W dniu swoich dziewiątych urodzin, Louis Drax, którego od zawsze prześladował niewytłumaczalny pech, w wyniku tajemniczego wypadku zapada w głęboką śpiączkę. Znany neurolog Allan Pascal (Jamie Dornan), którego pociąga piękna matka chłopca (Sarah Gadon), chce poznać prawdę i dowiedzieć się, czy Louisowi nadal grozi niebezpieczeństwo. Policyjne śledztwo nie odpowiada na kolejne niepokojące pytania. Lekarz decyduje się na udział w kontrowersyjnym eksperymencie, podczas którego chłopiec z otchłani śpiączki nawiązuje kontakt ze światem i odsłania porażające fakty…

Idealna obsada

Wyzwaniem dla twórców filmu była obsada. Rolą, najtrudniejszą do obsadzenia był chłopiec, Louis Drax. Ten dojrzały ponad swój wiek dziewięciolatek jest niezwykle inteligentny, przenikliwy, a ponadto jest głosem, który prowadzi widza przez cały film. Autorka powieści Liz Jensen tak opisuje swojego bohatera:

„Mam dwóch synów, a sposób mówienia Louisa jest mroczną wersją ich sposobu wypowiadania się w tym wieku. Louis nie jest 'normalnym' dzieckiem. Nie może sobie na to pozwolić. Doskonale zdaje sobie sprawę z konfliktu i tak jak wiele dzieci, boi się dorosłości. Świat dorosłych fascynuje go i przeraża. Okazuje się, że nie bez przyczyny”.

Kluczem do sukcesu filmu było obsadzenie roli Louisa. Co ciekawe, urodzony w Vancouver Aiden Longworth pojawił się na przesłuchaniach jako jeden z pierwszych kandydatów. Twórcy filmu, którzy przyjrzeli się ponad setce chłopców z Ameryki Północnej i Wielkiej Brytanii, wciąż powracali do Longwortha. Jego otwartość, naturalna ciekawość i wyjątkowy sposób postrzegania świata, wywarły na reżyserze silne wrażenie. Bricknellowi z kolei zaimponowała pasja Longwortha do nauki, robotyki i biologii. Również Jensen była pod wrażeniem chłopca:

„Aiden idealnie pasuje do tej roli. Nie można byłoby go sobie lepiej wymarzyć. Jest chłopcem niezwykle ciekawym i bystrym. Interesują go wszelkiego rodzaju zjawiska i osobliwości. Podczas naszej pierwszej rozmowy powiedział, 'Czy pani wie, że kolibry nie umieją chodzić?' Nie miałam o tym pojęcia. Aiden zna mnóstwo takich ciekawostek”.

Chociaż przez większą część filmu narratorem jest pogrążony w śpiączce Aiden, widz szybko zaczyna identyfikować się z doktorem Pascalem, który próbuje poznać prawdę o wypadku Louisa. Pascal utrzymuje, iż potrafi nawiązywać kontakt z pacjentami w śpiączce i stwarzać więź, która pozwala im odzyskać świadomość. Po tym jak Louis cudem powraca do życia, doktor Pascal nie może oprzeć się fascynacji przedziwnymi i tragicznymi losami chłopca. Pociąga go też matka Louisa, Natalie Drax. Zauroczony jej urodą i aurą tajemniczości, traci z oczu cel, jakim jest odkrycie prawdy. Minghella mówi:

„Pascal jest naszym przewodnikiem po tym świecie. To niezwykle charyzmatyczny, przystojny i inteligentny mężczyzna oraz pionier w zakresie technologii i badań w swojej dziedzinie. Przypadek Louisa od razu zwraca jego uwagę z oczywistej przyczyny – jest niewytłumaczalny. Pociąga go też jednak uroda i zagadkowość matki chłopca, co okazuje się niebezpieczne w skutkach. Ostatecznie pada ofiarą tej niezwykle silnej kobiety, co dla mnie osobiście, stanowi sedno całej historii”.

W rolę doktora Pascala musiał wcielić się na tyle charyzmatyczny aktor, by móc przytrzymać przy sobie uwagę widza przez cały film, a jednocześnie przekonująco zagrać inteligentnego naukowca, o pewnej pozycji w swojej dziedzinie. Irlandzki aktor, Jamie Dornan spełniał wszystkie powyższe kryteria. Choć najbardziej znany jest z roli Christiana Greya w kinowym hicie Pięćdziesiąt twarzy Greya, Dornan odtwarza też postać seryjnego mordercy, wiodącego podwójne życie w niezwykle popularnym serialu BBC/Netflix Upadek, za którą zdobył nominacje do nagrody BAFTA. Bricknell tak podsumowuje kreację Dornana w roli doktora Pascala:

„W postaci doktora Pascala, a właściwie w sposobie, w jaki pokazuje go Jamie ważne jest, że bardzo szybko okazuje się, iż sytuacja go przerasta. Myślę, że widz dostrzeże w nim te specyficzną naiwność”.

Istotnym elementem w podróży Pascala są uczucia, jakie żywi do Natalie Drax. Nie tylko zagrażają one małżeństwu i karierze doktora, ale też odciągają jego uwagę od próby rozwikłania zagadki Louisa. Dornan porównuje Natalie do syren z greckiej mitologii – pięknych uwodzicielek, które przyciągały marynarzy swoim głosem i sprowadzały na nich śmierć. Minghella potwierdza tę opinię:

„Natalie jest niezwykle zagadkową i uwodzicielską kobietą. Jest jak odwieczna piękność, która zwraca na siebie powszechną uwagę, gdziekolwiek się pojawi. W scenariuszu jest taka kwestia: 'Ludzie patrzą na nią jak na wypadek drogowy, od którego nie sposób odwrócić wzroku'”.

