Reporterzy telewizyjni w poszukiwaniu sensacji trafiają do nawiedzonego pokoju w domu na wsi. Nie wiadomo tylko, kto kogo tam nawiedził – i czy w ogóle. W trakcie opowieści na jaw wychodzą mroczne tajemnice mieszkańców.... Plus trup.

Impressions2Films

Film Pokój jest produkcją niezależną. Został zrealizowany przez młody zespół produkcyjny Impression2Films, firmy, która stawia sobie za cel wspieranie ciekawych, odważnych i twórczych projektów filmowych. Do tej pory wyprodukowała m.in. 30-minutowy Pokój oraz inny krótkometrażowy film Macieja Bochniaka I love you so much. W dorobku artystycznym ma także dokumenty Przyjęcie (film powstał w ramach programu Pierwszy Dokument w Studio Munka) oraz będący w fazie produkcji Miliard szczęśliwych ludzi czyli pełnometrażowy dokument o chińskiej przygodzie zespołu Bayer Full. Impression2Films posiada bazę sprzętową na najwyższym poziomie, co znajduje odzwierciedlenie w jakości wyprodukowanych filmów. Młody zespół Impression2Films, zachowując niezależność artystyczną dba o jakość warsztatową swoich produkcji. Członkowie zespołu Impression2Films wiedzę zdobywali na renomowanych uczelniach artystycznych (m.in. Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi, Wydział Radia i Telewizji im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Warszawska Szkoła Filmowa, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie), a doświadczenie na planach największych polskich produkcji filmowych oraz współpracując ze stacjami telewizyjnymi TVP, TVN i Polsat.

O filmie

Pokój to opowiedziana groteskowo historia nawiedzonego pokoju, który staje się tematem reportażu telewizyjnego. Do miejsca, w którym doszło do kontaktu z siłami nadprzyrodzonymi dociera ekipa z lokalnej telewizji. Podczas oczekiwania na matkę – bohaterkę reportażu, na plan filmowy wkrada się anarchia. Między realizatorami pojawiają się napięcia, na światło dzienne wychodzą mroczne sekrety mieszkańców domu. Nawarstwienie konfliktów prowadzi do makabrycznego finału.

Łukasz Maciejewski, krytyk filmowy i teatralny:

W Pokoju Macieja Bochniaka i Sławomira Shutego czuje się kontrkulturową radość kinofila. Inteligentna gra z konwencją horroru przywodzi na myśl twórczość braci Coen, autotematyczna rama odnosi się zaś do amerykańskiego kina niezależnego. Ale chodzi o twórcze inspiracje, nie o klisze. W Pokoju bywa strasznie, ale jest także śmiesznie. Jak w życiu. Z całej plejady świetnych krakowskich aktorów, błyszczy zwłaszcza Piotr Głowacki. Będę ciekaw kolejnych wspólnych / indywidualnych projektów Bochniaka i Shutego.

Piotr Marecki, redaktor naczelny magazynu o nowej kulturze "Ha!art":

Jako uważny widz rodzimego kina jestem wielkim fanem tej produkcji. Po pierwsze dlatego, że jest to jedna z lepszych trzydziestek jakie dotychczas widziałem. Po drugie, że została zrealizowana przez grupę pasjonatów, którzy zainwestowali swój czas i pieniądze, czego rezultatem jest zgrabne i trzymające w napięciu dzieło. Poza programowo źle nakręconymi zdjęciami, które nawiązują do niechlujnego reportażu telewizyjnego niezwykle istotna jest narracja; w Pokoj konsekwentnie połamano wszystkie reguły filmowej opowieści. Pod tym względem: nowa jakość.

Sławomir Mateja:

Poszukiwanie pomysłu na scenariusz trwało kilka miesięcy. Idea przyszła z życia. Wybrałem się na wieś do znajomego, który kilka lat temu wyprowadził się pod Kraków. Polska prowincja to źródło niewyczerpanej inspiracji. Pojechałem szukać tematu dokumentalnego, znalazłem historię o duchach. Dom znajomego był świadkiem autentycznych nawiedzeń. Kiedy jednak przypatrzeć się bliżej opowieściom domowników wychodziło, że siła nadprzyrodzona ma jak najbardziej ludzkie oblicze. Wyjechałem stamtąd lekko zmieszany, może nawet odrobinę przerażony. Kilka dni później historia pojawiła się sama, pozostało ją tylko napisać. Co też, korzystając z uprzejmości duchów opiekuńczych, uczyniłem.

