Wadjda ma 10 lat i mieszka w Rijadzie. W szkole uchodzi za buntowniczkę, ponieważ chodzi w porysowanych długopisem trampkach i próbuje bawić się z chłopcami. Jej największym marzeniem jest rower. Niestety, w Arabii Saudyjskiej kobiety nie mogą prowadzić samochodów, zaś dziewczynkom nie wypada jeździć na rowerze - ma to jakoby zagrażać ich cnotliwości. Aby zdobyć pieniądze na upragniony rower i przekonać dorosłych o swojej pobożności, Wadjda postanawia wziąć udział w konkursie recytacji Koranu.

O filmie

DZIEWCZYNKA W TRAMPKACH (Wadjda) to fabularny debiut Saudyjki Haify al-Mansour, pierwszej kobiety-reżyserki w Arabii Saudyjskiej, w dodatku po raz pierwszy w całości nakręcony na terenie Królestwa. W kraju, w którym przez lata nie istniało ani jedno kino, a oglądanie filmów uważane było za sprzeczne z Islamem, reżyserce udało się zrealizować ciepły, pogodny film, niosący jednocześnie przekaz o wielkiej wewnętrznej sile. W kraju męskiej dominacji, gdzie reguły narzuca hidżab, dziewczynka w trampkach walczy o swoje marzenia.

Film odniósł już wielki międzynarodowy sukces. Swoją światową premierę miał na MFF w Wenecji 2012 i od tamtej pory krąży po międzynarodowych festiwalach, wszędzie wzbudzając entuzjastyczne recenzje i reakcję publiczności. Dystrybuowany już m.in. we Włoszech, Francji, Belgii oraz Szwecji, niedługo trafi do kin również w Wielkiej Brytanii, Holandii oraz Niemczech. W przyszłym roku film będzie Saudyjskim kandydatem do Oscara, a zważywszy na to, że w Stanach Zjednoczonych dystrybucją zajmuje się Sony Entertainment - już teraz mówi się, że będzie miał duże szanse na nominację. W Polsce film został premierowo zaprezentowany podczas 8. edycji Festiwalu FILMY ŚWIATA ALE KINO+, gdzie otrzymał Nagrodę Publiczności, a każdy jego pokaz kończył się burzą oklasków.

Ścieżkę dźwiękową do filmu stworzył słynny brytyjski kompozytor Max Richter, znany ze współpracy m.in. z Tildą Swinton, Robertem Wyattem oraz The Royal Ballet. Jest on autorem licznych soundtracków, w tym do Walca z Bashirem Ariego Follmana oraz Wyspy tajemnic Martina Scorsese.

O reżyserce

HAIFAA al-MANSOUR, ur. w 1974 roku, jest pierwszą kobietą-reżyserką filmową w Arabii Saudyjskiej oraz jedną z najważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych postaci świata filmu w Królestwie. Jest córką poety Abdula Rahman Mansour, który zaznajomił ją z filmami video, z braku kin w kraju. Ukończyła studia licencjackie z literatury porównawczej na Uniwersytecie Amerykańskim w Kairze oraz uzyskała tytuł magistra na Wydziale Reżyserii i Filmoznawstwa na Uniwersytecie w Sydney.

Sukces zrealizowanych przez nią trzech filmów krótkometrażowych oraz międzynarodowe uznanie dokumentu WOMEN WITHOUT SHADOWS prezentowanego na ponad 15 festiwalach filmowych zapoczątkowały działalność dużej grupy nowych saudyjskich filmowców oraz wznowiły dyskusję nad otwarciem kin, zamkniętych w Arabii Saudyjskiej od lat 80-tych XX wieku. W Królestwie jej filmy są zarówno wychwalane, jak i szkalowane za podejmowanie dyskusji na tematy uznawane w kraju za tabu, takie jak tolerancja czy zagrożenia fundamentalizmu religijnego, oraz za podkreślanie potrzeby krytycznej oceny tradycyjnej, restrykcyjnej saudyjskiej kultury. Za poruszanie kwestii noszenia abai była oskarżana o niereligijność (czemu zaprzeczała) i dostawała nienawistne listy.

Haifa al-Mansour od wielu lat mieszka w Bahrajnie wraz ze swym mężem, Amerykańskim dyplomatą, oraz ich dwójką dzieci.

Więcej informacji

Proszę czekać…