Natalie Drax odgrywa bezbronną ofiarę, lecz jej motywacje są niejasne. Wcielająca się w jej rolę aktorka musiała jednocześnie pokazać przerażoną matkę i uwodzicielską femme fatale. Aja tak opisuje Natalie:

„Jest kobietą niezwykłej urody, co niestety okazuje się dla niej przekleństwem. Jej syn przeżył od urodzenia szereg zupełnie nieprawdopodobnych wypadków, przez co Natalie spędza więcej czasu w szpitalu niż ktokolwiek inny, nie odstępując Louisa na krok. Oczywiście istnieje drugie dno, które stawia wszystkie wydarzenia z filmu w zupełnie nowym świetle”.

Twórcy filmu znaleźli harmonijne odzwierciedlenie wszystkich cech Natalie w osobie urodzonej w Toronto aktorki, Sarah Gadon. Aja obejrzał kilka jej ról i zaintrygował go niezwykle szeroki wachlarz charakterów, jakie Gadon potrafiła powołać do życia na ekranie. Jak mówi reżyser:

„Do każdej roli zmienia się jak kameleon. Po naszej rozmowie, w której przybliżyłem Sarze tę bohaterkę, jej wielowymiarowość, skomplikowany charakter, ciemne i jasne strony, jakie w sobie kryje, zrozumiałem, iż jest ona idealna do roli Natalie Drax.”

Gadon pociągała złożoność postaci oraz fakt, iż pod wieloma względami jest ona inna, niż się z pozoru wydaje. Aktorka mówi:

„Postać Natalie Drax wydawała mi się fascynująca i skomplikowana. Na początku filmu odbieramy ją jako bohaterską, oddaną i piękną matkę. Staraliśmy się pokazać ją jako niezwykle troskliwą kobietę, która strzeże domowego ogniska. Wygląd Natalie w dużym stopniu inspirowany był klasycznymi zdjęciami Audrey Hepburn, Grace Kelly, a przede wszystkim Jean Seberg”.

I to właśnie ten wizerunek Natalie oczarował nie tylko doktora Pascala, ale prawdopodobnie też w przeszłości jej męża, Petera.

Peter Drax od początku jest postacią zagadkową. Znika tuż po upadku Louisa z klifu i natychmiast zostaje uznany przez policję za podejrzanego w sprawie. Czy wypadki, jakie przeżył Louis mogą mieć bardziej złowieszczą przyczynę? Lecz Peter Drax jest bardziej skomplikowany niż się początkowo wydaje, podobnie jak wszyscy bohaterowie filmu. Bricknell tak opisuje tę postać:

„Peter Drax jest pracownikiem fizycznym, typowym amerykańskim facetem, który podobnie jak doktor Pascal poznał Natalie w momencie, w którym ona rozpaczliwie kogoś potrzebowała i był po prostu najbardziej dostępny”.

Aaron Paul od początku podszedł do scenariusza z wielkim entuzjazmem, określając go jako magiczny i szokujący. O swoim bohaterze wypowiada się następująco:

„Peter jest nieco szorstki w obyciu, to twardziel, bokser. Jednak nie wiemy do końca, co dzieje się w jego głowie”.

Paul zdobył sławę rolą Jessego Pinkmana w serialu Breaking Bad, która przyniosła mu trzy nagrody Emmy. Niezwykle uroczy i entuzjastyczny aktor wniósł na plan filmu typową dla siebie dawkę energii. Jak wspomina Gadon:

„Nie da się ukryć, że Aaron ma w sobie wielki głód życia i emanuje niesamowitą energią, która wyraźnie kontrastuje z osobowością Natalie. W jego wydaniu, Peter ma w sobie szorstkość i nieokrzesany charakter”.

Głównej obsady dopełnia Oliver Platt jako psychiatra Louisa, doktor Perez. Podobnie jak Pascala, również tego specjalistę swego czasu intrygowała zagadka Louisa, choć nie udało mu się odkryć prawdy. Natomiast jego relacja z chłopcem pozwala Pascalowi zorientować się, jaki Louis był przed swoim dziewiątym z rzędu wypadkiem. Platt tak opisuje graną przez siebie postać:

„Perez rozumie, że jest to chłopiec, który ma problem z autorytetem oraz okazywaniem emocji, i że musi mu zapewnić bezpieczną przestrzeń, jeśli Louis ma się otworzyć. Chłopiec przywiązuje się do Pereza i bardzo przeżywa, kiedy wydaje mu się, że został przez lekarza zdradzony”.

W rolach drugoplanowych zobaczymy Molly Parker jako detektyw Dalton, prowadzącą śledztwo w sprawie Louisa oraz cenioną aktorkę i zdobywczynię Złotego Globu, Barbarę Hershey, jako Violet, matkę Petera.

O filmie

Dziewięcioletni Louis Drax wyszedł cało z ośmiu wypadków, w których otarł się o śmierć, lecz czy przeżyje dziewiąty?

