Po nagłej dekonspiracji tajnych agentów nieporadny Maxwell Smart w parze z arcyskuteczną Agentką 99 muszą pokrzyżować podłe plany bezwzględnych terrorystów.

O filmie

W sensacyjnej komedii "Dorwać Smarta" ("Get Smart") agent organizacji CONTROL Maxwell Smart (Steve Carell) podczas niebezpiecznej misji stara się udaremnić najnowszy spisek diabolicznego syndykatu zbrodni o nazwie KAOS, dążącego do przejęcia władzy nad światem.

Tak się składa, że będzie to także pierwsza misja agenta Smarta.

Gdy atak na amerykańską agencję szpiegowską CONTROL doprowadza do ujawnienia tożsamości najlepszych agentów tej organizacji, Szef (Alan Arkin) chwyta się ostatniej deski ratunku - awansuje do rangi agenta nadgorliwego analityka Maxwella Smarta, który od dawna marzył o pracy "w terenie" u boku słynnego, niezłomnego agenta 23 (Dwayne Johnson). Tym razem jednak, zamiast tej supergwiazdy, Smartowi będzie towarzyszyć jedyny niezdekonspirowany pracownik operacyjny - prześliczna, lecz śmiertelnie niebezpieczna agentka 99 (Anne Hathaway (I)).

W miarę jak Smart i agentka 99 zbliżają się do odkrycia szczegółów przemyślnego planu KAOS-u - a przy okazji poznają siebie nawzajem - wychodzi na jaw, że kluczowy agent operacyjny syndykatu Siegfried (Terence Stamp) oraz jego nieodłączny towarzysz Shtarker (Ken Davitian) uknuli plan wzbogacenia się na działaniach tej organizacji terroru. Dysponując tak niewielkim doświadczeniem operacyjnym i jeszcze mniejszą ilością czasu, Smart - uzbrojony w niezłomny entuzjazm i zaledwie kilka szpiegowskich gadżetów - musi pokonać KAOS i... uratować świat.

Warner Bros. Pictures prezentuje, we współpracy z Village Roadshow Pictures, Mosaic Media Group/ Mad Chance / Callahan Filmworks Production film Petera Segala: "Dorwać Smarta" ("Get Smart"), w rolach głównych: Steve Carell, Anne Hathaway (I), Dwayne Johnson, Alan Arkin, Terence Stamp i James Caan. Reżyseria: Peter Segal, według scenariusza Toma J. Astle'a i Matta Embera, z wykorzystaniem postaci stworzonych przez Mela Brooksa i Bucka Henry'ego. Producenci: Andrew Lazar, Charles Roven, Alex Gartner i Michael Ewing. Producenci wykonawczy: Peter Segal, Steve Carell, Brent O'Connor, Jimmy Miller, Dana Goldberg i Bruce Berman.

W skład zespołu kreatywnego weszli: wyróżniony Nagrodą Akademii kierownik zdjęć Dean Semler ("Tańczący z wilkami"), scenograf/projektant produkcji Wynn Thomas ("Piękny umysł"), nominowany do Nagrody Akademii za montaż Richard Pearson ("Lot 93") oraz uhonorowana Nagrodą Akademii projektantka kostiumów Debbie Scott ("Titanic"). Muzykę skomponował nominowany do nagrody Grammy Trevor Rabin (muzyczne wideo Yes "90125 Live").

Dystrybucja filmu "Dorwać Smarta" ("Get Smart") na całym świcie: Warner Bros. Pictures, Warner Bros. Entertainment Company, a na wybranych obszarach: Village Roadshow Pictures.

O obsadzie

Steve Carell (Maxwell Smart / producent wykonawczy) niemal z dnia na dzień staje się jednym z najbardziej poszukiwanych aktorów komediowych Hollywood. Zdobywszy popularność i uznanie krytyki za "korespondencyjny" udział w przygotowanym przez Comedy Central i wyróżnionym Nagrodą Emmy "The Daily Show with Jon Stewart", aktor z powodzeniem kontynuował karierę w telewizyjnych pasmach wysokiej oglądalności, uzyskując status odtwórcy głównych ról w filmowym świecie.

Pierwszą wiodącą rolą Carella w filmie fabularnym był udział w komedii "40-letni prawiczek", do której przygotował scenariusz wraz z reżyserem Juddem Apatowem. Zaskakujący przebój 2005 roku, komedia ta tuż po premierze zyskała pierwsze miejsce na listach - przez całe dwa weekendy usuwając w cień inne filmy pod względem dochodów ze sprzedaży biletów i ostatecznie przynosząc swoim twórcom dochody w wysokości ponad 175 milionów dolarów na całym świecie, przy absolutnie przebojowym "otwarciu" w dwunastu krajach. Do chwili obecnej dochody ze sprzedaży filmu na DVD przekroczyły 100 milionów dolarów w samych tylko Stanach Zjednoczonych. Poza nagrodą AFI, przyznaną mu jako jednemu z 10 Najwybitniejszych Obrazów Roku, film wyróżniono honorami dla Najlepszej Komedii w 11. edycji Annual Critics' Choice Awards, a Carell i Apatow zdobyli nominację za Najlepszy Oryginalny Scenariusz do nagrody Writers Guild of America.

Obecnie Carell gra główną rolę z amerykańskiej adaptacji popularnego brytyjskiego serialu telewizyjnego "Biuro". W czwartym sezonie emisji widowisko nadal rozkwita, zajmując czołowe miejsca na listach i przynosząc Carellowi nominacje do nagrody Emmy dla Najlepszego Aktora Komediowego. W 2006 roku Carell zdobył Golden Globe Award® w kategorii "Best Performance by an Actor in a Television, za sugestywny aktorski portret Michaela Scotta, nadętego i nieżyciowego szefa firmy papierniczej z Pennsylwanii. W roku 2007 Writers Guild przyznała mu także nagrodę dla Najlepszego Serialu Komediowego.

