Ten film wzbudza sensację na całym świecie - Pięćdziesiąt twarzy Greya z udziałem Dakota Johnson i Jamie Dornan w rolach Anastasii Steele i Christiana Greya, o których marzą wszyscy aktorzy i aktorki. Ona jest niedoświadczoną studentką, której przyszło zrobić wywiad z tajemniczym miliarderem Christianem Greyem. Ale to, co zaczyna się jako służbowe spotkanie, przeradza się w niezwykły romans. Urzeczona pełnym blasku stylem życia Christiana, Ana wkrótce dostrzeże jego inne oblicze, a przy okazji sama odkryje swoje mroczne pragnienia. Efektem będzie ekscytujący, wciągający bez reszty romans - a Christian i Ana zaczną badać granice, do których mogą posunąć się w swym zapamiętaniu.

Drzwi są otwarte: Zapraszamy do Czerwonego Pokoju

Jednym z najbardziej oczekiwanych i interesujących obiektów zdjęciowych był Czerwony Pokój, w którym Christian praktykuje swoje najbardziej ekstremalne skłonności seksualne. Do czasu, kiedy została do niego wprowadzona, Ana jedynie czytała lub słyszała o takim pokoju. Chociaż mogła się domyślać, jak on wygląda, nic nie było w stanie przygotować jej na doświadczenia, jakich miała doznać. Pokój prezentuje mroczną stronę Christiana, tę co do której Ana musi zdecydować czy jest w stanie ją zaakceptować.

Wśród fanów serii istnieje spore oczekiwanie nie tylko, co do wyglądu Czerwonego Pokoju, ale tego co się w nim dzieje. A ponieważ autorka powieści dokładnie wszystko opisuje, czytelnik nie będzie zaskoczony jej odpowiedzią na pytanie „Które z elementów pokoju były aż tak ważne, żeby je tak dokładnie opisać?”. E.L. James odpowiada ze śmiechem: „Wszystkie! Czerwony Pokój jest bezpiecznym schronieniem dla Christiana, najbardziej intymnym pokojem w mieszkaniu. Trudno było osiągnąć, to czego chciałam, ale jestem zadowolona z efektów.”

Aby upewnić się, jakie rekwizyty powinny zostać wykorzystane w Czerwonym Pokoju i jak powinny one wyglądać, realizatorzy zatrudnili odpowiednich konsultantów. Sam Taylor-Johnson tak to wspomina: „Poza wszystkim musieliśmy wiedzieć, czego używa człowiek o statusie Christiana. Może sprowadza ręcznie wykonane przedmioty z Japonii? Zamawia przyrządy u eleganckiego projektanta Marca Fraser-Jonesa albo te bardzo drogie i unikalne? Kiedy się nad tym zastanowiliśmy wszystko stało się jasne. Przygotowaliśmy ręcznie zszywane przyrządy z włoskiej skóry, które mogłyby zaspokoić mężczyznę o wyrafinowanym guście.” Ponieważ Christian Grey to człowiek o nieograniczonych zasobach finansowych, jak miałaby wyglądać jego komnata przyjemności? Tak komentuje to David Wasco: „Zdecydowaliśmy się przede wszystkim wziąć pod uwagę prosty opis z książki, w którym Ana czuje zapach skóry i wypolerowanych mebli. Podążyliśmy w kierunku, który zaproponowała Erika (E L James) – dużo skóry i drewna.”

„Tylko w Czerwonym Pokoju Christian czuje się zupełnie wolny od otaczającego go świata i jest w stanie robić dokładnie to, czego pragnie,” mówi Jamie Dornan. „W tej przestrzeni może być z kobietą w seksualnej, romantycznej i intymnej relacji. I tylko takie relacje zna dopóki nie poznaje Any, z którą odważa się pokonać swoje ograniczenia i wyjść poza ściany Czerwonego Pokoju.”