Maciej Bochniak:

Jako "niewykształcony" reżysersko twórca młodego pokolenia byłem/jestem skazany na mainstremową banicję. Debiut w wieku lat 45-ciu na pewno mnie nie interesował. Jednocześnie mając świadomość potencjału drzemiącego w krakowskich środowiskach twórczych zdecydowaliśmy (wraz ze Sławkiem), aby coś z tym zrobić. Idea była prosta: chcieliśmy nakręcić kino gatunkowe, które odbiłoby się od dotychczasowej, utartej twórczości naszych rówieśników. Mając jednocześnie świadomość, iż nikt z zewnątrz nie wesprze nas finansowo. Prace nad pomysłami zaczęły się dwa lata temu. Po drodze wiodącej do Pokoju powstało co najmniej pięć tekstów w różnym stadium zaawansowania. Kiedy zapadła decyzja, że "wreszcie to mamy", reszta potoczyła się dość szybko. Pomysłem udało się zarazić znakomitych aktorów, młodych scenografów, operatora i całą resztę zdolnej drużyny chcącej pokazać swoje możliwości. Chęć zrobienia czegoś z pasji po raz kolejny okazała się silniejsza od pieniędzy. Efekt można ocenić samemu. Myślę, że nasza produkcja jest wyraźnym sygnałem, że kinfo Off-owe, nie musi równać się "amatorskiemu", a niezależność twórcza jest wielkim atutem.

O produkcji

Bazę aktorską filmu Pokój stanowią krakowscy aktorzy młodego pokolenia: Juliusz Chrząstowski, Iwona Budner, Błażej Wójcik, Krzysztof Zarzecki, Piotr Głowacki. Gościnnie pojawili się Teresa Pawłowicz oraz, w ciekawym epizodzie, Krzysztof Jasiński założyciel krakowskiego Teatru STU. Zadbano nie tylko o doskonały casting, ale również o bardzo dobre zdjęcia, montaż, dźwięk, scenografię. Prace nad obsadą zaczęły się tuż po ukończeniu scenariusza. Role Dźwiękowca i Operatora były od początku pisane z myślą o aktorach, którzy je zagrali. Pozostała część obsady powstała po długich poszukiwaniach w krakowskich teatrach. Twórcom zależało na maksymalnej wiarygodności, to też aktorzy zostali obsadzeni zdecydowanie tak, aby wykorzystać ich naturalne warunki fizyczne. Mimo wszystko, dla osób związanych ze środowiskiem teatralnym widok Julka Chrząstowskiego i Iwony Budner - w rolach skonfliktowanego, prowincjonalnego małżeństwa, czy Krzysztofa Jasińskiego w roli gburowatego taksówkarza może być zaskoczeniem.

Nad obrazem czuwał Bartosz Cichoński - krakowski operator filmowy, absolwent PWSFTiT w Łodzi. Twórczyniami scenografii, rekwizytów oraz kostiumów były absolwentki scenografii na krakowskiej ASP Justyna Elminowska oraz Katarzyna Dobrowolska. Doskonały dźwięk w filmie powstał dzięki wsparciu firmy Dźwiękowe Pole, a wszystko razem spięli studenci/absolwenci Produkcji Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.

Obsada

Juliusz Chrząstowski - (ur. 1973) - absolwent PWST we Wrocławiu. W sezonie 1996/97 występował w Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie, w sezonie 1997/98 w Teatrze Studyjnym '83 w Łodzi. W latach 1998-2003 aktor Teatru Nowego w Łodzi, od roku 2003 aktor Starego Teatru w Krakowie. Zagrał m.in. w filmach: Różyczka, Karol. Człowiek, który został papieżem, Amok" i w serialach: Twarzą w twarz, Pitbull, Na Wspólnej, Marszałek Piłsudski.

Iwona Budner - aktorka teatru Starego w Krakowie. Zagrała m.in. w filmach: Siódmy pokój, Pierścień i Róża oraz serialu Na kłopoty Bednarski.

Krzysztof Zarzecki (ur. 1979) - absolwent PWST w Krakowie. Występował w teatrach: Rozmaitości w Warszawie (2003-04), Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (od 2005), Scenie STU w Krakowie (2006) i Polskim we Wrocławiu (2006-07). Zagrał m.in. w filmach: Katatonia, Karol. Człowiek, który został papieżem, Stara baśń oraz w serialach: Camera Cafe, Na Wspólnej, M jak miłość, Kasia i Tomek.