W 2006 roku, jako członek zespołu, aktor zagrał główną rolę w czarnej komedii "Mała Miss", wyróżnionej nominacją do Nagrody Akademii dla Najlepszego Filmu oraz Nagrodą SAG w kategorii Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture. Niedawno wystąpił także, obok Juliette Binoche, w romantycznej komedii "Dan in Real Life" oraz w komedii "Evan Wszechmogący". Na początku roku Carell użyczył swego głosu Burmistrzowi Whoville w klasyku Dr. Seussa "Horton słyszy Ktosia", w którym wystąpił również Jim Carrey. Spośród wcześniejszych dokonań Carella warto wymienić role w filmach" Legenda telewizji", "Bruce wszechmogący" oraz "Czarownica".

Urodzony w Massachusetts, Carell mieszka obecnie w Los Angeles z żoną, aktorką Nancy Walls (NBC, "Saturday Night Live"), którą poznał grając w Second City Theater Group w Chicago, do której oboje należeli. Jest dumnym ojcem córki i syna.

ANNE HATHAWAY (I) (agentka 99) zyskała status gwiazdy, grając u boku Meryl Streep w przeboju 2006 - filmie "Diabeł ubiera się u Prady". Ostatnio mogliśmy ją oglądać jako Jane Austen w filmie biograficznym "Zakochana Jane", w którym zagrała razem z Maggie Smith i Jamesem McAvoyem.

Hathaway zobaczymy już niedługo w kilku bardzo zróżnicowanych filmach: dramacie "Ocaleni" z udziałem Patricka Wilsona, w reżyserii Rodriga Garcii; nakręconej przez Jonathana Demme'a komedii "Dancing with Shiva", gdzie obok niej zagra Debra Winger; a także w romantycznej komedii "Ślubne wojny" z Kate Hudson, reżyserowanej przez Gary'ego Winicka, z premierą przewidzianą na 2009 rok.

Wcześniejsze dokonania filmowe Hathaway obejmują: rolę w dramacie Anga Lee "Tajemnice Brokeback Mountain", gdzie obok niej zagrali Jake Gyllenhaal, Heath Ledger i Michelle Williams, z którymi w 2005 roku podzieliła się IFP Gotham Award for Best Cast Ensemble, a także - w 2006 - nominację do nagrody Screen Actors Guild w kategorii "Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture". Film, jego reżysera i obsadę wyróżniono także wieloma innymi honorami, w tym siedmioma nominacjami do Złotego Globu oraz ośmioma do Nagrody Akademii - a tylu nominacji nie uzyskał żaden inny film tamtego roku.

Hathaway użyczyła także swego głosu jednej z postaci niezmiernie popularnego filmu animowanego "Czerwony Kapturek - Prawdziwa historia", w którego obsadzie znalazły się także takie gwiazdy jak Glenn Close, Andy Dick, Anthony Anderson i Jim Belushi. W 2002 roku zdobyła nominację do nagrody Teen Choice za główną rolę w filmie Garry'ego Marshalla "Pamiętnik księżniczki", a następnie wróciła do tej roli w niecierpliwie oczekiwanej kontynuacji filmu - " Pamiętnik księżniczki 2: Królewskie zaręczyny". Jej dalsze sukcesy to udział w niezależnym dramacie "Spustoszenie", w reżyserii Barbary Kopple, w filmie "Ella zaklęta opartym na słynnej powieści Gail Carson Levine i reżyserowanym przez Tommy'ego O'Havera; w filmach "Nicholas Nickleby" w reżyserii Douglasa McGratha oraz "Druga strona nieba" w reżyserii Mitcha Davisa.

W styczniu 2005 roku Hathaway pojechała do Kambodży w ramach pracy nad filmem dokumentalnym "A Moment in the World", w reżyserii Angeliny Jolie, pokazanym po raz pierwszy w roku 2007 na Tribeca Film Festival. Aktorka poświęca ponadto wiele czasu pracy na rzecz społeczności w rodzinnym kraju. Aktywnie angażuje się w działania Step Up Women's Network, organizacji stworzonej w celu wzmocnienia społecznego wsparcia dla kobiet i dziewcząt, spełniała także funkcje gospodarza na inauguracyjnym rozdaniu Inspirational Awards grupy w kwietniu 2007 roku, po czym w czerwcu sama została laureatką tej nagrody. Zasiada także w radzie doradczej Lollipop Theater Network, organizacji pokazującej filmy w szpitalach najmłodszym pacjentom, cierpiącym na przewlekłe i zagrażające życiu choroby.

Hathaway po raz pierwszy wzbudziła uwagę Hollywoodu bardzo udanym udziałem w serialu "Luzik, Guzik" ("Get Real"), który w 2000 roku wyróżniono nominacją do Teen Choice Award w kategorii Best Actress in a Drama. Studiowała aktorstwo w Paper Mill Playhouse w New Jersey oraz w wyróżnionej wieloma nagrodami Barrow Group w Nowym Jorku, jako pierwsza i jedyna w historii grupy nastolatka przyjęta do niezwykle intensywnego programu szkolenia sztuki aktorskiej. W kwietniu 2005 roku Barrow Group wyróżniła jej dokonania. Była także adeptką programu teatru muzycznego, w ramach Collaborative Arts Project, CAP 21, przygotowanym we współpracy z New York University. Ucząc się jeszcze w szkole średniej Hathaway uzyskała nominację do Rising Star Award, sponsorowanej przez Paper Mill Playhouse, za najlepszą szkolna rolę dla aktorki w stanie New Jersey.