Filmowanie ich świata: Zdjęcia w Vancouver

W związku z tym, że realizatorom bardzo zależało na oddaniu rzeczywistej atmosfery powieści, zdecydowali się na zdjęcia głównie w Vancouver i okolicach (Vancouver odgrywał w tym przypadku role Seattle i Portland, a także samego siebie). Chociaż akcja powieści rozgrywa się w lecie, a zdjęcia zaplanowano na grudzień, ostatecznie okazało się, że to właśnie zimowe miesiące zapewniły filmowi lekko mroczną atmosferę stworzoną przez James, która jak twierdzą miejscowi rzeczywiści pojawia się w Vancouver w lipcu i sierpniu. Mając na względzie to, że powieść rozpoczyna się wewnętrzną narracją w pierwszej osobie, filmowcy wykorzystali każdą możliwość, aby pokazać otoczenie bohaterów.

Ostatecznie kalendarzowy plan zdjęć zawierał ponad 55 różnych lokacji, z których niektóre musiały powołać do życia ikoniczne miejsca opisane w pierwszej części trylogii: np. hotel Heathman (w rzeczywistości hotel Fairmont Vancouver) czy Uniwersytet Stanowy w Waszyngtonie (Uniwersytet Kolumbii Brytyjskiej odpowiednio udekorowany i pełen ponad 500 statystów w rolach studentów).

Pierwsza randka Any i Christiana w kawiarni w Portland jest jedną z wcześniejszych scen w filmie. Rolę Portland odegrała śródmiejska dzielnica Vancouver Gastown, a zdjęcia w sklepie, w którym pracuje Ana zostały nakręcone w miasteczku Ladner znajdującym się 45 minut od Vancouver.

Przestrzenie, w których porusza się Christian musiały być zgodne z rozwojem filmowej historii i samej postaci. Było to szczególnie ważne w przypadku Czerwonego Pokoju, którego wygląd w pewien sposób nawiązywał do futurystycznego wyglądu filmów Stanley Kubrick.

Starając się odwzorować wygląd rezydencji w Seattle, ekipa zdecydowała się na wykorzystanie dwóch, wybudowanych w latach 1920-tych, domów znajdujących się w Vancouver w odległości kilkuset metrów od siebie. Fasada jednego z nich została m.in. wykorzystana jako fasada domu Trevelyan/Grey, a jego wnętrza jako hall i pokój jadalny.

Decydując się na ton i wygląd filmu, scenograf David Wasco i reżyserka Sam Taylor-Johnson odnieśli się do fotografii słynnego Helmuta Newtona. Interesujące jest to, że na pierwsze spotkanie przynieśli dokładnie to samo zdjęcie artysty.

Historia powieści: Początki Pięćdziesięciu twarzy Greya

To, co rozpoczęło się latem 2011 roku jako pogłoska, wkrótce stało się jednym z największych fenomenów we współczesnej literaturze. A coraz więcej rozmów rozpoczynało się od wariacji na temat jednego pytania: „Czytałaś…?” Niedługo potem przez pop kulturę zaczęła przetaczać się burza ogromnego zainteresowania. Powieść E.L. James początkowo dostępna jako e-book i druk na żądanie, dała szansę czytelnikom na odkrywanie tej erotycznej historii miłosnej w miejscu i o czasie, jaki im odpowiadał.

Z pozoru, „Pięćdziesiąt twarzy Greya” opowiada o rozkwitającym związku między enigmatycznym 27-letnim miliarderem Christianem Greyem i jeszcze nierozbudzoną seksualnie studentką Anastasią Steele. Kiedy jednak zagłębimy się w jej treść, powieść okazuje się różnić zdecydowanie od większości popularnych książek o miłości. „Pięćdziesiąt twarzy Greya” to rzeczywiście jest historia miłosna, ale bardzo prowokacyjna. Pokazuje granice seksualności, respektuje je i przekracza. Mówi o zaufaniu i stosowaniu się do wspólnie ustalonych zasad.

