Hania, 6-letnia sierota (Ewelina Zawistowska) zostaje przygarnięta przez młode polskie małżeństwo, które mimo ogromnego ryzyka decyduje się dać jej nie tylko schronienie, ale i miłość. Wbrew śmiertelnemu zagrożeniu, Anastazja (Urszula Grabowska) i Jan (Jan Wieczorkowski) poruszają niebo i ziemię, by ocalić nie tylko życie Hani, ale także pomóc jej pozostać dzieckiem. Kluczową rolę odgrywa tu uważany za lokalnego dziwaka Pajtek (Jacek Braciak), stając się dla dziewczynki najbliższym przyjacielem, namiastką starszego brata, który nawet w najtrudniejszych momentach będzie umiał odwrócić jej uwagę od zła tego świata i zarazić swą radością życia.
Piszę, bo wszystko inne mniej lubię. Piszę w przerwach od fantazjowania o upiciu się z Billem Murrayem... albo odwrotnie.

Sentymentalna podróż do ideałów w świecie nieidealnym... 7

Jest coś takiego w starym kinie (tym najwyższej próby oczywiście) co można określić mało lotnym, bardzo rzemieślniczym, ale właściwym pojęciem – solidne. Wynika to z pewnej konserwatywności i większego przywiązania do teorii, charakterystycznego dla poprzedniej epoki. To czas przed rozparcelowaniem pojęcia gatunku, poligamią i rozwiązłością. Intermedialność nie była wtedy jeszcze największą celebrytką współczesnej kultury. Takie kino już zaczyna dzielić los dinozaurów, wraca do statku matka, wyproszone z imprezy za zły dress code – obecnie obowiązuje niezobowiązanie. Jednak takim ostatnim sprawiedliwym jest Sprawiedliwy Michała Szczerbca.

Sprawiedliwy (2015) - Ewelina Zawistowska, Maja Komorowska, Katarzyna Dąbrowska (II), Jacek Braciak

Film opowiada o konkretnym okresie, którego interpretacji w kinie nie brakuje – II wojna światowa. Naszą bohaterką jest 6-letnia Hania, którą zaopiekuje się polskie małżeństwo. Muszą ukrywać ten fakt, gdyż dziewczynka jest żydówką. Wszystko to jednak nie dzieje się tu i teraz, tylko w jej retrospekcjach i wspomnieniach uruchomionych podczas odwiedzin „rodziny” po wielu latach rozłąki. Znamienną postacią dla tej historii o nadzwyczajnym bohaterskie zwyczajnych ludzi, jest Pajtek – odbierany przez wszystkich jako dziwak. To on zaprzyjaźnia się z dziewczynką, walczy o jej przetrwanie, i to wspomnienia o nim najbardziej wzruszają dorosłą już Hannę.

Nieprzypadkowo Szczerbiec za głównych narratorów wybiera postaci szczególne (dziecko i odszczepieńca). To oni posiadają własny świat (rzadko roszczę sobie prawo do oceniania aktorstwa, ale tutaj Jackowi Braciakowi należą się ukłony!) To przez filtr Pajtka, tak naprawdę obserwujemy rzeczywistość, więc okrucieństwo i absurd wojny wydają nam się jeszcze większe. Nawet jeśli nie jesteśmy na froncie, tylko na jednej z niepozornych wiosek. Chodzi o ruiny i zniszczenia jakie spowodowała wojna nie wokół człowieka, a w nim. Jeżeli nie do końca rozumiesz ludzi, ich mechanizmy , spryt i walkę o dominację – o ironio – najłatwiej ci pozostać ludzkim. To główna teza stawiana przez reżysera.

Sprawiedliwy (2015) - Aleksandra Hamkało, Anna Karczmarczyk, Urszula Grabowska (I), Jan Wieczorkowski

Twórca bardzo rozsądnie jest zobowiązany wobec swojej narracji. Zarzucanie mu naiwności, jest jak pretensje o obecność krwi w horrorach i happy end w komediach romantycznych. Nasz bohater usilnie i konsekwentnie robi dobre rzeczy w złym świecie i wychodzi na wariata. Inność to motyw ukochany przez kino, a idąca w parze ze wzbudzaniem w widzu wewnętrznego sprzeciwu na niesprawiedliwość, to trochę wyznanie wiary. Michał Szczerbiec zaprasza do świata bohaterów codzienności, którzy czują się tutaj bardzo nieswojo – niczym u Jakuba Kolskiego. Można to nazywać realizmem magicznym, a może po prostu poetyką świata dziecięcego, gdzie nie ma względności, a szczerość i miłość – taka bezwarunkowa.

Dlatego też mamy grubo ciosane charaktery, a podział na dobrych i złych nie jest żadną łamigłówką interpretacyjną. Widać jednak solidność w wartościach – nie ma biegania od ściany do ściany. Jest moralność, a jej przeciwieństwem jest amoralność – nie używa się słów poprawnych politycznie i zbyt pośrednich. Nie ma w tym też hucpy i wręczania sobie nagrody najbardziej moralnego człowieka roku, tylko szczera tęsknota za przekonaniami.

Sprawiedliwy (2015) - Urszula Grabowska (I), Anna Grycewicz, Anna Karczmarczyk

Jest wiele luk w tym filmie, pustostanów w fabule, pożegnanych za wcześnie wątków i uproszczeń. Jednak jest w tym metoda – to film o ideałach w świecie nieidealnym.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie
Komentarze do filmu 0
Skomentuj jako pierwszy.
Więcej informacji

Proszę czekać…