Do jej ważniejszych osiągnięć teatralnych należą: inscenizacja cyklu Lincoln Center Encore "Carnival", za którą otrzymała prestiżową Clarence Derwent Award; warsztatowe przedstawienie "Kobiety w bieli" Andrew Lloyda Webbera, a także "Forever Your Child". W latach 2004-2005 brała udział w Gali Koncertowej Encores, podobnie jak w Gali Urodzinowej Stephena Sondheima.

Hathaway jest także znakomitą tancerką, która zdobywała szlify w Broadway Dance Center w Nowym Jorku Co więcej, jako pierwszy sopran, wystąpiła w dwóch koncertach w Carnegie Hall jako członkini chóru All-Eastern U.S. High School Honors.

Jako nowa twarz firmy Lancome, Hathaway będzie wiodącą gwiazdą kampanii reklamowej tego kosmetycznego giganta promującej nowy zapach, który ma być wylansowany w tym roku.

Dwayne Johnson (agent 23) zagrał niedawno rolę zawodnika NFL i kawalera, który nagle odkrywa, że ma małą córeczkę, w Disneyowskiej, przebojowej komedii rodzinnej "The Game Plan", która w Stanach Zjednoczonych przyniosła dochody przekraczające 92 miliony dolarów, a na całym świecie "zarobiła" dla swych twórców prawie 150 milionów.

Johnson miał okazję zaprezentować szeroki zakres swoich aktorskich umiejętności w kilku najnowszych filmach, wśród nich przejmującym, docenionym przez krytykę dramacie "Gang z boiska", w reżyserii Phila Janou, nakręconym w oparciu o prawdziwą historię doradcy resocjalizacyjnego, który dla swoich podopiecznych stworzył drużynę futbolową, oraz "Southland Tales", w reżyserii Richarda Kelly'ego, gdzie zagrał główną rolę u boku Sarah Michelle Gellar, Mandy Moore i Seanna Williama Scotta, filmie wybranym do konkursu na festiwalu filmowym w Cannes w 2006 roku.

Nieco wcześniej Johnson wystąpił wraz Johnem Travoltą, Umą Thurman i Vincem Vaughn w "Be Cool", reżyserowanym przez F. Gary'ego Graya; w nakręconym w roku 2004 remake'u "Z podniesionym czołem" zagrał główną rolę szeryfa, który po powrocie z wojska zastaje rodzinne miasto dotknięte korupcją, wystąpił w "Witajcie w dżungli", popularnej komedii akcji w reżyserii Petera Berga wraz z Seannem Williamem Scottem, Rosario Dawson i Christopherem Walkenem - rolę, która ugruntowała jego status aktora - bohatera.

W obecnej chwili zaangażowany jest w wiele projektów, w tym przygodowy film akcji "Race to Witch Mountain", w reżyserii Andy'ego Fickmana, który kontynuuje wątki niezwykle popularnego obrazu z 1975 roku " Ucieczka na Górę Czarownic" ("Escape to Witch Mountain"). Amerykańską premierę filmu przewidziano na 13 marca 2009 roku. Urodzony w San Francisco i wychowany na Hawajach, już w szkole średniej Johnson odnosił sukcesy w lidze All-American jako defensywny zawodnik liniowy drużyny University of Miami Hurricanes, przyczyniając się do zdobycia przez ten zespół - po bardzo trudnych rozgrywkach - tytułu National Champions. Po epizodycznych występach w Kanadyjskiej Lidze Futbolowej i kontuzji barku zdecydował się na wybranie innej kariery. Po uzyskaniu dyplomu na University of Miami Johnson podążył śladami ojca, który zyskał miejsce w Hall of Fame WWE, oraz dziadka, "Wielkiego Szefa" Petera Maivii, wchodząc do świata rozrywkowych sportów walki WWE. W okresie siedmiu lat - od 1996 do 2003, pasja i umiejętności zapewniły mu bardzo spektakularna karierę, która zaowocowała pobiciem rekordowych wyników wpływów kasowych w Stanach Zjednoczonych oraz ustaleniem rekordów w zakresie dochodów "pay-per-view". Stworzony przez Johnsona "The Rock" stał się jedną z najbardziej charyzmatycznych i dynamicznych postaci w historii branży.

Stałe poszukiwanie nowych doświadczeń spowodowało, iż w marcu 2000 roku pojawił się w"Saturday Night Live", zadziwiając wielu swoim komediowym talentem i przyczyniając się w znaczącym stopniu do popularności i zdobycia przez to widowisko najwyższej pozycji na dorocznej liście hitów.

Następnie Johnson został włączony przez Stephena Sommersa do obsady filmu "Mumia powraca", jego fabularnego debiutu, który na całym świecie przyniósł dochody przekraczające 400 milionów dolarów. Jego kreację przyjęto tak dobrze, że powstał film o nim samym. "Król Skorpion" w 2002 roku pobił rekordy wpływów kasowych, z najwyższym kwietniowym otwarciem wszech czasów.

Autobiografia Johnsona, The Rock Says, znalazła się na pierwszym miejscu listy bestsellerów The New York Timesa wkrótce po publikacji w styczniu 2000 roku.

Aktor jest oddanym ojcem sześcioletniej córeczki Simone Alexandry i oddanym życiowym partnerem Dany Garcia Johnson.

Alan Arkin (Szef) od dawna cieszył się najwyższą renomą jako niezwykle utalentowany i wszechstronny aktor sceniczny, filmowy i telewizyjny. W 2007 roku zdobył Nagrodę Akademii dla Najlepszego Aktora Drugiego Planu, w tym samym roku BAFTA Award w kategorii Best Supporting Actor oraz Nagrodę SAG 2007 w kategorii Best Motion Picture Cast Performance i Independent Spirit Award 2007 dla Najlepszego Aktora Wspierającego za rolę w filmie "Mała Miss".