Z pewnością, sporo czytelników przeczytało książkę głównie z powodu zainteresowania tą niezwykłą bajką i jej mroczną stroną. Gdyby jednak tylko to było siłą napędzającą rynek, sprzedaż szybko by spadła. James zainteresowała czytelników na całym świecie stworzonymi przez siebie bohaterami i to dlatego właśnie zdecydowali się oni na kontynuowanie podróży z Christianem i Aną w kolejnych powieściach („Ciemniejsza strona Greya” – 2011 i „Nowe oblicze Greya” – 2012) . W marcu 2012 roku, po tygodniu spotkań autorki z większością największych wytwórni filmowych w Hollywood i weekendzie gorączkowych negocjacji, Universal Pictures i Focus Features nabyły prawa do całej trylogii wydanej przez Random House.

Muzyka

Muzyka do filmu Pięćdziesiąt twarzy Greya była dla reżyserki Sam Taylor-Johnson tak samo ważna jak jego strona wizualna. Aby zaspokoić swoje wysokie oczekiwania, Taylor-Johnson zwróciła się do czterokrotnie nominowanego do Oskara® kompozytora Danny’ego Elfmana, którego kompozycje – m.in. temat muzyczny do Simpsonowie – i długoletnia współpraca z reżyserem Tim Burton (którego prace Taylor-Johnson uwielbia) sprawiły, że Danny Elfman „To fenomenalny kompozytor,” mówi reżyserka. „Jego muzyka jest mroczna, zabawna, a przecież wszystkie te elementy można znaleźć w naszym filmie. Praca z nim była marzeniem. To, że mogłam słuchać jak komponuje muzykę do poszczególnych scen było czymś absolutnie magicznym.”

Wg kompozytora w ścieżce muzycznej filmu pojawiają się lżejsze momenty, które zostawiają miejsce na subtelny humor, który z pewnością spodoba się fanom książki dobrze znającym bohaterów. Poza tymi chwilami lekkości, większa część kompozycji jest nieco mroczna, chociaż nadal pozostaje romantyczna. Tę mroczność dostrzegł kompozytor w tym jak Christian odnosi się do Any i w jego niezdolności do nawiązani relacji. Kompozycjami takimi jak „Ana and Christian” oraz „Did that Hurt?”, Danny Elfman pozwolił sobie na odkrycie zupełnie inne strony swojej osobowości. „Zawsze kiedy robię coś rytmicznego i prostego, tworzę pewien puls utworu, a to jest bardzo relaksujące dla kompozytora. Żyję w świecie pełnym napięć i zrobienie czegoś przyjemnego jest dla mnie czymś wręcz hipnotyzującym. Nie często dostaję na to szansę, dlatego po prostu to doceniam.”

Kompozycje Danny Elfman uzupełnia ścieżka z utworami muzycznymi, które zabierają nas w burzliwą podróż od pierwszego spotkania Christiana i Any w jego biurze aż do Czerwonego Pokoju. Zawierający 16 utworów album ze ścieżką muzyczną przygotowany pod nadzorem producentki muzycznej Dana Sano zawiera piosenki Frank Sinatra („Witchcraft”), The Rolling Stones („Beast of Burden”), Annie Lennox („I Put a Spell on You) oraz zupełnie nowy nie publikowany wcześniej materiał Ellie Goulding („Love Me Like You Do”), Sia („Salted Wound”), Skylar Grey („I Know You”), Jessie Ware („Meet Me In The Middle”), Laury Welsh („Undiscovered”), Vaults („One Last Night”), AWOLNATION („I’m on Fire”) oraz The Weeknd („Where You Belong” i „Earned It (Fifty Shades Of Grey)”).

Na płycie znalazły się też piosenki Beyoncé Knowles – ekskluzywne nagranie „Crazy in Love (2014 Remix)” oraz nowa wersja utworu z 2013 roku „Haunted (Michael Diamond Remix)”.

