Akademie Festiwalowe - 3. FMF 0
3. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie został otwarty podczas konferencji prasowej w restauracji Virtuoso, która odbyła się w czwartek 20 maja o godzinie 12:30, tuż po inauguracji paneli dyskusyjnych w ramach Akademii Festiwalowej.
Na konferencji prasowej były gwiazdy festiwalu czyli Tan Dun, Shigeru Umebayashi i Leszek Możdżer. Poza nimi była Magdalena Sroka, pani dyrektor festiwal, Robert Piaskowski, z-ca dyrektora i Magdalena Wojewoda, dyrektor programowy RMF Classic.
Gwiazdy odpowiadały na pytania organizatorów festiwalu jak i zebranych dziennikarzy. Tan Dun opowiadał o spotkaniu i współpracy z Leszkiem Możdżerem. Raz udało mu się prawie wymówić jego imię i nazwisko, lecz dodał, że ma z tym trudność, więc wynalazł mu pseudonim, łatwiejszy do wymówienia – "Le Check Mozart". Słynny chiński kompozytor był pod wielkim wrażeniem talentu naszego legendarnego pianisty i podkreślał jak dobrze się z nim współpracowało. Możdżer nie pozostawał dłużny komplementując Duna, że nigdy nie słyszał kogoś z dalekiego wschodu, kto tam dobrze wymówił jego nazwisko. Opowiadał o trudnej partyturze filmu The Banquet, której musiał się nauczyć.
Umebayashi siedział z tłumaczką i rozmawiał tylko po japońsku. Wypowiedział się na temat wyboru utworów na piątkowy koncert twierdząc, że wybrał takie, by sprawić słuchaczom przyjemność. Te prostsze, bardziej melodyjne.
Później trzy gwiazdy pokroiły festiwalowy tort, oficjalnie go otwierając.
Konferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja PrasowaKonferencja Prasowa
Akademie Festiwalowe odbywały się w Pawilonie Wyspiańskiego. Pięć spotkań z ekspertami i twórcami, dawały prasie i publiczności możliwość rozmowy na określone tematy związane z muzyką filmową. Pierwsza odbyła się w czwartek, 20 maja o godzinie 10:00. Prowadził ją Dan Goldwasser z portalu Soundtrack.net. Gośćmi specjalnymi byli: Robert Townson (Varese Sarabande), Stefan Bosman (StreamingSoundtracks.com), Nancy Knutsem (ASCAP), Damian Sołtysik (Soundtracks.pl), Łukasz Waligórski (Muzykafilmowa.pl), Łukasz Wudarski (filmmusic.pl) oraz Magdalena Miśka-Jackowska (RMF Classic).
Akademia Festiwalowa
Tematem była obecność muzyki filmowej w Internecie. Zebrani omówili wady Internetu (nielegalne rozpowszechnianie) i zalety. Zalet było zdecydowanie więcej, jak to podkreślił jeden z dziennikarzy, bez Internetu to spotkanie nie byłoby możliwe. Cała praca, promowanie muzyki filmowej, dostęp do niej, może być możliwy dzięki internetowi. Dziennikarze podkreślali, że zaletą byłyby cyfrowe albumy z soundtrackami do zakupienia, lecz eksperci z zachodu nie do końca zgadzali się z ich tezami. W naszym kraju Internet jest jedną z głównych możliwości pozyskiwania muzyki filmowej – w Polsce jest ona mało dostępna, a jak jest, to ceny są strasznie wysokie. Dzięki chociażby portalom typu Allegro, można zakupić płyty płacąc rozsądne pieniądze. Przyszłością jednak są cyfrowe albumy, co przeraża producentów soundtracków. Podkreślał to właśnie Robert Townson z Varese. Dowiedzieliśmy się także, jak ludzie z portalu streamingsoundtracks.com mogą legalnie umożliwiać odsłuch muzyki. Parę słów dodała do tego Nancy Knutsen z ASCAP`u (ala polski ZAIKS). Magdalena Miśka-Jackowska wyjaśniła, że dużo polskich internautów dzięki sieci może legalnie słuchać radia emitującego muzykę filmową.
Druga Akademia, która odbyła się tegoż samego dnia o godzinie 16:00 poświęcona była promocji muzyki filmowej. W składzie zaszły małe zmiany – pojawił się Krzysztof Ruszkowski (Soundtracks.pl), Wojciech Musiał (RMF Classic) i Paweł Samulski (MovieMusic.pl). Z dyskusji dowiedzieliśmy się, że muzyka filmowa w Polsce głównie jest promowana przez pasjonatów, którzy zakochali się w tej muzyce. Dużo czasu poświęcono na temat braku tej promocji w Polsce. W naszym kraju jest to muzyka niszowa przez co nie jest promowana należycie. Podkreślono zalety for dyskusyjnych, tworzenie się społeczności fanów i Facebooka, który obecnie wiedzie prym we wszelakich promocjach.
Nancy Knutsen
Trzecia Akademia skupiła się na najciekawszej części czyli tworzeniu soundtracków. Wypowiadali się w niej kompozytor Benjamin Wallfisch oraz Bartosz Chajdecki (Czas Honoru). Całość bardziej przypominała wykład, dzięki któremu słuchacze mogli poznać tajniki tworzenie od pisania nut po produkcję i wydawnictwo.
Ostatnie dwa spotkanie nie były typowym panelem dyskusyjnym. 21 maja mogliśmy poznać warsztat kompozytora z Japonii Shigeru Umebayashiego, a dzień później, portal muzykafilmowa.pl zaprezentował dokument o 2. Festiwalu Muzyki Filmowej, który niebawem będzie dostępny online.
Akademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie FestiwalwoeAkademie Festiwalwoe
Komentarze 0