Niedawno Arkin zagrał główną rolę w "Transferze", występując u boku Reese Witherspoon, Jake'a Gyllenhaala i Meryl Streep, oraz w "Sunshine Cleaning", z udziałem Emily Blunt i Amy Adams, pokazanym po raz pierwszy podczas Sundance Film Festival w styczniu 2008. Już niedługo zobaczymy go w głównej roli, obok Jennifer Aniston i Owena Wilsona, w komedii "Marley i ja" w reżyserii Davida Frankela, oraz w filmie "The Private Lives of Pippa Lee", reżyserowanym przez Rebeckę Miller.

Urodzony w Nowym Jorku, Arkin rozpoczynał karierę w chicagowskim revue improwizacyjnym Second City. Kontynuacją tej pracy była pierwsza rola Broadwayu - udział w "Enter Laughing" Carla Reinera, za którą otrzymał Nagrodę Tony. W następnym roku wystąpił ponownie na Broadwayu w przeboju Murraya Schisgala "LUV". W 1998 roku wyreżyserował, napisał scenariusz (wraz z Elaine May) i zagrał główną rolę w kolejnym przebojowym widowisku "Power Plays" w Promenade Theatre.

Arkin rozpoczął sceniczną karierę reżyserską od niesłychanie popularnej produkcji "Eh?" z Dustinem Hoffmanem w roli głównej, przygotowanej w Circle in the Square, po czym zdobył nagrodę Obie za reżyserię sztuki Julesa Feiffera "Sposób na Alfreda", po której nastąpiła inscenizacja innego dzieła Feiffera - "The White House Murder Case"; przy czym te trzy widowiska przez kilka lat stanowiły podstawę repertuaru Circle in the Square. Po wspomnianych produkcjach nastąpiły kolejne: "Słoneczni chłopcy" na Broadwayu; "Rubbers and Yanks Three" w American Place Theater; "Joan of Lorraine," w Hartman w Stamford; "Smutki Stephena" w Burt Reynolds Theatre, z udziałem jego syna, Adama Arkina, oraz "Room Service" w Roundabout w Nowym Jorku.

Pierwszy film fabularny Arkina, "The Russians Are Coming, The Russians Are Coming", przyniósł mu nagrodę Złotego Globu dla Najlepszego Aktora oraz nominację do Oscara. Drugą nominację do Oskara, a także nagrodę New York Film Critics Circle, otrzymał za udział w filmie "Serce to samotny myśliwy". Kolejną Nagrodą New York Film Critics Circle wyróżniono jego rolę w filmie "Hollywoodzki kowboj". Spośród innych osiągnięć Arkina warto wymienić role w filmach: "Paragraf 22", "Sposób na Alfreda", który także reżyserował, "Joshua dawniej i dziś", "Teściowie", "Edward Nożycoręki", "Hawana", "Glengarry Glenn Ross", "Cztery dni we wrześniu", "Matka Noc"; "Slumsy Beverly Hills"; "Gattaca - szok przyszłości"; "Braterskie porachunki"; "Jakub Kłamca", "Zabijanie na śniadanie", "Ulubieńcy Ameryki", "Thirteen Conversations About One Thing" oraz "The Novice".

Napisał też scenariusz i wyreżyserował dwa filmy krótkometrażowe: "T.G.I.F". i "People Soup". Pierwszy z nich miał premierę na festiwalu filmowym w Nowym Jorku, drugi natomiast otrzymał nominacje do Oskara w kategorii Najlepszy Film Krótkometrażowy.

Arkin grał główną role w wysoko cenionym serialu A&E "Prawnicy z Centre Street" według scenariusza i w reżyserii Sidneya Lumeta. Do innych popularnych dokonań telewizyjnych tego aktora należały nominowane do nagrody Emmy role w "Aktach z Pentagonu" dla FX oraz "Ucieczce z Sobiboru". Gościnnie pojawił się jako ojciec swego rzeczywistego syna Adama w "Szpitalu Dobrej Nadziei", co przyniosło mu kolejną nominację do Emmy, oraz wystąpił w nakręconej dla Showtime "Wojnie Variana". Niedawno mieliśmy okazje oglądać go w produkcji HBO "Pancho Villa we własnej osobie", z Antonio Banderasem, w reżyserii Bruce Beresforda.

Reżyserował telewizyjną adaptację broadwayowskiej sztuki "Twigs", z udziałem Carol Burnett, oraz "The Visitor" z Jeffem Danielsem, Swoozie Kurtz i Julie Haggerty, która zdobyła wiele międzynarodowych nagród.

Arkin poświęca też wiele czasu muzyce i pisaniu. Jest autorem sześciu książek wydanych przez Harper/Collins; jego książkę dla dzieci zatytułowaną Cassie Loves Beethoven ukazała się w wydawnictwie Hyperion. Jego wcześniejsze dzieło, cieszące się niesłabnąca popularnością od 20 lat, zostało uhonorowane przez Booksellers Association of America włączeniem do White House Library.

O produkcji

Pierwszy dzień operacyjnej służby agenta Maxwella Smarta... losów całego wolnego świata nigdy nie złożono w ręce człowieka bardziej kompetentnego.

"Czy potrafisz uwierzyć?"

Reżyser Peter Segal pracował nad filmem "Dorwać Smarta" nie tylko jako filmowiec, lecz także jako gorący wielbiciel. "To było kultowe widowisko lat sześćdziesiątych, prawdziwy klasyk i jedna z moich ulubionych produkcji" - wspomina. "Wprost uwielbiałem ten serial. Był inteligentny, przewrotny i przezabawny".

Producent Charles Roven dodaje: "Nie zamierzaliśmy tworzyć go na nowo, a jedynie uwspółcześnić - tak, aby spodobał się dzisiejszym widzom dzięki nowej perspektywie i sekwencjom akcji, które nie będą prowokować do śmiechu, ale okażą się godne prawdziwego thrillera. Chcieliśmy przenieść ten świat superszpiegów do nowej ery, na wielkim ekranie nadając mu skalę i zakres, na które w pełni zasługuje".