Pięćdziesiąt odsłon stylu: Kostiumy i rekwizyty

Wybór każdego z materiałów dokonany przez zdobywcę nagrody Akademii® Mark Bridges (Aż poleje się krew, Mistrz, Boogie Nights i Poradnik pozytywnego myślenia) był przedmiotem takiej samej dokładnej analizy jak wybór lokacji i decyzje scenograficzne.

Dobór garniturów noszonych przez Christiana sygnalizuje też pewne zmiany zachodzące w życiu głównego bohatera. Kiedy jego związek z Aną rozwija się, jego stroje przestają być swego rodzaju pancerzem ochronnym.

Wszystkie (z wyjątkiem jednego) garnitury Christiana zostały uszyte ręcznie, wszystkie koszule są szyte na miarę, a każda para butów to model z najwyższej półki. Filmowcy dyskutowali na temat typów mankietów, krawatów, materiałów, kołnierzyków, klap marynarki, wzorów i odcieni szarości na krawatach. Nic nie było mało istotne w przypadku człowieka, który może kupić dosłownie wszystko.

Kiedy Christian staje się mniej sztywny, zaczyna swobodniej dobierać stroje, a Ana powoli i subtelnie przekształca się z dziewczyny nie przykładającej zbyt dużej wagi do stroju w młodą kobietę ze świadomością swojego stylu. „Na początku filmu Ana nie troszczy się o swój wygląd, jest jednak w tym wszystkim wyjątkowa i pełna uroku. W trakcie rozwoju akcji, widzimy, że staje się bardziej świadoma swojego ciała i ubrania leżą na niej zupełnie inaczej. Jest taka jedna sukienka z brzoskwiniowego jedwabiu i szyfonu, którą zaprojektował Mark (Bridges). Przypomina kultową sukienkę, którą nosiła Faye Dunaway w Aferze Thomasa Crowna (Sprawa Thomasa Crowna – 1968) i jest przepiękna”, mówi Dakota Johnson.

Kontrast między bohaterami nigdzie nie jest tak oczywisty jak w scenie, kiedy Ana przychodzi do biura Christiana przeprowadzić z nim wywiad. Grey ma na sobie jednorzędowy garnitur z wełny z domieszką jedwabiu, szytą na miarę koszulę, krawat i perłowe spinki do mankietów. Ana jest natomiast ubrana w klasyczny niedrogi kardigan, wyblakłą koszulę, spódnicę i budrysówkę. „Kiedy więc wchodzi do Grey Enterprises, gdzie krzątają się modnie ubrane kobiety w szpilkach, natychmiast odnosi się wrażenie, że zupełnie tam nie pasuje,” mówi Mark Bridges.

Każdy, kto chociaż raz zerknął na okładkę powieści E.L. James natychmiast zauważa, że jednym z najważniejszych elementów garderoby w opowiadanej historii jest srebrny krawat Christiana… i to z różnych powodów. Wszystkie wersje sławnego krawata zostały specjalnie zaprojektowane i wykonane ręcznie z najwyższą starannością.

Pięćdziesiąt odsłon stylu: Kostiumy, rekwizyty i pojazdy

Skomplikowany świat, jaki stworzyła E.L. James na stronach trylogii znalazł pełne odbicie w życiu filmowych Any i Christiana. Począwszy od słynnej kolekcji krawatów Christiana i jego nieograniczonej liczby luksusowych pojazdów po współlokatorskie mieszkanie Any i ewolucję jej kobiecości, styl jaki reżyserka i jej zespół stworzyli na potrzeby filmu Pięćdziesiąt twarzy Greya emanuje tęsknym urokiem i zmysłowością.

Pięćdziesiąt odsłon stylu: Luksusowe samochody i helikoptery

Christian na wiele sposobów przypomina postać Jamesa Bonda i jego styl życia. Każda z jego zabawek musi być najlepsza, największa i najbardziej błyszcząca. Nieważne czy są jego własnością czy po prostu wynajmuje je na weekend. Miliarder ma do swojej dyspozycji pełną flotę samochodów Audi. Są to m.in. R8 (samochód sportowy), S8 (sedan cruiser) i najnowszy A3 (który jest prezentem dla Any). Filmowcy mieli dużo szczęścia mogąc zabezpieczyć na potrzeby produkcji najnowszy model A3, który stał się dostępny do sprzedaży dopiero po zakończeniu zdjęć.