Louisowi Draxowi ciągle coś się przytrafia. I nie chodzi tu o drobne nieszczęścia, lecz poważne, groźne, zagrażające życiu wypadki. Zanim skończył osiem lat, był przygnieciony, otruty, rażony prądem, doświadczył zamrożenia, złamań i tonął. Jednak z niewytłumaczalnej przyczyny wciąż żyje. Ani rodzice Louisa, ani jego psychiatra nie są w stanie rozwikłać tej zagadki.

Świętując dziewiąte urodziny z matką Natalie i ojcem, Peterem, Louis doznaje swojego najpoważniejszego wypadku. Spada z krawędzi klifu do lodowato zimnej wody i umiera przed przewiezieniem do szpitala.

Lecz czy na pewno? Po dwóch godzinach w kostnicy Louis zaczyna się poruszać. Zostaje pacjentem cenionego neurologa dziecięcego Allana Pascala, który jest zdeterminowany poznać prawdę o dziwnym przypadku Louisa. Jednak rosnąca fascynacja doktora matką chłopca, Natalie Drax, niespodziewanie utrudnia sprawy. Na dodatek Peter, który znika w tajemniczych okolicznościach może stanowić zagrożenie dla pozostałych.

W adaptacji bestsellerowej powieści w postać doktora Pascala wcielił się Jamie Dornan (Pięćdziesiąt twarzy Greya, serial Upadek), postać Natalie Drax odtwarza Sarah Gadon (Cosmopolis, Niesamowity Spider-Man 2, 11.22.63), Petera Draxa gra Aaron Paul (Breaking Bad, Need for Speed), zaś w roli doktora Pereza, psychiatry Louisa zobaczymy Olivera Platta (Frost/Nixon, X-Men: Pierwsza klasa).

Film wyreżyserował Alexandre Aja (Rogi, Wzgórza mają oczy, Blady strach), a wyprodukował Tim Bricknell (Rozstania i powroty, Kobieca Agencja Detektywistyczna nr 1) i Shawn Williamson (Wywiad ze Słońcem Narodu, Pół na pół) oraz Rosanne Korenberg (Szkolny chwyt, Pułapka), Zanne Devine (Łatwa dziewczyna, Pan Holmes) i Jonathan Kier jako producenci wykonawczy. Producentem filmu jest Max Minghella, który debiutuje jako scenarzysta w tej adaptacji powieści Liz Jensen.

W obsadzie znaleźli się ponadto Molly Parker (House of Cards, Droga) jako detektyw prowadząca śledztwo w sprawie Louisa, Barbara Hershey (Czarny łabędź, Upadek) jako matka Petera Draxa oraz Aiden Longworth (Jak dogonić szczęście, Prezent pod choinkę II) w tytułowej roli Louisa Draxa.

Autorem zdjęć jest Maxime Alexandre, kierownikiem produkcji Rachel O'Toole, kostiumografką Carla Hetland, autorem muzyki Patrick Watson, a montażystą Baxter.

Obsada

Jamie Dornan jako doktor Pascal

Jeden z najgłośniejszych filmów, w jakich wystąpił pochodzący z Irlandii Północnej aktor Jamie Dornan, to Pięćdziesiąt twarzy Greya, gdzie wciela się w tytułową postać. Ta adaptacja bestsellerowej powieści, która sprzedała się w ponad 100 milionach egzemplarzy, pobiła światowy rekord zysków box office w weekend otwarcia w swojej kategorii. Film miał premierę w walentynkowy weekend 2015 roku. Do tej pory Pięćdziesiąt twarzy Greya zarobiło globalnie ponad 550 milionów dolarów.

Jamie zdobył uznanie krytyki rolą bezwzględnego seryjnego mordercy w serialu kryminalnym BBC, Upadek, gdzie partneruje Gillian Anderson. Serial przyciągnął największą od 8 lat publiczność w gatunku dramatu i przyniósł Jamiemu nominację do telewizyjnej nagrody BAFTA w kategorii Najlepszy Aktor oraz dwie nagrody IFTA w kategoriach Najlepszy Aktor Pierwszoplanowy oraz Wschodząca gwiazda w roku 2014. Aktor może się też pochwalić nagrodą Breakthrough Award, przyznaną w 2014 roku przez Broadcasting Press Guild Awards za swoją kreację, zaś serial otrzymał nominację w kategorii Najlepszy Dramat na rozdaniu National Television Awards. Wśród innych ról telewizyjnych Jamiego warto wymienić główną rolę w miniserialu Channel 4 New Worlds, dramacie historycznym, przedstawiającym okropności i chaos, jakie stały się udziałem Anglii i Ameryki w czasie wojny secesyjnej oraz złożoną, podwójną kreację Szeryfa Grahama/Łowcy w trzech sezonach serialu fantasy Dawno dawno temu.

Na dużym ekranie Jamie zadebiutował w nagrodzonym Oscarem epickim filmie historycznym Sofii Coppoli z 2006 roku, Maria Antonina, jako hrabia Axel Fersen, kochanek tytułowej Marie Antoinette, w którą wcieliła się Kirsten Dunst. W roku 2009 aktor zagrał w brytyjskim niezależnym filmie Shadows in the Sun z Jean Simmons i Jamesem Wilby oraz belgijskim filmie Porywy serc u boku Anthony'ego Heada i Maxa Pirkisa.