Segal szybko odkrył, że samo tylko wyobrażenie dobrze sobie znanych postaci w otoczeniu kilku zupełnie nowych, we współczesnym kontekście sytuacji z pierwszych stron gazet wyzwala tysiąc nowych pomysłów, żartów i dowcipnych dialogów, inspirowanych tym samym smakowitym humorem, dzięki któremu serialu - kreacji dwóch geniuszów komedii, Mela Brooksa i Bucka Henry'ego - nie sposób zapomnieć.

"Naszym celem było podjęcie ducha dzieła Mela i Bucka, a następnie przekazanie go nowej generacji. Nasz film stanowi hołd dla nieomylnych wyróżników serialu, właściwego mu braku szacunku dla mitów, jego politycznej satyry oraz paru słynnych powiedzonek, które na stałe weszły do kultury" - mówi Segal - "lecz hołd nakręcony według nowego scenariusza, z perspektywy roku 2008, z własnym stylem i energią. Chcieliśmy stworzyć film, który nowym widzom ma do zaoferowania równie wiele co od dawna oddanym fanom, a przede wszystkim film tak niesamowicie zabawny, że nie będzie ważne, czy ktoś zna tę historię, czy jej nie zna".

Producent Alex Gartner podziwia Segala za "umiejętność łączenia inteligentnej komedii (w tym błyskotliwych gier słownych) z emocjonującą akcją - ani jedno, ani drugie nie jest łatwe, a cóż dopiero ich zgrabne połączenie w całość! Tymczasem Peter jest mistrzem takiej kompozycji i dlatego właśnie jemu powierzyliśmy reżyserię. W filmie jest mnóstwo humoru sytuacyjnego, lecz zawsze osadzonego w realistycznym kontekście".

Steve Carell, który wciela się w rolę głównego bohatera Maxwella Smarta, pełniąc poza tym funkcję producenta wykonawczego, podsumowuje na swój własny sposób: "Powiedziałbym, że w naszym filmie jest 80% komedii, 20% akcji, 15% serca, 35% romansu, 10% przygody i pewnie mniej niż 1% horroru. Kiedy złożymy to wszystko razem, da nam to więcej niż 100% - a to doprawdy więcej, niż można by oczekiwać od jakiegokolwiek filmu".

Nic dziwnego, że producent Andrew Lazar zauważa: "Steve Carell w roli Maxa był najważniejszym elementem puzzli, do których można porównać składanie tego projektu. Jego zaangażowanie wyzwalało niezbędną energię, a jego pomysły na stworzenie wiodącej postaci służyły za wskazówkę i rusztowanie dla całej produkcji".

"Początkowo do tego projektu zachęcił mnie właśnie udział Steve'a" - przyznaje Segal, który optował za zaproszeniem Carella na casting, jeszcze zanim zapoznał się ze scenariuszem. "Moim zdaniem nie ma nikogo, kto lepiej poczułby tę rolę, a jeśli nie masz właściwego Maxa, nie warto w ogóle robić tego filmu".

"Udało nam się dostosować scenariusz do niesamowitego talentu komediowego Steve'a, co dało nam wolną rękę w wyborze rozwiązań, których kto inny być może nie byłby w stanie wybrać" - komentuje producent Michael Ewing. "Peter i Steve pracowali nad rozwinięciem kluczowej postaci wraz ze scenarzystami Tomem Astle'em i Mattem Emberem, modyfikując także niektóre punkty akcji". Wspierany bogactwem doświadczeń spod znaku improv, zebranych podczas współpracy ze słynnym Second City, Carell toczy długie rozmowy z twórcami filmu i kolegami z obsady, zmieniając dowcipne dialogi i perspektywy spojrzenia na sceny.

Pragnąc nadać produkcji rozpęd godny XXI wieku, Segal i producenci zdecydowali się najpierw nieznacznie cofnąć w czasie "Dorwać Smarta". Wspominając inny niedawny sukces producencki Rovena - przebój 2005 roku "Batman - Początek" - Segal wyjaśnia: "Podobał mi się sposób, w jaki film ten na nowo kreował franczyzę Batmana poprzez dopowiedzenie początku historii, w który wcześniej nikt się nie zagłębił. Pamiętając o tym, zaczęliśmy od początku i pokazaliśmy, jak Maxwell Smart został operacyjnym agentem, jak poznał agentkę 99 i w jakich okolicznościach po raz pierwszy spotkał czołowy czarny charakter KAOS-u, Siegfrieda - a w momencie emisji pierwszego odcinka serialu wszystkie te elementy były już "na miejscu".

"Począwszy od tego momentu nasz bohater to już Max, którego wielu z nas zna i uwielbia, ale film opowiada, w jaki sposób stał się właśnie sobą. To cenne wprowadzenie dla nowych słuchaczy, a dla dotychczasowych fanów - uzupełnienie tego, co pamiętają i za co kochają swojego ulubionego agenta specjalnego" - mówi scenarzysta Tom J. Astle.

Na początku filmu widzimy Maxa bez reszty zajętego odszyfrowywaniem podejrzanych międzynarodowych rozmów z taśm podsłuchowych i przygotowywaniem tasiemcowych raportów dla kolegów z organizacji CONTROL. Doprawdy, Max jest tak bezcennym analitykiem, że jego przełożony - Szef - ku swojej rozpaczy nie może zaoferować mu tej jedynej rzeczy, której Max pragnie całym sercem i do której został pieczołowicie wyszkolony - pracy agenta operacyjnego "w terenie".

Carell mówi: "Max jest pilny i entuzjastycznie oddany swemu analitycznemu zajęciu, lecz z drugiej strony rozpaczliwie pragnie dowieść swoich kompetencji w pracy operacyjnej".