Christian nie tylko wozi Anę swoimi samochodami, ale także leci z nią własnym helikopterem, którym jest ostatni model EC130 (największy helikopter, jaki może posiadać prywatna osoba za cenę około 2 mln USD).

Poszukiwanie Christiana i Any: Kompletowanie obsady dramatu

Każdy, kto dołączył do osady Pięćdziesięciu twarzy Greya z pewnością słyszał wcześniej o powieści, a niektórzy artyści byli nawet jej zagorzałymi fanami na długo przed tym zanim odkryli, że będą mieli szansę na udział w przenoszeniu stworzonego przez E.L. James świata na ekran.

Reżyserka obsady Francine Maisler i jej zespół prowadzili przesłuchania w Nowym Jorku, Los Angeles i Londynie, gdzie pojawił się Jamie Dornan i szybko zapewnił sobie rolę Christiana Greya. Irlandzki aktor, znany z nagrodzonej BAFTĄ roli w serialu Upadek (The Fall) i kreacji w telewizyjnym Dawno, dawno temu (Once Upon a Time) nagrał w Londynie scenę wymaganą na przesłuchaniu, a ponieważ dla bezpieczeństwa scenariusza, aktorzy zostali poproszeni o przygotowanie sceny z innego filmu, Dornan wybrał fragment Prawdziwego romansu). Dopiero na późniejszym etapie, tylko wybrani aktorzy otrzymali do wglądu scenariusz Pięćdziesięciu twarzy Greya. Dornan tak mówi o olbrzymiej popularności powieści: „Oczywiście byłem świadomy istnienia tych książek. Trzeba by było być martwym, żeby o nich nie słyszeć.” Aktor docenia to, że Christian Grey jest tak ważny dla wielu ludzi. „Z zewnątrz Christian jest bardzo intrygujący i władczy. To robiący wrażenie mężczyzna, który prowadzi liczne interesy pod szyldem jednej wielkiej korporacji skupiającej firmy telekomunikacyjne. Interesujące jest to, że zajmując tak ważną pozycję jest przy tym taki młody. Ma mnóstwo władzy i pieniędzy. Kiedy jednak zagłębimy się w jego postać, zdamy sobie sprawę z tego, że jego życie to coś więcej niż pieniądze.” Po przesłuchaniach w Wielkiej Brytanii, Dornan poleciał do Los Angeles na spotkanie z reżyserką Sam Taylor-Johnson i wzięcie udziału w scenie z obsadzoną wcześniej Dakota Johnson. „Dakota od razu mi się spodobała”, mówi aktor. „Ma w sobie pewną powściągliwość i jest po prostu dobra. Trochę było mi jej żal, kiedy odbywaliśmy próby. Musiała powtarzać sceny z różnymi facetami, i kiedy pojawiłem się pod koniec dnia i zapytałem, czy zagra ze mną tak samo dobrze, po prostu to zrobiła.”

Taylor-Johnson była poruszona chemią, jaka zaistniała między aktorami i wiedziała już, że znalazła idealnego Christiana dla swojej Any (Johnson początkowo miała zagrać z Charliem Hunnamem, aktor jednak zrezygnował przed rozpoczęciem zdjęć). „Jamie Dornan jest fantastyczny, idealnie wpasowuje się w postać Christiana Greya. Mnóstwo wnosi do tej roli – i jest to nie tylko elegancja, ale także swego rodzaju tajemnica. Jamie jest nadzwyczajnym aktorem i gra Christiana Greya dokładnie tak, jak powinien być grany.”

