Poznajcie laureata nagrody CAMERIMAGE dla najlepszego montażysty 1

Carol Littleton już w listopadzie odbierze w Bydgoszczy Nagrodę Camerimage dla Montażystki ze Szczególną Wrażliwością Wizualną.

Carol Littleton

Carol Littleton pracuje w branży już od ponad czterech dekad, spróbowawszy sił w rozmaitych gatunkach filmowych. W kostiumowych Kochanicach króla Justina Chadwicka pilnowała, by wystawne stroje i patetyczne dialogi nie przesłaniały buzujących w bohaterkach emocji. W rozgrywających się w czasach Wielkiej Depresji Miejscach w sercu Roberta Bentona podkreślała drzemiące w postaciach człowieczeństwo. W erotycznym dreszczowcu Diabolique budowała za pomocą obrazu i dźwięku napięcie wywiązujące się między bohaterkami a resztą świata. W westernie Kasdana znajdywała pośród wszystkich pojedynków i świszczących kul przestrzeń do pogłębienia pozornie oczywistych postaci, a w horrorze science fiction Łowca snów przygotowywała widza na spotkanie z nieznanym.

Kadr z filmu Kandydat

Obejmującą ponad trzydzieści pełnometrażowych fabuł filmografię Littleton zdominowały dwa reżyserskie nazwiska: Lawrence Kasdan i Jonathan Demme. Z tym pierwszym nakręciła wspólnie osiem obrazów, poczynając od jego debiutanckiego Żaru ciała, do którego Kasdan zatrudnił ją, wierząc, że tylko kobieta będzie w stanie nadać scenom erotycznym odpowiedniej subtelności i wyrafinowania. Z Demme’em zrealizowała cztery filmy, w tym Kandydata, dreszczowiec polityczny, w którym nasza laureatka podkreślała za pomocą montażu narastającą na ekranie paranoję, a jednocześnie delikatnie nawiązywała do Przeżyliśmy wojnę, nieśmiertelnego klasyka Johna Frankenheimera, na którym film Demme’a został oparty. Nie mogło być inaczej, gdyż Carol Littleton jest wielką miłośniczką dzieł dawnych mistrzów światowego kina, promując niestrudzenie nieprzemijającą wartość filmowej klasyki oraz uczestnicząc w cyfrowym przywracaniu świetności produkcjom, które w innym wypadku zostałyby zapomniane.

Kadr z filmu E.T.

Jako widz Carol Littleton miłuje w kinie nade wszystko prostotę, która z jakiegoś powodu stała się dla wielu reżyserów największym wrogiem. Jako montażystka pragnie opowiadać nie tyle obrazem i dźwiękiem, ile emocją i refleksją, angażując się stuprocentowo w każdą historię i przeżywając ją wraz z jej bohaterami. Była nominowana do Oscara za swoją pracę przy E.T., za montaż Wtorków z Morriem została nagrodzona Emmy, a w zeszłym roku zdobyła prestiżową branżową statuetkę Eddie za brawurowy dramat polityczny Do końca Jaya Roacha, lecz najważniejsze były dla niej zawsze reakcje widowni. Zarówno te na pokazach testowych, po których wracała do swojego warsztatu, by nadal rzeźbić daną historię w czasie i emocjach, jak i te wyrażone lata po premierze filmu, dowodzące, jak mocno jej praca wpłynęła na ludzi różnych narodowości i kultur.

Carol Littleton odbierze w trakcie 26. edycji Festiwalu Filmowego Camerimage (10-17 listopada 2018) Nagrodę dla Montażystki ze Szczególną Wrażliwością Wizualną i spotka się z uczestnikami po projekcji jednego ze swych filmów.

Źrodło: Camerimage

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…