"W tym aspekcie postaci, podobnie jak we wszystkich swoich komediach" - zauważa Segal - "Steve wnosi do gry ludzki wymiar, tak iż jest nam naprawdę żal Maxa. Jego Max to człowiek, który w zwrocie wydarzeń widzi ostatnią szansę i właśnie z tej desperacji wynika wiele jego decyzji oraz późniejszych działań".

"W głębi duszy, jak wielu innych ludzi, Max nosi lęk, że w przeszłości nie wykorzystał swojej szansy - szansy, która być może nie powtórzy się już nigdy" - dodaje scenarzysta Matt Ember. "I nagle okoliczności w ciągu jednej nocy katapultują go wprost do kariery jego marzeń. W ten sposób dostaje nową szansę na życie".

Kiedy odwieczny przeciwnik CONTROL, organizacja KAOS, przeprowadza atak na siedzibę agencji i ujawnia tożsamość jej kluczowych agentów operacyjnych, Szef nie ma wyboru - awansuje Maxa na agenta 86 i wysyła go na niebezpieczną misję, która stanowiłaby nie lada wyzwanie nawet dla bardzo doświadczonego szpiega.

Pomimo dramatycznej sytuacji i wyjątkowo niesprzyjających okoliczności, Max nie jest w stanie pohamować ekstatycznej radości z awansu.

"Max, naturalnie, musi się wiele nauczyć i czasem popełnia błędy" - przyznaje Lazar. "Lecz, równie naturalnie, nowy agent ma wiele talentów, które ujawniają się dopiero w miarę postępów akcji i z wielu niebezpiecznych sytuacji udaje mu się ujść cało z brawurą, która zaskakuje nawet jego niechętną partnerkę, agentkę 99. Max okazuje się agentem, który choć nie stosuje się ślepo do reguł i instrukcji, to zna je lepiej niż ktokolwiek inny".

Niemniej jednak, podkreśla Roven: "Choć Max przestudiował pilnie podręcznik agenta i zdał celująco wszystkie egzaminy, nigdy dotychczas nie znalazł się w sytuacji, kiedy ktoś... hm... kiedy ktoś naprawdę do niego strzela". Nie ma dla niego szkoleniowych ułatwień, nie ma krzywej uczenia, on musi spaść "na cztery łapy" i natychmiast zerwać się do biegu. Dosłownie.

W niebezpiecznej misji Maxowi towarzyszy - z konieczności zresztą - agentka 99, jedyny operacyjny pracownik CONTROL, którego tożsamości nie odkrył nieprzyjaciel. Występująca w tej roli Anne Hathaway tak mówi o swojej postaci: "Agentka 99 jest mocno - ujmując rzecz delikatnie - rozczarowana koniecznością pracy z takim "zielonym" kolegą, a wszystko, co ten nowicjusz robi w pierwszych pięciu minutach ich znajomości, potwierdza jedynie jej najgorsze obawy. Toteż Max musi dowieść nie tylko własnej wartości w oczach Szefa, lecz także pokazać, że wart jest pracy u boku tej obdarzonej stalową wolą kobiety, która z całą pewnością nie zamierza traktować go ulgowo". Segal potwierdza, że ten podatny na wypadki, lecz uparty i wytrwały agent w zamyśle twórców filmu nigdy nie miał być partaczem: "Cały humor akcji wynika tu raczej z niezłomnego entuzjazmu Maxa, połączonego z pożałowania godnym brakiem operacyjnego doświadczenia.

"Lecz on bardzo szybko podnosi się po upadkach. Umysł Maxa pracuje cały czas na najwyższych obrotach, a on sam jest przekonany, że wszystko robi właściwie, nawet jeśli od czasu do czasu coś idzie nie tak, jak powinno". Taki jest właśnie urok Maxwella Smarta, wykreowanego przez Leonarda Sterna, który pełnił funkcję producenta wykonawczego i wyróżnionego nagrodą Emmy scenarzysty oryginalnego serialu - a w nowym filmie powraca w epizodzie kompletnie zaskoczonego pilota, wysadzonego z maszyny w imię narodowego bezpieczeństwa. "Kibicujesz Maxowi. Chcesz, żeby mu się udało. Jest nieposkromiony. Po każdym upadku podnosi się natychmiast i zapomina, otrzepuje się z gracją i atakuje problem z innej strony".

"Oglądając to widowisko zawsze miałem wrażenie, że Maxwell Smart wcale nie jest głupcem" - mówi Carell, oddany fan serialu. "Dostrzegałem w nim zdolnego, zaradnego i pomysłowego faceta, z zasadami, których gotów był bronić. Nie zawsze podążał drogą, którą być może wybraliby inni, ale zawsze, nawet gdy wydawała się sprzeczna z intuicja i rozsądkiem, udawało mu się jakoś zostać panem sytuacji".

Prezentując Maxa jako świeżo upieczonego agenta, którego umiejętności nie sprawdzono jeszcze w praktyce, Carell obiera sobie punkt wyjścia nieco inny od tego, który przyjął grający w serialu Don Adams. Carell mówi o swoim poprzedniku: "Don był jedyny w swoim rodzaju, nie miałem żadnej realnej możliwości odtworzenia na nowo jego rytmu i podejścia do roli, a zresztą nie chciałem prostego naśladownictwa. Zamiast tego wolałem odwołać się do istoty postaci oraz bogatej ekspresyjnej palety serialu, aby - nic z nich nie ujmując - stworzyć coś nowego i świeżego w sposób, który oddaje honor oryginałowi, lecz jednocześnie wnosi coś własnego i niepowtarzalnego".