W roku 2017 będzie można oglądać Dornana w kilku produkcjach. Zagrał główną rolę w filmie 9 życie Louisa Draxa, historię doktora psychologii Allana Pascala, leczącego młodego chłopca, który cudem uniknął śmierci w tajemniczych okolicznościach; wystąpił też w Jadotville wytwórni Parallel, dramacie wojskowym o oblężeniu irlandzkich oddziałów ONZ w Kongo, w którym Jamie wcielił się w pierwszoplanową postać dowódcy, Pata Quinlana oraz w filmie Anthropoid, thrillerze wojennym, opartym na prawdziwej historii dwóch czechosłowackich żołnierzy (Jamie Dornan i Cillian Murphy), którzy mieli za zadanie wyeliminować dowódcę SS w roku 1942.

Niedawno Dornan zakończył zdjęcia do trzeciego sezonu serialu Upadek, a obecnie jest na planie gorąco wyczekiwanych kontynuacji filmu Pięćdziesiąt twarzy Greya, czyli Nowe oblicze Greya oraz Fifty Shades Freed, które będą miały premiery odpowiednio 10 lutego 2017 i 9 lutego 2018.

Sarah Gadon jako Natalie Drax

Zdobywczyni nagrody Canadian Screen Award, Sarah Gadon urodziła się w Toronto. Pasja do filmu skłoniła aktorkę do podjęcia studiów na wydziale Cinema Studies na Uniwersytecie w Toronto. Pierwszy sukces odniosła, kiedy reżyser David Cronenberg obsadził ją u boku Michaela Fassbendera w roli Emmy Jung w Niebezpiecznej metodzie, filmie który miał swoją premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji (2011). Gadon zagrała w następnym filmie Cronenberga, adaptacji książki „Cosmopolis” Dona DeLillo, pokazanym premierowo na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes (2012). Aktorka kontynuowała współpracę z Cronenbergiem, pojawiając się w Mapach gwiazd (film był prezentowany w konkursie na festiwalu w Cannes w roku 2014).

Inne filmy z udziałem aktorki to Randka z królową, Belle w reżyserii Ammy Asante, Wróg Denisa Villeneuve oraz Dracula: Historia nieznana wytwórni Universal.

Ostatnio Gadon zagrała u boku Logana Lermana w filmie Jamesa Schamusa, Indignation, który zdobył entuzjastyczne recenzje na Festiwalu Filmowym w Sundance w tym roku. Niebawem będzie ją można obejrzeć w thrillerze wytwórni Miramax, 9 życie Louisa Draxa w reżyserii Alexandre Aja. Na małym ekranie ostatnio można było aktorkę zobaczyć w 9-odcinkowym serialu 11.22.63 u boku Jamesa Franco.

Od początku 2016 roku Sarah Gadon jest twarzą kosmetyków upiększających i pielęgnacyjnych Armaniego. „Sarah ma niezwykle delikatne, klasycznie piękne rysy twarzy, a do tego blond włosy, piękną skórę i błyszczące oczy, przez co jest dla mnie wzorem współczesnej piękności”, powiedział o niej Armani.

Aaron Paul jako Peter Drax

Trzykrotny zdobywca nagrody Emmy, Aaron Paul jest jednym z najbardziej pożądanych aktorów w Hollywood.

Przez pięć sezonów Paul wcielał się w rolę ulubieńca publiczności, 'Jesse Pinkmana', partnerując Bryanowi Cranstonowi w uznanym przez krytykę i nagrodzonym Emmy oraz Złotym Globem serialu Breaking Bad. Oprócz trzech Emmy, zdobytych w kategorii Najlepszy Aktor Drugoplanowy, Paul był nominowany do tej nagrody pięciokrotnie w każdym z pięciu sezonów, a także zdobył nominację do Złotego Globu w roku 2014.

W roku 2016 aktor był niezwykle zapracowany.

Niedawno Paul zakończył zdjęcia do serialu The Path kręconego w Nowym Jorku. Serial, w którym Aaron gra, a także którego jest producentem za pośrednictwem swojej wytwórni Lucid Road Productions, opowiada historię pewnej pary, konfrontującej się z problemami, jakie dotyczą związków, małżeństwa oraz władzy. Każdy odcinek będzie opowiadał o tym, co znaczy wybrać pomiędzy życiem, które prowadzimy, a życiem, którego pragniemy.

Paul zagrał też w filmie Psy mafii z Kate Winslet, Woodym Harrelsonem, Chiwetelem Ejioforem, Caseyem Affleckiem i Gal Gadot, w reżyserii Johna Hillcoata. Film koncentruje się na grupie brudnych glin, która zostaje zaszantażowana przez rosyjską mafię i zmuszona do wykonania praktycznie niemożliwego napadu.

Paul występuje u boku Helen Mirren i Alana Rickmana w filmie Niewidzialny wróg w reżyserii Gavina Hooda. Jest to historia oficera wojskowego, który dowodzi operacją z użyciem dronów, która ma na celu pojmanie terrorystów w Kenii.

Kolejny film z udziałem aktora to Agent i pół, w którego obsadzie znalazł się też Kevin Hart i Dwayne Johnson.

Jednym z ostatnich projektów Aarona Paula jest film Come & Find Me scenarzysty/reżysera Zacka Whedona, opowiadający historię człowieka, który musi odszukać swoją zaginioną dziewczynę po tym jak uświadamia sobie, iż nie jest ona tym, za kogo się podawała.

Aktor wystąpił ponadto w filmie 9 życie Louisa Draxa z Jamie Dornanem oraz Ojcowie i córki z Amandą Seyfried, Diane Kruger, Jane Fondą i Russellem Crowe, w reżyserii Gabriele Muccino.

