Poznaj Wattersonów: Mamę, Tatę, Anais, Darwina i oczywiście Gumballa! Jest on dwunastoletnim kotem, który – jak na nastolatka przystało – ma smykałkę do nieszczęśliwych wypadków. Oto Niesamowity Świat Gumballa.
Gumball i Darwin wpadają w panikę, gdy niechcący niszczą płytę z wypożyczonym filmem. Próbują zrobić płytę z tektury, ale nie zostaje przyjęta w wypożyczalni. W domu pojawiają się ponaglenia. Czy chłopcy znajdą wyjście z sytuacji?
Anais zostaje pod opieką Darwina i Gumballa. Nie pozwalają jej wziąć kąpieli, więc dziewczynka buntuje się, co skutkuje zalaniem domu. Wprawdzie udaje im się wyjść cało z opresji, ale czeka ich jeszcze spotkanie z mamą…
Gumball i Darwin postanawiają znaleźć nowego kolegę: zostaje nim Tobias. Gumball staje się zazdrosny i zaprasza do siebie Alana. Ten uświadamia mu, że zachowuje się w sposób nieodpowiedni, więc Gumball postanawia odzyskać Darwina.
Podczas parkowania samochodu pan Robinson prawie rozjeżdża Gumballa. Ten jest przekonany, że pan Robinson uratował mu życie i chce się zrewanżować. Okazja ku temu nadarza się w czasie występu, gdzie Gumball ratuje panu Robinsonowi życie.
Gumball i Darwin podejrzewają, że dziwne znaki, które widzą, zapowiadają koniec świata. Gdy Bobert oznajmia im, że za 24 godziny nastąpi zaćmienie słońca, są pewni że mają rację.
Wszystkie ubrania zostają zniszczone podczas prania, więc Gumball musi iść do szkoły w sukience ślubnej mamy. Nikt go nie poznaje i wszyscy traktują go wyjątkowo. Gdy Darwin zakochuje się w nim, Gumball postanawia wyjawić prawdę.
Zabawka Anais “Oślica Daisy” dostaje się w ręce dzieci w autobusie. W końcu trafia do Tiny Rex. Anais namawia Gumballa i Darwina, żeby pomogli jej odzyskać zabawkę. Muszą się dostać na złomowisko, gdzie mieszka Tina.
Tata zapomina o urodzinach mamy. Wysyła Gumballa i Darwina na stację benzynową po prezent. W tym czasie na sklep przy stacji napada rabuś, który zmusza Gumballa i Darwina do współpracy.
Gumball i Darwin podejmują wyzwanie – chcą znaleźć kogoś bardziej leniwego, niż ich tata. Proszą o to leniwego Larry’ego, lecz stał się on tak leniwy, że nie chciało mu się nawet podjąć wyzwania.
Carrie wchodzi w ciało Gumballa, aby móc jeść. Ten przybiera na wadze, ale nie może jej odmówić. Darwin szuka sposobu, aby żaden duch nie zechciał już zamieszkać w ciele Gumballa.
Dyrektor Brown pada ofiarą żartu i panna Simian chce wiedzieć, kto za tym stoi. Gumball włącza robota Boberta, który nie tylko widział wszystko, ale także może odtworzyć całe zajście na ekranie.
Rachel urządza szkolna imprezę, ale zaprasza na nią tylko pary. Gumball wstydzi się zaprosić Penny, więc idzie z Tiną Rex. Impreza jest nudna, lecz Darwin dostaje całusa, a Gumball i Penny umawiają się na następną imprezę!
Gumball i Darwin próbują odzyskać pieniądze za zakupioną chwilę wcześniej grę. Sprzedawca wyjaśnia, że zwrot nie jest możliwy. Tata wkracza do akcji, lecz jego interwencja kończy się okrutną zemstą...
Bobert planuje dowiedzieć się, jak to jest być prawdziwym chłopcem i przejmuje tożsamość Gumballa. Ten jednak postanawia to zakończyć i w ogrodzie odbywa się wielka walka, podczas której Bobert zamienia się w ogromnego robota wojskowego.
Podczas szkolnej wycieczki Gumball i Darwin gubią się w Puszczy Zagłady. Muszą przeżyć noc bez mapy, koców i jedzenia. Gumball o mało nie staje się pokarmem dla mieszkańców Puszczy, ale w ostatniej chwili ratuje go Darwin.
Anais chce spróbować, jak żyje się głupolom. Świetnie bawi się z tatą, a Gumball staje się zazdrosny. Organizuje wyścig głupoli, po którym prawie każdy wymaga opieki lekarskiej. Anais stwierdza, że nie chce zostać głupolem do końca życia.
Gumball i Darwin zostają zamknięci w szkolnej toalecie. Gumball wyjawia mu swoją tajemnicę, lecz zostają uwolnieni, zanim Darwin zdążył wyjawić swoją. Gumball tak bardzo chce ją poznać, że doprowadza do ponownego zamknięcia w toalecie.
Gumball i Darwin za kłamstwo lądują u szkolnego psychologa. Po wizycie u niego mówią już tylko prawdę, obrażając przy tym wszystkich w szkole. Później dowiadują się jednak, że szczerość do bólu nie zawsze jest dobra. Co z tego wyniknie?
Darwin uzyskuje najwyższą ocenę na teście i zostaje wysłany do placówki badawczej dla geniuszy. Gumball chce również zostać geniuszem, lecz mu się to nie udaje. Ostatecznie Darwin zostaje odesłany i okazuje się, że test rozwiązała Anais.
Gumball znajduje pana Robinsona w szopie Wattersonów. Jest mu go szkoda, więc zaprasza go na strych. Tata słyszy jęczenie i myśli, że w domu jest duch. Chłopcy widzą, że z panem Robinsonem jest coś nie tak, ten wyznaje, że rzuciła go żona.
Gumball i Darwin wypowiadają życzenie: chcą stać się dorosłymi. Życzenie się spełnia, ale to dzięki temu, że zjedli odżywkę taty, a nie na skutek magii. Są zachwycenie do momentu, gdy lądują w nędznej ruderze bez środków do życia.
Gumball wybiera się na randkę z Penny. Na miejscu orientuje się, że został zaproszony na pogrzeb pająka, w dodatku reaguje histerycznie na zdjęcie zmarłego. Gdy okazuje się, że pająk żyje, Penny jest zachwycona, a Gumball trafia do szpitala.
Gumballowi udaje się zostać członkiem Klubu Odrzuconych. Gdy jednak ich wyśmiewa, tamci zaczynają planować zemstę: chcą wrzucić do sieci kompromitujące szczegóły z jego życia. Na szczęście, dzięki działaniu rodziny, udaje się temu zapobiec.
Tata znajduje plastikową różdżkę i wierzy w jej magiczne właściwości. Nie wie, że za spełnianiem życzeń stoją Gumball i Darwin. Tata wypowiada coraz śmielsze życzenia więc ostatecznie Gumball i Darwin mówią mu prawdę.
Panna Simian zdaje sobie sprawę, że do kolekcji brakuje jej nagrody dla najlepszego nauczyciela. Gumballowi i Darwinowi jest jej żal, więc oferują pomoc, a Gumball nawet pisze list polecający do nagrody dla najlepszego nauczyciela.