Jeśli chodzi o CONTROL, tajną agencję szpiegowską, której Maxwell Smart poświęca wszystkie marzenia i życie, oraz organizację KAOS, zbrodniczą grupę, którą CONTROL zaprzysięgła zniszczyć, istotna część mistyki filmu "Dorwać Smarta" polega na barwnym zobrazowaniu nieustającej walki pomiędzy tymi dwiema rywalizującymi organizacjami, których istnienia nikt nawet nie przeczuwa - poza najwyższymi szczeblami rządowej administracji.

"CONTROL pomyślano jako tajną amerykańską agencję szpiegowską, powołaną do życia w jednym celu - unicestwienia KAOS-u, międzynarodowego syndykatu zbrodni robiącego wszystko, co w jego mocy, aby, no wiecie, siać na świecie chaos" - wyjaśnia Ewing. "Te dwie organizacje są niczym odwieczne, przeciwstawne sobie siły, a w najszerszym sensie reprezentują walkę dobra ze złem".

Dodajmy jeszcze, że pod kątem filmu "Dorwać Smarta", stwarzają one mnóstwo okazji do komediowych popisów. W świecie rozdartym pomiędzy CONTROL i KAOS nigdy nie wiemy, czy pióro to rzeczywiście tylko pióro, czy może śmiercionośny pistolet na strzałki. Budki telefoniczne okazują się windami. Nie brak tu skomplikowanych haseł ani sekretnych szyfrów, czy też fantastycznych gadżetów zdolnych wprawić w zdumienie samego Jamesa Bonda, a także zakamuflowanych agentów, wyskakujących z ukrycia akurat wówczas, gdy najmniej ich się spodziewasz.

"Emisja serialu zbiegła się z zimną wojną i wydarzeniami w Wietnamie, toteż akcja filmu odzwierciedlała wiele związanych z nimi problemów. Podobnie i my czerpaliśmy inspirację z aktualnych doniesień" - mówi Segal, nawiązując do absorbujących społeczną uwagę "podziemnych" wydarzeń z całego świata. "Biorąc pod uwagę CIA, FBI, Homeland Security i pewnie jeszcze ponad sto innych podobnych agencji działających na samym tylko obszarze Stanów Zjednoczonych, pomysł, że mogłyby istnieć takie tajne organizacje jak CONTROL i KAOS, nie wydaje się wcale taki zwariowany. W dzisiejszej polityce mnóstwo jest rzeczy, które można potraktować satyrycznie i z przymrużeniem oka".

"Innymi słowy, w ciągu jakichś czterdziestu lat, jakie upłynęły od emisji serialu "Dorwać Smarta" w atmosferze międzynarodowego napięcia i podejrzeń, tak naprawdę niewiele uległo zmianie" - uśmiecha się Stern. A więc wszystko wskazuje na to, że potrzebujemy Maxwella Smarta bardziej niż kiedykolwiek.

"STARY… znaleźć-aktorów-którzy-potrafią-zagrać-dowcipne-dialogi-jednocześnie-walcząc-z-zabójcami-na-dachu-rozpędzonej-ciężarówki TRIK".

Na planie "Dorwać Smarta" Maxwell Smart spotyka ponownie bohaterów dawnej historii, a także kilka zupełnie nowych postaci.

"Są tu fantastyczne interakcje wyrazistych osobowości, które naprawdę rozkwitają dzięki talentom obsady" - zauważa Gartner. "Widzimy więź, a zarazem rywalizację pomiędzy Maxem i agentką 99 oraz Siegfriedem i jego nieodłącznym asystentem, a także niemal ojcowsko-synowski kontakt pomiędzy Maxem i Szefem". Wszechstronną i niezawodną agentkę 99 gra Anne Hathaway. Podobnie jak niegdyś kreacja gwiazdy serialu Barbary Feldon, która stała się uwielbianym przez fanów symbolem wyzwolonej kobiety tamtych czasów, Anne Hathaway tworzy postać pewnej siebie, perfekcyjnej profesjonalistki, aby następnie - zgodnie z psychologiczną logiką - postąpić o krok dalej.

"W dzieciństwie potrafiła dotrzymać kroku chłopcom" - zgadza się Hathaway. "I również teraz często ustala tempo. Nigdy jednak dla pracy nie wyrzeka się swojej kobiecości, co jest kolejnym nawiązaniem do tradycji serialu, kobiecości i upodobania do perfum Chanel. Uwielbia być kobietą, która potrafi biegać i walczyć na wysokich obcasach, która nigdy za swoją płeć nie przeprasza i nie domaga się z jej powodu specjalnego traktowania".

Segal zapewnił sobie profesjonalne wsparcie nagrodzonej Oskarem projektantki kostiumów Deborah Scott ("Titanic"); to ona stworzyła dla 99 "look", który Hathaway opisuje jako "odpowiedni do walki z ninja podczas spaceru po pasie startowym. Jest klasycznie elegancki i zarazem zabawny, nowoczesny i zarazem odrobinę w duchu lat 60., praktyczny i zarazem nieomylnie kobiecy" - jak sama bohaterka.

Lazar dodaje "Doprawdy trudno ufać innym, gdy jest się szpiegiem, a agentka 99 nie zaszłaby daleko w swojej karierze, gdyby otwierała się przed każdym napotkanym człowiekiem. Z drugiej strony, jest przecież kobietą z jakimiś osobistymi doświadczeniami, obawami i refleksjami, które wszyscy możemy zrozumieć - a Ann pozwala, aby emanowało z niej to ciepło. I właśnie ono ogrzewa dowcipne przekomarzanki Maxa i agentki 99, pomimo wszystkich dzielących ich różnic".

Hathaway utrzymuje, że dostała tę rolę ponieważ udało jej się "utrzymać tempo pięć sekund dłużej niż innym aktorkom, które czytały scenariusz ze Stevem. Niełatwo dotrzymać mu tempa. Ale nauczył mnie mnóstwo o komedii i improwizacji, przy czym dzięki niemu i Pete'owi czułam się bardzo chroniona po obu stronach kamery".