Paul jest współtwórcą serialu animowanego BoJack Horseman, w którym podkłada głos wraz z Willem Arnettem, Amy Sedaris i Alison Brie. Serial zdobył nagrodę w kategorii Najlepszy Serial Animowany na rozdaniu Critics' Choice Awards w roku 2016.

W roku 2014 Paul wystąpił w filmie Ridleya Scotta Exodus: Bogowie i królowie z Christianem Balem i Joelem Edgertonem oraz Piekielny chłopak Kat Candler, w którym dodatkowo był producentem wykonawczym. Aktora mogliśmy ponadto oglądać w ekranizacji powieści Nicka Hornby, Nauka spadania, w którym zagrali Toni Collette i Pierce Brosnan (reż. Pascal Chaumeil).

Inne filmy z udziałem aktora to hit wytwórni DreamWorks, Need for Speed, w reżyserii Scotta Waugha. Oparty na popularnej grze wideo film, który zarobił ponad 200 milionów dolarów w box office, opowiada historię kierowcy wyścigowego, pragnącego pomścić śmierć najlepszego przyjaciela; Wyjść na prostą Jamesa Ponsoldta z Mary Elizabeth Winstead oraz Mission: Impossible III z Tomem Cruisem.

Poza planem filmowym Paul jest zagorzałym fanem muzyki, podróżnikiem i udziela się w Kind Campaign, organizacji non-profit, założonej przez jego żonę Lauren, której celem jest rozwijanie świadomości i łagodzenie negatywnych, długofalowych efektów przestępstw i prześladowań w środowisku kobiet.

Aiden Longworth jako Louis Drax

Trudno uwierzyć, ale kanadyjski aktor Aiden Longworth, który ma teraz 11 i pół roku, był zaledwie dziesięciolatkiem, kiedy zagrał w filmie 9 życie Louisa Draxa. Występujący przed kamerą od siódmego roku życia Longworth zdobył sobie sympatię każdego, z kim pracował oraz opinię uroczego i bystrego chłopca.

Ostatnio zagrał w pilocie nowego serialu akcji/przygodowym/dramatycznym NBC pod tytułem Timeless w reżyserii Neila Marshalla (Gra o tron), wcielił się w rolę syna ulubionej pary telewizyjnych detektywów czyli Scully (Gillian Anderson) i Muldera (David Duchovny) w reaktywacji serialu Z archiwum X (2016) oraz młodego Ripa Huntera (Arthur Darvill) w DC's Legends of Tomorrow, gdzie uratował wszystkich w najważniejszej i spektakularnej scenie, nawet nie gubiąc brytyjskiego akcentu!

Aiden został też właśnie obsadzony w serialu „Opus” BBC America, opartym na kultowej powieści „Holistyczna Agencja Detektywistyczna Dirka Gently'ego” autora równie kultowej książki „Autostopem przez galaktykę”, Douglasa Adamsa. Aiden zagra młodego Todda (starszego bohatera zagra Elijah Wood).

Młody aktor wystąpił też u boku Liama Hemswortha, Bruce'a Derna, Billy'ego Boba Thorntona i Johna Malkovicha w filmie Miasteczko Cut Bank oraz w Jak dogonić szczęście z Simonem Peggiem i Toni Collette. Inne role telewizyjne Aidena to Intruders na BBC i Nie z tego świata. Za rolę w The Tomorrow People Longworth ostatnio otrzymał nominację do Joey Award. Aiden zagrał ponadto uroczą postać w Prezencie pod choinkę II. Podążający śladami swoich dziadków Robertsona Wooda (trupa teatralna Stratford Summer Stock, Manitoba Theatre Centre, CBC Radio, TV Drama) oraz aktora filmowego Davida Longwortha, Aiden wydaje się mieć aktorstwo we krwi.

Urodzony w Vancouver Longworth lubi spędzać czas z rodziną i bawić się ze swoim jorkiem, Pom Yoshi. Ma starszego brata Rowana i młodszą siostrę, Hannah, którzy także są aktorami. Jego ojciec, Kris pracuje w branży filmowej jako stolarz, a matka Adrienne jest nauczycielką.

Kiedy Aiden nie jest na planie filmowym lub telewizyjnym, uczęszcza do szkoły jak jego rówieśnicy i interesują go nowoczesne technologie. Lubi rysować, majsterkować i uczyć się na pamięć nowych algorytmów do kostki Rubika, a także oglądać kolejne odcinki mangi Naruto. Lubi też pracować w ogrodzie.

Jeśli kariera aktorska okaże się niemożliwa, Aiden twierdzi, że „chce być architektem albo weterynarzem!”

Opis filmu

Znany ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do medycyny neurolog Allan Pascal (Jamie Dornan - Pięćdziesiąt twarzy Greya) decyduje się na udział w kontrowersyjnym eksperymencie, by ochronić przed niebezpieczeństwem pogrążonego w głębokiej śpiączce dziewięcioletniego pacjenta. Oczarowany piękną i tajemniczą matką chłopca (Sarah Gadon - Cosmopolis), krok po kroku zapuszcza się w coraz bardziej mroczne rejony, stopniowo uświadamiając sobie, że prawdziwe zagrożenie jest dużo bliżej niż początkowo zakładał.

Ten pełen mrocznych tajemnic thriller to ekranizacja bestsellerowej powieści Liz Jensen „Dziewiąte życie Louisa Draksa”. Po śmierci ojca Anthony’ego Minghelli (Oscar® za Angielskiego pacjenta; Utalentowany pan Ripley) realizacji scenariusza podjął się jego syn, Max Minghella, przejmując produkcję długo oczekiwanego przez fanów książki filmu.

