Wstyd

6,7
7,0
Brandon (Michael Fassbender), 30-letni Nowojorczyk, pracownik firmy komputerowej świetnie zarabia, ma przestronne mieszkanie, jest przystojny. Mężczyzna uzależniony jest od seksu. Sypia z wieloma kobietami, zamawia dziewczyny na telefon lub spędza czas na portalach pornograficznych. Sytuacja komplikuje się, gdy do mieszkania wprowadza się jego siostra, Sissy (Carey Mulligan).

Głosy prasy

Brawa i gwizdy rozległy się po projekcji Wstydu (...) Mimo zawstydzenia części męskiej widowni Wstyd okazuje się wybitnym filmem. (...) Rola erotycznego antybohatera jest szczytową i najodważniejszą kreacją Michaela Fassbendera. Aktor staje się powoli gwiazdorem nr 1 obecnej dekady.

Tadeusz Sobolewski „Gazeta Wyborcza”

Drugi film Steve'a McQueena przyciągnie publiczność i krytykę ostrym portretem uzależnienia od seksu. Za sprawą błyskotliwego, wyuzdanego występu Fassbendera Wstyd staje się prawdziwą wycieczką na dziką stronę.

„Hollywood Reporter”

Wstyd to kawał wspaniałego i świetnie zagranego kina.

Roger Ebert „Chicago Sun – Times”

O filmie

Mężczyzna. Kobieta. Nowy Jork. On jest świetnie ustawionym singlem, całkowicie uzależnionym od seksu. Ona czuje się zagubiona w wielkim mieście, jest spragniona bliskości i uczuć. Czy potrafią sobie pomóc?

Wstyd, nominowany do Złotych Globów i uznany w wielu rankingach za najlepszy film roku, to dramat erotyczny na miarę naszych czasów. Występujący w głównej roli Michael Fassbender stworzył jedną z najodważniejszych kreacji we współczesnym kinie. Partneruje mu brytyjska wschodząca gwiazda Carey Mulligan, znana z ról w Drive i Była sobie dziewczyna.

Wstyd jest pulsującą emocjami, przeznaczoną wyłącznie dla dorosłej publiczności opowieścią o współczesnych związkach.

O produkcji

Wstyd kręcono w Nowym Jorku, w lutym i marcu 2011 roku. Było to już kolejne spotkanie reżysera Steve’a McQueena (Głód) i aktora Michaela Fassbendera (Bękarty Wojny, X-Men: Pierwsza Klasa). Fassbender wciela się w rolę Brandona, trzydziestolatka z Nowego Jorku, który ucieka od swojego bezpiecznego, ułożonego życia w przypadkowe przygody miłosne. Pewnego dnia w jego zrutynizowany świat wkracza siostra Sissy, obiecująca piosenkarka, w którą wciela się nominowana do Oscara Carey Mulligan (Była sobie dziewczyna, Drive).

Podobnie jak w debiutanckim Głodzie (2008), w nowym filmie reżyser skupia się na złożonej relacji człowieka do własnej cielesności. Poszerza jednak pole zainteresowania próbując na przykładzie historii Brandona, pokazać zmieniający się charakter kontaktów międzyludzkich. Po wielkim sukcesie Głodu, który zapewnił McQueenowi Złotą Kamerę za debiut reżyserski w Cannes, McQueen i Fassbender byli zdecydowani na dalszą współpracę. - Michael to prawdziwy aktorski geniusz – mówi McQueen. - Chcę pracować z najlepszymi możliwym aktorami i tak się składa, że nie ma lepszego od Michaela.

Fassbender także nie mógł doczekać się dalszej pracy z McQueenem. Jest zachwycony tym jak reżyser potrafi zmobilizować aktorów do przekroczenia własnych ograniczeń. - W pracy Steve jest w stanie zapanować nad wszystkim, współpraca z nim jest fascynująca i przerażająca zarazem - mówi Fassbender - To doświadczenie można porównać do puszczenia się poręczy, czy odczepienia linki zabezpieczającej podczas wspinaczki – musisz mu zaufać i zacząć spokojnie spadać.

Pracując ze Steve’em czujesz się jakbyś stanął nad krawędzią przepaści - mówi James Badge Dale, wcielający się w postać Davida, szefa Brandona - Nie wiesz, co jest na dole, a on ci mówi żebyś po prostu ruszył, żebyś skakał – nie masz pojęcia, co się wydarzy. Ale Steve skacze razem z tobą i musisz mu zaufać, że się uda.

Możliwość pracy z McQueenem sprawiła, że Carey Mulligan od początku widziała się w roli siostry głównego bohatera. - Kiedy przysłali scenariusz i zobaczyłam, że w projekt zaangażowani są już Steve i Michael, wiedziałam, że muszę w to wejść – wspomina aktorka – Spotkałam się ze Stevem w Londynie, na kawie, ale cały czas miałam wrażenie, że on chce gdzieś uciec. Mówiłam mu: „Czekaj! Jeszcze nie dałeś mi tej roli!” Właściwie to zmusiłam go, żeby mnie obsadził. Uchwycenie i przekonujące pokazanie nieprzewidywalnej i wrażliwej natury Sissy była dla Mulligan trudnym aktorskim wyzwaniem, dlatego wściekle zależało jej na tej roli.

Wstyd jest pierwszym filmem wytwórni See-Saw Films od czasu nagrodzonego Oscarem Jak zostać królem. Producent Iain Canning zaznacza, że zarówno Głód jak i Wstyd łączy podobne skupienie na fizyczności. – Głód opowiadał o uwięzionym człowieku, którego droga do wolności wiedzie przez własne ciało - mówi Canning. - We Wstydzie opowiadamy odwrotną historię – pokazujemy pozornie wolnego człowieka, dla którego ciało i jego potrzeby stają się więzieniem.

Współscenarzystka filmu Abi Morgan, wielbicielka Fassbendera i Mulligan, mówi, że możliwość spotkania z nimi na planie Wstydu była spełnieniem marzeń. – Wiedziałem, że to będzie fascynujące doświadczenie. Morgan niedawno skończyła pisać scenariusz filmu Żelazna Dama, filmowej biografii brytyjskiej premier Margaret Thatcher, z Meryl Streep w roli tytułowej.

Producent Emile Sherman o pracy w Nowym Jorku: - Perspektywa kręcenia w NY była dla nas naprawdę ekscytująca. Nigdy wcześniej tam nie pracowaliśmy. Mam siedzibę w Sydney, Ian Canning w Londynie. Stolica Wschodniego Wybrzeża to jedno z największych miast na świecie. Zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci przez nowojorskich filmowców, a do tego mieliśmy świetnego kierownika produkcji i współproducenta - Bergena Swansona. To jest świetne miejsce do kręcenia filmów i na pewno chcielibyśmy kiedyś tu wrócić.

Wstyd został wyprodukowany przez See-Saw Films wspólnie z Film4 przy współpracy UK Film Council. Producentami są Ian Canning i Emile Sherman z See-Saw Films.

Więcej informacji

Proszę czekać…