Dakota Johnson, która wzięła udział w przesłuchaniach wiele miesięcy wcześniej wspomina spotkanie z Dornanem ze swoim charakterystycznym śmiechem: „Próby czytane, które mają sprawdzić czy między aktorami istnieje chemia są dziwaczne. Nie znacie się, ale staracie się, żeby to coś między wami zadziałało. Usiłujecie w bardzo krótkim czasie i w obecności wielu osób znaleźć coś, co wam się podoba w tej drugiej osobie. To dziwna, nienormalna sytuacja. A Jamie przyszedł i przez cały czas opowiadał dowcipy.”

Aktorkę zaintrygowała rola Anastasi jeszcze zanim pojawił się projekt filmu. „Świat zmienia się tak gwałtownie i wszystko dzieje się w tak krótkim czasie, że seks w książce – tak żywo i dosłownie opisany – był dla ludzi niezwykle wyzwalający.”

Reżyserka wyjaśnia dlaczego aktorka okazała się idealna do roli głównej bohaterki: „Od chwili, kiedy poznałam Dakotę, wiedziałam, że właśnie znaleźliśmy naszą Anastasię. Jest w niej idealna równowaga delikatności, piękna i odwagi. Dakota pojawiła się bardzo wcześnie i zaczęła przesłuchanie. Już wtedy wiedziałam, że ta rola jest jej, musieliśmy jednak przyjrzeć się jeszcze setkom innych aktorek, żeby mieć całkowitą pewność. Dakota ma w sobie urok i inteligencję Any i potrafi wcielić się w nią, jak nikt inny. ”

Autorka E L James podziela zdanie reżyserki czując, że to właśnie Johnson jest jej Anastasią Steele. „Dakota jest fantastyczną aktorką. Udało jej się uchwycić niewinność Any, jej pragnienia i przekorę. Rozświetla każdą scenę, w której się pojawia.”

Kiedy rozpoczął się proces przygotowań do produkcji, zarówno Johnson jak i Dornan musieli przygotować się do pokazania typu relacji, jaka ich łączy. Opisując związek, jakiego szuka Christian, Dornan stwierdza: „Jedynym rodzajem związku, w jakim kiedykolwiek był Christian to ten, w którym jego partnerka podpisuje kontrakt, a on może ją dzięki temu traktować w sposób, na który oboje się zgadzają. Zawsze były to jasne zasady, wynegocjowane i zatwierdzone zanim rozpoczynała się jakakolwiek fizyczna relacja. Tak było do momentu, kiedy poznał Anastasię.”

Ana jest jednocześnie typową i zupełnie nietypową młodą kobietą. To pilna, inteligentna studentka literatury angielskiej, niedoświadczona seksualnie, nie znalazła bowiem odpowiedniego partnera. „Jej reakcja na to, jakiego typu relacji oczekuje od niej Christian jest dosyć zaskakująca,” mówi aktorka. „Normalnie można byłoby przypuszczać, że dziewczyna bez doświadczenia w takim związku po prostu ucieknie uważając mężczyznę za popaprańca. Ale reakcja Any jest inna. Decyduje się zrozumieć go i spróbować.”

Christian spotyka Anę, kiedy dziewczyna zastępując swoją chorą współlokatorkę przychodzi, aby przeprowadzić z nim wywiad do rozprowadzanej po kampusie gazetki. Jest zupełnie nieprzygotowana zarówno do wywiadu, jak i na reakcję, jaką wywoła u tajemniczego miliardera. „Ana czuje się niezręcznie,” wyjaśnia Dornan. „Christian panuje nad sobą, ale dziewczyna wpływa na niego w sposób, jakiego do tej pory nie doświadczył. Zasadniczo jest to opowieść o ludziach, którzy się w sobie zakochują napotykają jednak na swojej drodze mnóstwo przeszkód, które powstrzymują ich przed wejściem w „normalne” relacje.”

