II Festiwal Muzyki Filmowej 0

W dniach 21-23 maja tego roku w Krakowie odbył się drugi festiwal muzyki filmowej. Redakcja wysłała tam swoich przedstawicieli, zatem bez owijania w bawełnę, zapraszam do zapoznania się z relacją.

Tan Dun i Jan A.P. Kaczmarek

Pierwszy dzień zapowiadał multum atrakcji. Wszystko miało zacząć się od konferencji prasowej, przejść do spotkania z "gwiazdami dnia", a zakończyć się wielkim koncertem na krakowskich Błoniach.

Konferencja prasowa zapowiadała się arcyciekawie – mieliśmy tam po raz pierwszy spotkać się z dwoma zdobywcami Oscara – Tan Dunem (za Przyczajony Tygrys, Ukryty Smok), oraz Janem A.P. Kaczmarkiem (za Marzyciela).

Tan Dun i Jan A.P. KaczmarekTan Dun i Jan A.P. Kaczmarek

Poza tym, na konferencji tego dnia były gwiazdy, Reinhold Heil i Johnny Klimek, którzy wspólnie z Tomem Tykwerem (ostatnio The International) komponowali słynną partyturę do filmu Pachnidło: Historia Mordercy, która miała zabrzmieć tego wieczora podczas koncertu na krakowskich Błoniach.

Johnny Klimek i Reinhold HeilJohnny Klimek i Reinhold Heil

Heil i Klimek wraz z Tykwerem tworzą grupę zwaną Pale 3. Są z fali młodego pokolenia światowych kompozytorów, którzy nie boją się robić score’ów elektronicznych, czasem zahaczających o mocne dźwięki, ale zarazem potrafią zrobić partyturę pełną emocji, jak w Pachnidle. Nie jest to zespół, ale grupa ludzi tworząca muzykę. Opowiadali o początkach współpracy, jak to razem nagrali muzykę do drugiego filmu reżysera, Winter Sleepers. Poruszony został także temat ich współpracy z filharmonikami berlińskimi (jeden z najsłynniejszych zespołów orkiestrowych na świecie – przyp. red) i Sir Simonem Rattle, dyrygentem, którego autorytet jest powszechnie znany. Oczywiście współpraca ułożyła się wyśmienicie, czego efektem była wspaniała i często poruszająca muzyka do Pachnidła. Tego samego dnia o 14:00 miało być spotkanie z kompozytorami na rynku krakowskim, do których miał dołączyć Tom Tykwer.

Nie zapomnijmy także o Tan Dunie, który od początku tryskał humorem i sprawiał wrażenie człowieka wesołego i otwartego. Dowiedzieliśmy się, że w przypadku muzyki, dla niego nie ma różnicy czy to filmowa czy muzyka poważna – w jego wyobraźni nie ma takich różnic. Dla niego każda orkiestra, czy to polska, czy chińska, jest kolorem. Jego pragnieniem jest tworząc muzykę przekraczać granicę, którą narzuca wyobraźnia, a ci, którzy znają jego twórczość, wiedzą doskonale, że robi to z niesamowitą lekkością.

Tan DunTan Dun

Oczywiście wspomniał także, dlaczego ostatnio tak mało komponował muzyki do filmów. Otóż od jakiegoś czasu chce robić muzykę tylko do filmów, gdzie występuje tragedia miłosna – dlatego mieliśmy Przyczajonego Tygrysa, Ukrytego Smoka, Hero i The Banquet. Wszystkie trzy połączone przez tragedię miłosną głównych bohaterów. Nasuwało się pytanie czemu, a sam kompozytor czytając w myślach zebranych, od razu dodał, że dzięki temu może wydobyć prawdziwy dźwięk duszy. Szerzej o Tan Dunie, jego występie i rozmowie napiszemy w relacji z dnia drugiego, gdzie było długie i bardzo wciągające spotkanie z kompozytorem.

Jan A.P. Kaczmarek przez przygody związane z lotem spóźnił się trochę na konferencję, ale zdążył pod jej koniec. Atmosfera była bardzo luźna i widać to było po dwóch zdobywcach Oscara, którzy tryskali niesamowitym humorem.

Na koniec konferencji Tan Dun wraz z Janem A.P. Kaczmarkiem przekroili tort festiwalowy symbolicznie otwierając to jakże niesamowite muzyczno-filmowe wydarzenie.

Jan A.P. Kaczmarek i Tan DunJan A.P. Kaczmarek i Tan Dun

O 14:00 na rynku odbyło się spotkanie z kompozytorami Pachnidła oraz Diego Navarro, który miał być dyrygentem wieczornego koncertu. Dowiedzieliśmy się na nim, że na początku było w muzyce więcej elektroniki, jak w przypadku ich poprzedniego dzieła, Biegnij Lola, Biegnij, lecz zrezygnowali z niej na rzecz bardziej subtelniejszych dźwięków, co, trzeba przyznać, idealnie pasowało do tego obrazu. Poniekąd dzięki tej muzyce, mogliśmy "poczuć" te zapachy, jak główny bohater i odczuwać te emocje.

Tom Tykwer, Reinhold Heil i Johnny KlimekTom Tykwer, Reinhold Heil i Johnny Klimek

Jak wiemy, trio zrobiło jeden kawałek do filmu Matrix: Rewolucje. Podczas spotkania dowiedzieliśmy, że Tom Tykwer bardzo zaprzyjaźnił się z rodzeństwem Wachowskich, czego owocem ma być następny projekt twórcy The International.

Tom TykwerTom Tykwer

Gorącą informacją było wyjawienie, że obecnie pracuje z Wachowskimi nad scenariuszem do filmu, który prawdopodobnie będzie jego następnym projektem. Będzie to adaptacja oryginalnej książki Cloud Atlas autorstwa Davida Mitchella – znakomitego brytyjskiego pisarza, znanego w Polsce z bardzo dobrze przyjętego Widmopisu. Jej tematem wiodącym jest zachowanie człowieka w opresji, zmaganie z deprawacją, ograniczeniem i terrorem. Motyw ten przewija się przez każde z sześciu stanowiących pozornie oddzielne całości opowiadań – punktów na mapie Atlasu Chmur, których akcja rozgrywa się w innym czasie i miejscu na Ziemi, a choć bohaterów dzielą niekiedy wieki, wszyscy słyszą swoje echa.

Po spotkaniu każdy mógł podejść, porozmawiać z kompozytorami, wziąć autograf czy zrobić sobie z nimi zdjęcie. Było to bardzo luźne i otwarte spotkanie.

Następnym punktem wieczoru będzie koncert na Błoniach, w którym mieliśmy usłyszeć suity z takich filmów jak Iron Man, Spiderman 3 i Matrix Rewolucje, a wszystko zakończone koncertem muzyki z Pachnidła.

Kliknij, by przeczytać relację z koncertu

Obejrzyjcie najciekawsze fragmenty z konferencji prasowej wraz z symbolicznym otwarcie festiwalu:

Konferencja:

Galeria z konferencji:

II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej

Galeria z Akademii Festiwalowej:

II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej II Festiwal Muzyki FilmowejII Festiwal Muzyki Filmowej

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…