Początki produkcji

Powieść Liz Jensen, „Dziewiąte życie Louisa Draksa”, została opublikowana w roku 2004. Jeszcze zanim trafiła do księgarń, prawa do jej ekranizacji kupiła Mirage Enterprises, wytwórnia filmowa Sydneya Pollacka i reżysera znakomitych adaptacji filmowych Anthony'ego Minghelli. W roku 1997 jego film Angielski pacjent był nominowany do Nagrody Akademii w dziewięciu kategoriach, w tym dla Najlepszego Reżysera i Najlepszego Filmu. W roku 2000 jego scenariusz do Utalentowanego pana Ripleya również zdobył nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Scenariusz Adaptowany. Producent Timothy Bricknell, który współpracował z Minghellą przez ponad dekadę wspomina:

„Gdy rodziła się koncepcja tego filmu, Anthony mógł wybierać spośród wielu innych atrakcyjnych projektów, ale prawdopodobnie zdecydowałby się na ten”.

Po śmierci Anthony'ego Minghelli w roku 2008, Bricknell i jego syn Max Minghella założyli studio filmowe Blank Tape. Niedługo potem Minghella wziął do ręki powieść Jensen. Nie planował sam jej zaadaptować na wielki ekran, a jedynie wyprodukować. Jednak książka wywarła na nim duże wrażenie. Jak mówi:

„Świat i wizja stworzone przez Liz miały wybitnie filmowy charakter, więc zacząłem pisać adaptację zaraz po przeczytaniu książki. Od razu wiedziałem, które elementy podkreślić, żeby historia stała się bardziej osobista, co według mnie jest kluczowe przy przenoszeniu literatury na ekran. Ważne jest, żeby mieć do przekazania coś wyjątkowego i osobistego”.

W roku 2013 Minghella dostał rolę w thrillerze fantasy Alexandre Aja, Rogi. Minghella mówi:

„Jestem wielkim fanem pracy Alexa. Od początku brałem go pod uwagę, ale podczas rozmów do Rogów, spytałem jakie historie go interesują i okazało się, że wiele jego pomysłów oraz koncepcji pasowało do świata Louisa Draxa. Miałem silne poczucie, że to przeznaczenie”.

Aja szukał projektu, w którym zagadkowe wydarzenie w jakiś sposób odnosiłoby się do dzieciństwa. 9 życie Louisa Draxa wydawało się idealnym wyborem. Najbardziej przemawiało do reżysera połączenie historii rodem z Hitchcocka z elementami świata sił nadprzyrodzonych. Jak sam wspomina:

„Gdy tylko zaczniemy zagłębiać się w tę historię, poznawać kolejne fakty, od razu pragniemy dowiedzieć się, co się naprawdę wydarzyło. A to jest kierunek, w jakim zawsze podąża zarówno pisarz jak i filmowiec”.

Aja, zainspirowany filmami jak Zawrót głowy, Zaginiona dziewczyna i Labirynt Fauna, dostrzegał wiele różnych warstw historii Louisa Draxa. Jak sam mówi:

„'Dziewiąte życie Louisa Draksa' jest książką niezwykle wyrafinowaną, jeśli chodzi i o wielowarstwowość wątków. Nie wiemy do końca, czy śledzimy losy doktora, który zakochuje się w matce swojego pacjenta, czy też matki, która pragnie ocalić dziecko, a może czytamy powieść o głębokiej więzi łączącej brutalnego ojca z synem”.

Aja miał też pełne zaufanie do producentów filmu. Bricknell dodaje:

„Alex jest doskonale znany jako reżyser horrorów, lecz gatunek ten obecnie wychodzi daleko poza oczekiwania widza. Niewielu twórców potrafi kręcić filmy w taki sposób, w jaki robi to Aja”.

Strona wizualna filmu

Film 9 życie Louisa Draxa może się poszczycić nie tylko pierwszorzędną obsadą, ale też imponującym, olśniewającym wizualnie światem, w którym aktorzy wcielają się w swoich bohaterów. Jak mówi reżyser Alexandre Aja:

„Każda lokalizacja miała w sobie coś unikalnego i zaskakującego dla oka, co moim zdaniem jest integralną częścią tej opowieści oraz konsekwencją stylu, w jakim Max Minghella napisał adaptację książki. Nigdy przedtem nie czytałem tak 'wizualnego' scenariusza. A moim zadaniem jako reżysera było przenieść go na ekran w jeszcze bardziej spektakularnym stylu”.

Główne zdjęcia zaczęły się 27 października 2014 roku w Vancouver, a ambitny harmonogram produkcji przewidywał trzydzieści sześć dni pracy. Aja nie chciał, żeby film kojarzył się z jedną epoką, starając się nadać mu ponadczasowy charakter. Kierownik produkcji, Rachel O'Toole wspomina:

„[Aja] nie chciał, żeby film był ani zbyt współczesny, ani zbyt retro. Zdecydowanie preferuje wielowarstwowość i ciekawą strukturę. Nie boi się też koloru, przepychu. Dawał mnóstwo wskazówek, co było bardzo pomocne, a jednocześnie miałam wiele swobody”.