Wstęp

Co jakiś czas pojawiają się na rynku utwory, które z mocą sejsmicznej siły pobudzają nasze zmysły, zaciekawiają nas i intrygują. Ta ogromna popularność sprawia, że wystarczy tylko wspomnieć ich tytuł a wszyscy wiedzą, co się pod nim kryje. Takim fenomenem jest właśnie Pięćdziesiąt twarzy Greya. Od czasu, kiedy pięć lat temu autorka E.L. James opublikowała w Internecie pierwsze pięć rozdziałów swojej powieści, trylogia „Pięćdziesiąt twarzy Greya” stała się jedną z najszybciej sprzedających się serii księgarskich w historii, ze 100 milionami egzemplarzy przetłumaczonymi na 51 języków. Trzy słowa zawarte w jej tytule stały się, nie tylko dla czytelników, nowym symbolem zmysłowości.

Filmowa adaptacja powieści, która już od początku jej realizacji jest przedmiotem spekulacji i zainteresowania, wejdzie na ekrany kin już w Walentynki, a jej pierwszy zwiastun, jaki ukazał się w zeszłym roku na YouTube pobił rekordy oglądalności.

W role przedsiębiorcy miliardera Christiana Greya i ciekawskiej studentki Anastasi Steele wcielili się Jamie Dornan (telewizyjne Upadek i Dawno, dawno temu) oraz Dakota Johnson (The Social Network, 21 Jump Street).

Dzięki bohaterom opowieści, która jest jednocześnie historią odkupienia nieosiągalnego Christiana, jak i wyzwolenia niedoświadczonej Any, każdy z widzów może odkryć własne fantazje i aspiracje.

Film wyreżyserowany przez Sam Taylor-Johnson (John Lennon. Chłopak znikąd) w oparciu o historię zmysłowej miłości autorstwa E.L. James (pseudonim ERIKI MITCHELL) zabiera nas do tajemniczego świata, w którym w szczery sposób odkrywane są zawiłości damsko-męskich związków… i granic, do których jesteśmy w stanie się posunąć.

Do obsady dołączyli także Luke Grimes (Czysta krew - HBO) jako Elliot, brat Christiana; Victor Rasuk (telewizyjny Stalker) jako José, bliski przyjaciel Anastasi; Eloise Mumford (telewizyjny Rzeka) w roli Kate, współlokatorki i najlepszej przyjaciółki Anastasi; zdobywczyni nagrody Akademii® MARCIA GAY HARDEN (Wszystko za życie) – matka Christiana, dr Grace Trevelyan Grey; RITA ORA (Southpaw) – siostra Christiana, Mia; Max Martini (Kapitan Phillips) - Taylor, ochroniarz Christiana; Callum Keith Rennie (Memento) - Ray, ojczym Anastasi; Jennifer Ehle (Wróg numer jeden) - Carla, matka Anastasi i Dylan Neal (telewizyjny Arrow) jako Bob, mąż Carli.

Kompletując ekipę realizacyjną, Taylor-Johnson zdecydowała się na współpracę z niezwykle utalentowanymi i twórczymi filmowcami, na czele których stanęli producenci Michael De Luca (Kapitan Phillips, The Social Network), Dana Brunetti (Kapitan Phillips, The Social Network). Pozostali twórcy to scenarzystka Kelly Marcel (Ratując pana Banksa); autor zdjęć Seamus McGarvey (Avengers, Pokuta); scenograf David Wasco (Pulp Fiction, Bękarty wojny); montażyści Debra Neil-Fisher (Kac Vegas, Austin Powers: Agent specjalnej troski), zdobywczyni Oskara® Anne V. Coates (Lawrence z Arabii, Erin Brockovich) i Lisa Gunning (John Lennon: Chłopak znikąd, Połów szczęścia w Jemenie); nagrodzony Oskarem® kostiumograf Mark Bridges (Artysta, Aż poleje się krew); oraz kompozytor Danny Elfman (Poradnik pozytywnego myślenia, Alicja w krainie czarów). Producentami wykonawczymi filmu Pięćdziesiąt twarzy Greya zostali Marcus Viscidi (Millerowie) i Jeb Brody (Mała miss).

Więcej informacji

Proszę czekać…