono podwodne sceny aktorów z wielorybami”, dodaje Brown. Oprócz Czech, zdjęcia były kręcone na Dominikanie, w Egipcie oraz Tunezji. Film składa się z czterech opowieści – „Ciąża”, „Aborcja”, „Adopcja” i „Ocean”. Nellis zastosowała tu nową technikę chcąc sprawdzić jak trudne i skomplikowane kwestie zostają sprowadzone do, jak sama o nich mówi „ jednych z najbardziej naturalnych, jakie jesteście sobie w stanie wyobrazić”. Reżyserka przekazała obsadzie scenariusz bez żadnego dialogu. W zamian za to zaproponowała aby zagłębili się w emocje, motywacje i cechy charakterów granych przez siebie postaci oraz zrobili notatki z najważniejszymi informacjami potrzebnymi do wykorzystania ich w danych scenach. Jest to próba wygenerowania wysokiego poziomu realizmu. Nellis często kierowała aktorami w scenach, w których nie mieli pojęcia co się dalej wydarzy. Z tego powodu wiele scen, powstało podczas pierwszego ujęcia, bez niekończących się powtórzeń, charakteryzujących współczesną kinematografię. „Myślę, że 60 – 70 procent nakręconego materiału to pierwsze ujęcia” – mówi Nellis Widzowie sami ocenią efekty takich zabiegów artystycznych, niezależnie od tego jednak, techniki zastosowane w filmie pokazują profesjonalizm zawodowy Nellis oraz wielką gotowość Browna w wykorzystywaniu jej talentu.

Chicago Film Festiwal:

Błyskotliwy humor, patos i oczarowujące zdjęcia tworzą złożony dramat ukazujący problemy rodzicielstwa czterech par, które próbują poradzić sobie z problemami życia codziennego. Trzy z nich muszą zmierzyć się z niezwykle trudnymi decyzjami związanymi z nadciągającym rodzicielstwem, czwarta para natomiast opłakuje niespodziewaną śmierć jedynego dziecka. Mamas & Papas w kameralny i autentyczny sposób pokazuje radości i ból związany z byciem rodzicem.

Bhavani's World, 16.01.2011:

“Wspaniały temat, wspaniałą realizacja”

Un filme de'Omar Antonio Iturriaga „Mamas & Papas” reviewed

Styl kręcenia przypomina filmy Krzysztofa Kieślowskiego czy Alejandro González Iñárritu. Wszystkie historie w filmie są połączone nie tylko sytuacyjnie, ale również poprzez zabiegi techniczne. Sceny zmieniają się wraz z rozwiązaniami poszczególnych wątków, odsłaniając tajemnice i szczegóły poprzednich historii. Jest to bardzo rzadkie, kiedy poszczególne opowieści splecione są w jedną tragiczną historię. Zastosowanie takiej techniki świadczy o wysokim poziomie filmu. (…) Sytuacje dnia codziennego przedstawione są jako unikalne i wyjątkowe, poprzez szczegółową analizę tego co znaczy być rodzicem.

Michael Vox, Camera 12

Jest kilka rzeczy, które wynoszą ten film ponad typowe produkcje dotyczące rodzicielstwa:

- Świetnie pokazane zagadnienie wątpliwości związanych z chęcią posiadania dzieci.

- Ucieszyłem się kiedy zobaczyłem wątek ugodowego męża, który w końcu wybucha nie chcąc być dłużej traktowany jako „byk rozpłodowy”. Kiedy zagłębisz się w naukę o płodności, cała frajda z seksu, zostaje bowiem zepchnięta na dalszy plan, a liczą się trafienia, wyliczenie i słoiczki z próbkami.

- Bazując na własnym doświadczeniu związanym z adopcją, poruszyły mnie sceny zawierające wszystkie te testy (mentalne, psychologiczne, ekonomiczne). Z drugiej strony równania biologiczna matka została pokazana z troską.

Do filmu przekonała mnie znakomita gra aktorów oraz niezwykle trafnie uchwycona genetyczna loteria: kto będzie w ciąży, kiedy dzięki komu i w jakich okolicznościach.

Reżyser - Alice Nellis

Alice Nellis urodziła się w 1971 roku w Českich Budějovicach. Studiowała scenopisarstwo w FAMU, skąd została wyrzucona na czwartym roku i powróciła w 2002 jako wykładowca. Reżyseria była w jej przypadku następstwem scenopisarstwa. Nellis napisała scenariusz Ene bene na zajęciach Akademii Filmowej. Scenariusz dostał nagrodę FAMU. Jak sama wspominała: "nie mogłam znaleźć osoby, która wyreżyserowałaby tę historię, więc musiałam spróbować sama". Dzięki dofinansowaniu Czeskiej Telewizji napisała i wyreżyserowała kolejny film – Małe sekrety, obraz, który zdobył trzy Czeskie Lwy i nagrodę FIPRESCI na festiwalu filmowym w Thessalonikach. Jej film – Sekrety uhonorowano aż ośmioma nominacjami do nagrody Czeskiego Lwa i trzema Czeskimi Lwami, w tym nagrodą za Najlepszy Film. Najnowszy jej obraz Mamas & Papas został obsypany nagrodami w Czechach oraz na świecie.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

  • Opisy
  • Recenzje
  • Słowa kluczowe

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…