Aja wprowadził do filmu motyw wody, wynikający z uwielbienia jakie Louis żywił do Jacquesa Cousteau. Reżyser porównuje śpiączkę chłopca do uczucia, jakie przeżywamy, kiedy jesteśmy uwięzieni pod wodą. Ten rys przewija się przez cały film, począwszy od sceny wypadku Louisa, po krajobraz jego podświadomości. Tim Bricknell mówi:

„Jest to świetny sposób, żeby pokazać bohatera, który wynurza się na powierzchnię, czyli do prawdziwego świata, po czym nurkuje w podświadomość. Myślę, że takie przenikanie z jednego świata do drugiego, powiązane z motywem wody, pozwoli widzom przenosić się między tymi sferami wraz z bohaterami filmu”.

Co ciekawe, operator Maxime Alexandre, który współpracuje z Aja po raz dziewiąty z rzędu, wykorzystał do zdjęć fotografa specjalizującego się w zdjęciach pod wodą, żeby nakręcić spektakularne sceny z wnętrza akwarium dla wielorybów.

Ten naturalny motyw musiał też przewijać się na planach filmowych w studio i w plenerze. Szukając miejsca do nakręcenia sceny pikniku przed upadkiem Louisa z klifu, filmowcy stanęli przed dużym wyzwaniem, gdyż potrzebowali pleneru w Vancouver, który wyglądałby jak ściana klifu na wybrzeżu San Francisco. Producent Shawn Williamson przyznaje:

„Nakręciliśmy te zdjęcia w Whitecliff Park, przepięknym parku z naturalnymi klifami, opadającymi wprost do wody. Jedynym problemem była niewystarczająca wysokość. Musieliśmy więc dodać efekty wizualne, żeby odtworzyć przebieg dramatycznego upadku Louisa ze skarpy”.

Inną kluczową lokalizacją, mocno eksponowaną w filmie był szpital Riverview Hospital, stuletni ośrodek psychiatryczny, który zamknięto w roku 2012. W latach pięćdziesiątych, kiedy przeżywał swoją świetność, leczyło się w nim około 5000 pacjentów i krążą pogłoski o duchach, które od tego czasu tam widywano. Kompleks składa się z kilku historycznych budynków, otoczonych bujną, naturalną przyrodą, przez co jest popularnym planem filmowym.

W szpitalu nakręcono, między innymi, sceny rozgrywające się w salach operacyjnych, kostnicy, na pogotowiu, w pomieszczeniu z inkubatorami, poczekalni, na korytarzach, w szpitalu psychiatrycznym, gabinecie doktora Pereza i na komisariacie policji.

Piękny wizualnie plan filmowy, jakim jest sala doktora Pascala, przeznaczona dla pacjentów w śpiączce, w której Louis spędza większą część filmu, zbudowana została w studio nr 2 wytwórni Bridge Studios. O'Toole czerpała inspirację z filozofii architekta Franka Lloyda Wrighta, zgodnie z którą struktura powinna pozostawać w harmonii z człowiekiem i przyrodą. W rezultacie powstał plan złożony z wielu okien i świetlików o imponujących rozmiarach, które pozwalały podziwiać otaczający budynek ogród oraz wpuszczały do środka naturalne światło. Było to nie tylko przyjemne dla oka z estetycznego punktu widzenia, ale też odpowiadało przekonaniom doktora Pascala, iż jego pacjenci w śpiączce pozostają w kontakcie z własnym ciałem i naturalne środowisko wpływa na nich korzystnie. O'Toole tak opisuje salę doktora Pascala dla pacjentów w śpiączce:

„To miejsce jest ściśle połączone z naturą i światem organicznym. Postarałam się, żeby w pomieszczeniu przez cały dzień było widać słońce wędrujące po niebie. Na zewnątrz są jeziorka, przez co cały czas jesteśmy niejako zanurzeni w przyrodzie”.

Motyw wody i natury przejawia się też w formie najbardziej nieuchwytnego bohatera filmu, mrocznego i surrealistycznego morskiego potwora, zamieszkującego podświadomość Louisa. Pogrążony w śpiączce chłopiec prowadzi z nim długie rozmowy. Odpowiedzialny za efekty specjalne Michael McCarty tak opisuje stwora, będącego w pewnym sensie personalizacją morza:

„Przypomina żyjącą rafę, cały jest pokryty pąklami i innymi stworzeniami, skupionymi wokół rafy koralowej. Inspiracją do niego jest ulubiona książka Louisa Draxa, 'W oceanie życia' Jacquesa Cousteau”.

By stworzyć wielowarstwowy kostium morskiego potwora, zespół w KNB EFG Group Inc. wykorzystał połączenie różnych materiałów i charakteryzacji. McCarty mówi:

„Kostium składa się z trzech różnych materiałów: gąbki, uretanu i gumy. Wykorzystaliśmy też prawdziwe skorupy małż, ale jest to głównie gąbka lateksowa. Formę stworzyliśmy w glinie. Niektóre elementy powstały z normalnego, płynnego lateksu, a inne z hemostatycznej gąbki żelatynowej. Nadawaliśmy pąkli pożądany kształt i podklejaliśmy tkaniną, żeby przymocować całość do kostiumu”.

Kostium, który ważył ok. 20 kg (36 kg jeśli był nasiąknięty wodą) stanowił wyzwanie dla osoby, która miała go nosić, zwłaszcza jeśli uwzględnimy dodatkowe 2,5 godziny potrzebne na charakteryzację. Efekt końcowy jest jednocześnie piękny i straszny.

