W roku 1184 kowal z francuskiej kuźni Balian traci swoją ukochaną żonę która popełnia samobójstwo z powodu żalu za swym zmarłym dzieckiem. Pojawia się niedługo lord Godfrey, baron Ibelinu który twierdzi, że jest jego ojcem i proponuje mu życie krzyżowca. Wkrótce Balian zmuszony jest uciekać z wioski i postanawia udać się wraz z nim do Jerozolimy, gdzie będzie mógł odnaleźć święte odpuszczenie swoich grzechów.
Początkowo na stanowisku kompozytora zatrudniony był Hans Zimmer, lecz został on zastąpiony przez Harry'ego Gregsona-Williamsa. Parę tygodni później Zimmer zastąpił Gregsona-Williamsa na stanowisku kompozytora do filmu Madagaskar.
Orlando Bloom na potrzeby filmu zwiększył swoją masę mięśniową o 9 kg.
Orlando Bloom podczas kręcenia filmu zachorował na grypę, stan chorobowy trwał miesiąc. Z powodu walk na miecze doznał również obrażeń ręki.
Edward Norton potrzebował dwóch tygodni na nakręcenie materiału ze swoim udziałem.
Wizualną inspiracją dla reżysera Ridleya Scotta i autora zdjęć Johna Mathiesona były prace dwóch malarzy – Davida Robertsa i Williama Turnera.
Michael Sheen (który w filmie zagrał księdza) został przesłuchany do roli Baldwina IV (ostatecznie zagranego przez Edwarda Nortona).
Hamid Dabashi, profesor studiów irańskich na uniwersytecie Columbia, był głównym konsultantem historycznym filmu.
Russell Crowe otrzymał od Ridleya Scotta ofertę zagrania Ryszarda I, lecz z powodu problemów z terminem nic z tego nie wyszło. Rolę w końcu dostał Iain Glen.
Aby zmontować wersję kinową i wersję reżyserską filmu, montażystka Dody Dorn pracowała przez piętnaście miesięcy, średnio zmontowanie filmu zajmuje cztery, pięć miesięcy.
Edward Norton przez krótki czas rozważał rolę Guya, lecz po przeczytaniu skryptu nalegał na powierzenie mu roli króla Baldwina. Ponieważ król występował w masce, aktor zażądał nie umieszczania jego nazwiska na liście płac. Pomimo tego jego nazwisko zostało umieszczone w wersji wideo.
Lokalizacja zdjęć
Francuska wioska z początkowych i końcowych sekwencji filmu została zbudowana w Huesca, małej wiosce w północnej Hiszpanii. Zamek widoczny w tych scenach to Castillo de Loarre. Jest to prawdziwy zamek krzyżowców zbudowany w 1076 roku.
Większość scen dziejących się na otwartej przestrzeni sfilmowano w Ouarzazate, w Maroku. To tutaj Ridley Scott kręcił zdjęcia do filmów Gladiator i Helikopter w ogniu. Wielka replika Jerozolimy została zbudowana na pustyni; plan filmowy składał się z 28000 metrów kwadratowych muru, zużyto 6000 ton gipsu. Przód planu był długi na 365 metrów, mury były wysokie na 17 metrów.
Plan filmowy dziedzińca w Kerak był w rzeczywistości północnym skrzydłem planu filmowego Jerozolimy. Dzięki temu zabiegowi kierownictwo produkcji zaoszczędziło 5 milionów dolarów.
Pozostałe
Kolczugi do filmu zostały wykonane przez firmę Weta Workshop. Firma ta odpowiedzialna była również za kolczugi do filmów wchodzących w skład trylogii „Władca Pierścieni”.
Na potrzeby filmu zrobiono 7500 sztuk broni (wliczając 250 kusz i 20000 strzał) oraz 3000 tarcz.
W scenie ataku templariuszy na karawanę na pustyni udział wzięło 143 statystów, 60 osób personelu wojskowego, 125 koni i 60 wielbłądów. Ci sami jeźdźcy odgrywali zarówno atakujących templariuszy, jak też ofiary wśród Saracenów. W scenie bitwy pod Kerak udział wzięło 400 statystów oraz 200 koni.
W wersji kinowej filmu znajduje się około 800 ujęć z efektami wizualnymi. W wersji reżyserskiej jest już około 1500 ujęć z efektami wizualnymi.
Na potrzeby filmu uszyto w przybliżeniu 12000-15000 kostiumów, każdy z nich składał się z 13-15 oddzielnych elementów (hełmy, obuwie, rękawice, kolczugi, rzemienie, pochwy na miecze itd.).
Rekwizyt małego żołnierzyka-zabawki na koniu, który widoczny jest w wersji rozszerzonej filmu, obecnie należy do Lisy Ellzey i znajduje się na jej firmowym biurku.