Piotr Głowacki (ur. 1980) - W latach 2006-07 występował w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, od roku 2008 aktor Starego Teatru w Krakowie. Zagrał m.in. w filmach: Sala samobójców, "In Darkess", Być jak Kazimierz Deyna, 80 milionów, 1920. Bitwa Warszawska, Panoptykon, Dom zły, Rozdroże cafe, Oda do radości, oraz w serialach: Na dobre i na złe, Barwy szczęścia, Twarzą w twarz, Na Wspólnej.

Błażej Wójcik (ur. 1977) - absolwent PWST w Krakowie. Występował w teatrach krakowskich: im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego (1993), Starym im. Heleny Modrzejewskiej (1993), im. Juliusza Słowackiego (1994-2007), Mniejszym (1996-99), KTO (1997-98, 2005-2006), Stowarzyszenia Teatralnego "Łaźnia" (1999-2001), STU (2000-2001) i Ludowym (2000-2001, 2007). Od roku 2007 związany z Teatrem Współczesnym w Warszawie. Zagrał w m.in. filmach: Rewers, Nie kłam kochanie, Duże zwierzę oraz serialach: Barwy szczęścia, Doręczyciel, Kryminalni, Samo życie.

Teresa Pawłowicz - absolwentka PWST w Krakowie. Zagrała m.in. w filmach: Korowód i Śmierć Johna L..

Krzysztof Jasiński - (ur. 1943) - absolwent PWST w Krakowie. Aktor, reżyser teatralny, animator kultury. Ukończył Studium Nauczycielskie w Poznaniu (1963). Podczas studiów założył dwa kabarety i teatrzyk studencki, w którym występował i dla którego pisał teksty. Od 1966 dyrektor naczelny i art. Teatru STU w Krakowie założonego wspólnie z Olgierdem Łukaszewiczem, Wojciechem Pszoniakiem i Jerzym Trelą. Reżyser i twórca głośnych spektakli teatralnych: "Spadanie" (1970), "Sennik polski" (1971), "Exodus" (1974) a także widowiska "Szalona lokomotywa".

Twórcy

Sławomir Mateja (ur. 1973) artysta intermedialny: pisarz, reżyser filmowy, fotograf, performer, twórca artzina „Baton”. Jest autorem książek: „Nowy Wspaniały Smak” (1999), „Bełkot” („Ha!art”, 2001), „Cukier w Normie” („Ha!art”, 2002), „Zwał” (W.A.B., 2004) „Produkt Polski” („Ha!art”, 2005), „Cukier w normie z ekstrabonusem” (W.A.B., 2005) oraz pierwszej polskiej powieści internetowej „Blok” (www.blok.art.pl). Pomysłodawca i menedżer cyklu performansów „Cyrk z Huty”. Autor „Disco Polo Opery”, której premiera odbyła się w 2003 w Teatrze Łaźnia w Krakowie. W 2005 roku za powieść „Zwał” nagrodzony Paszportem „Polityki”. Pozycja ta zdobyła również tytuł Krakowskiej Książki Miesiąca. Wyreżyserował filmy: W drodze (2003) i Luna (2005), za który otrzymał pierwszą nagrodę na IV edycji Festiwalu Filmu Off’owego w TVP2, Panoptykon (2009), Dom (2009) oraz Pokój (2011). Stypendysta Ministra Kultury w roku 2005 i 2010, Stypendysta Homines Urbani w roku 2008.

Maciej Bochniak (ur. 1984) - scenarzysta (absolwent Wyższego Studium Scenariuszowego PWSFTviT w Łodzi), reżyser, fotograf, perkusista (ukończył Państwową Podstawową Szkołę Muzyczną w Krakowie), producent. Debiutował krótkometrażowym filmem fabularnym I Love You So Much (2009) oraz dokumentem Przyjęcie (2011) w ramach programu "Pierwszy Dokument" w Studio Munka. Współautor filmu Pokój oraz autor pełnometrażowego filmu dokumentalnego Miliard szczęśliwych ludzi (film w fazie realizacji). Autor kilku scenariuszy krótko i pełnometrażowych (w tym będącego w fazie developmentu filmu Undone reż. Anna Justice) a także reportaży telewizyjnych, koncertów i reklamówek.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

  • Komentarze
  • Nagrody
  • Wiadomości
  • Wytwórnie
  • Seanse TV
  • Repertuar
  • Inne strony www

Proszę czekać…