Złożone postaci, intrygująca fabuła i niesamowity krajobraz filmu sprawiają, iż 9 życie Louisa Draxa jest olśniewającym thrillerem. Zabierając widzów w podróż w nieznane, film na koniec odsłania prawdę, której nikt nie mógł przewidzieć. W podsumowaniu Alexandre Aja mówi:

„Oryginalne w filmie jest to, że końcowy zwrot akcji opiera się na emocjach. Odkrycie to zmienia całą opowieść z czysto psychologicznego thrillera w przejmujący dramat emocjonalny. A to jest rzadkość na ekranach kin”.

Twórcy

Alexandre Aja (reżyser i producent)

Urodzony w Paryżu 7 sierpnia 1978 roku francuski reżyser i krytyk filmowy, Alexandre Aja praktycznie dorastał na planie filmowym. Przyjmuje na siebie wiele ról, począwszy od pisarza, przez reżysera po producenta w projektach, które często realizuje z przyjacielem Grégorym Levasseur. Należy do tzw. „Splat Pack” - terminem tym określa się nową falę reżyserów, którzy zrewolucjonizowali filmowy gatunek horroru, takich jak Rob Zombie, Zack Snyder i Eli Roth.

Jego reżyserskim debiutem w wieku lat osiemnastu był krótkometrażowy film Over The Rainbow, który zdobył nominację do Złotej Palmy na Festiwalu Filmowym w Cannes. W roku 1999 Alexandre ukończył wydział filozofii na Sorbonie, po czym napisał scenariusz i wyreżyserował swój pierwszy film fabularny, Furia, futurystyczny obraz z udziałem Marion Cotillard, oparty na opowiadaniu Julio Cortázara.

Jednak dopiero film Blady strach z roku 2003 pozwolił reżyserowi zaistnieć w gatunku horroru. Wyjątkowo krwawy i trzymający w napięciu francuski slasher przyniósł twórcy uznanie mediów na Festiwalach Filmowych w Sundance i Toronto. Był też nominowany do nagrody głównej na festiwalu Amsterdam Fantastic Film, przynosząc Alexandre Aja nagrodę za najlepszą reżyserię i najlepszy film fantasy na Catalonian International Film Festival. Aja trafił też na listę „Ten Directors to Watch” (10 obiecujących reżyserów) czasopisma Variety w roku 2004.

Okazja do zrealizowania trzeciego filmu fabularnego pojawiła się, kiedy amerykański reżyser Wes Craven poprosił Aja o nakręcenie remake'u jego kultowego filmu z 1977 roku Wzgórza mają oczy, który zdobył sobie kultowy status. Po tym sukcesie Aja napisał scenariusz, wyreżyserował i wyprodukował thriller o mocach nadprzyrodzonych Lustra z udziałem Kiefera Sutherlanda i Pauli Patton. Wyprodukował też niezależny thriller Poziom -2 w reżyserii Francka Khalfouna dla wytwórni Summit. W roku 2010 Aja wyreżyserował i wyprodukował film Pirania 3D we współpracy z Dimension Films. Był to koktajl humoru i krwawej jatki, a jednocześnie hołd złożony tzw. 'popcorn films' z przeszłości. Zdobył mu jednoznacznie pozytywne recenzje i stał się kolejnym klasykiem.

Jeden z ostatnich projektów Alexandre Aja to Rogi, film oparty na powieści Joe Hilla, gdzie w roli głównej wystąpił Daniel Radcliffe. Ten romans z elementami nadprzyrodzonymi miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w Toronto w roku 2013 i portal Bloody Disgusting okrzyknął go „prowokacyjną, zuchwałą i porywającą bajką o miłości, mroczną komedią z intrygującą zagadką, jakiej wcześniej nie widzieliście”.

W ostatnich latach Aja rozwinął skrzydła jako producent. Jednym z jego najnowszych sukcesów w tym względzie jest Maniac, do którego współtworzył scenariusz i który wyprodukował wraz z nagrodzonym Oscarem producentem Thomasem Langmannem. W filmie zagrał Elijah Wood. Alex wyprodukował też dwa filmy dla wytwórni FOX: Piramida, w reżyserii jego częstego współpracownika Grégory Levasseura, film przygodowy z elementami horroru oraz Po tamtej stronie drzwi, thriller o nawiedzonym domu, w reżyserii Johannesa Robertsa.

Max Minghella (scenariusz i produkcja)

Minghella jest brytyjskim aktorem i twórcą filmowym. Mogliśmy go oglądać w takich filmach jak Idy marcowe, Stażyści i The Social Network. Zagrał też w światowym przeboju Agora Alejandro Amenabara, partnerując Rachel Weisz. Ten historyczny film pobił rekordy kasowe w Hiszpanii w roku 2009 i zdobył siedem nagród Goya. Inne filmy z udziałem aktora to Syriana, Elvis i Anabelle oraz 10 lat.

Niebawem będziemy mogli obejrzeć aktora u boku Ellen Page w Głuszy, filmie opartym na powieści Jean Hegland. Minghella pojawia się też gościnnie w serialu Świat według Mindy.

W roku 2014 Minghella był producentem wykonawczym filmu Rozgrywka, opartego na powieści Patricii Highsmith.

9 życie Louisa Draxa z udziałem Jamiego Dornana i Aarona Paula jest debiutem scenopisarskim Minghelli, który wyprodukował film wraz z Timothym Bricknellem, swoim partnerem w studio Blank Tape.

Max Minghella studiował na Uniwersytecie Columbia oraz londyńskim National Youth Theater.

Więcej informacji

Proszę czekać…