Twórcy filmu powierzyli Dwayne'owi Johnsonowi nowo wprowadzoną rolę człowieka, u boku którego Max zawsze pragnął stanąć - niepokonanego i niemożliwie charyzmatycznego agenta 23, w nadziei, że słynne poczucie humoru aktora rozświetli postać panującej niepodzielnie supergwiazdy CONTROL. Wspólnie i wytrwale pracowali nad rozwinięciem roli i wprowadzeniem 23 do świata "Dorwać Smarta" jako uwielbianego przez Maxa mentora i idola. "Najwspanialsze w Dwaynie jest to, że jako aktor ma na swym koncie niesamowite doświadczenie w filmach akcji, przy tym jest prowokacyjnie zabawny i emanuje ludzkim ciepłem, a wszystkie te elementy wnosi do nowej roli" - stwierdza Roven. "Agent 23 musi być nie tylko ucieleśnieniem wszystkiego, co ma "cool", facet, jakim chciałby być każdy z nas, w pewnym sensie musi on być także wyrozumiałym "starszym bratem" dla Maxa, zachęcającym go cierpliwie do wiary w jego marzenie o pracy operacyjnego agenta".

Najlepiej, mówi Johnson, można go opisać w ten sposób: "Jest po prostu najlepszym tajnym agentem na ziemi, mistrzowskim zawodnikiem, absolutnie doskonałym we wszystkim, co robi. Kocha swoją pracę, kocha samego siebie i nie obawia się pokazać tego innym... ale w uprzejmy sposób, sprawiający, że jeszcze bardziej go lubimy. Zależy mu także bardzo na potencjalnym protegowanym, Maxie, zawsze stara się więc go bronić, kiedy tylko młody analityk musi przeciwstawić się agresywnym kolegom z biura.

Zadanie utrzymania agresywnych kolegów biurowych i wszystkich innych zasobów CONTROL w dyscyplinie i porządku spoczywa na barkach Szefa, granego przez Alana Arkina, który widzi swoją postać mniej więcej jako "przełożonego szkoły średniej położonej w problematycznej okolicy. Jest pełen dobrych chęci, pracuje pod ogromną presją i dosyć często bywa sfrustrowany, ale na ogół jest dobrym i efektywnym szefem. Darzy Maxa szczerą sympatią, ale jego zobowiązania wobec agencji pozostają zawsze priorytetem".

O twórcach filmu

Peter Segal (reżyser / producent wykonawczy) w 2005 roku reżyserował, pracując z na planie z Adamem Sandlerem i Chrisem Rockiem, film "Wykiwać klawisza" który stał się najbardziej kasową komedią o sporcie w historii kina. Reżyser już wcześniej współpracował z Sandlerem przy kręceniu komediowego przeboju "50 pierwszych randek", z udziałem Drew Barrymore, oraz "Dwóch gniewnych ludzi", ze zdobywcą Oskara - Jackiem Nicholsonem. Jako reżyser Segal zadebiutował w filmie fabularnym w 1994 roku komedią "Naga broń 33 i 1/3: ostateczna zniewaga", z Leslie Nielsenem w roli głównej. Spośród innych jego dokonań warto wymienić szczególnie przebojową komedię z 2000 roku "Gruby i chudszy 2: Rodzina Klumpów", z Eddiem Murphym, dobrze przyjęty przez krytykę film "Obywatele prezydenci", z udziałem prawdziwych legend kina - Jacka Lemmona, Jamesa Garnera i Lauren Bacall, a także hit komediowy "Tommy Boy", w którym zagrali Chris Farley i David Spade.

Absolwent USC, Segal rozpoczynał karierę od pracy reżyserskiej w telewizji, za którą otrzymał liczne wyróżnienia - wśród nich osiem nagród Emmy, nagrodę Cable ACE dla najlepszego reżysera oraz dwie Nagrody National Association of Broadcasters' Service to Children.

W 1995, wraz z wieloletnim kolegą-producentem Michaelem Ewingiem , założył firmę producencką Callahan Filmworks. W 2002 roku stworzył komediowy serial NBC "Co się dzieje w Hidden Hills". Obecnie Callahan Filmworks ma w swoich planach produkcje: "Capitan Marvel" DC Comics, "Goblins", opartą na znanej książce Briana Frouda, a także "I, Thalus", komedię o pierwszej starożytnej olimpiadzie.

Andrew Lazar (producent) w 1995 roku stworzył na bazie Warner Bros. Studios firmę producencką Mad Chance, z zamiarem zajęcia się inteligentnym, intrygującym materiałem filmowym niezależnie od wielkości budżetu i filmowego gatunku. Firma zadebiutowała opartą na motywach sztuk Szekspira komedią dla nastolatków "Zakochana złośnica", w której wystąpili Heath Ledger i Julia Stiles.

Ostatnie lata były dla Lazara szczególnie ciekawe i owocne; producent pracuje obecnie nad wyjątkową, komediową opowieścią o miłości "I Love You Phillip Morris", według scenariusza i w reżyserii duetu Glenn Ficarra i John Requa, z Jimem Carreyem i Ewanem McGregorem w rolach głównych.

Wiele projektów Lazara, przygotowywanych w różnych studiach, jest w tej chwili w fazie rozwijania i preprodukcji. Wśród nich jest fabularna wersja przebojowego widowiska telewizyjnego z lat 70. "Welcome Back, Kotter", z Ice Cube gotowym do ponownego podjęcia się roli nauczyciela wielkomiejskiej szkoły, "Cats & Dogs 2", niecierpliwie oczekiwana kontynuacja światowego hitu kasowego 2001 roku z gatunku "live action/CGI", "Jonah Hex", według scenariusza reżyserów filmu "Adrenalina" - Marka Neveldine i Briana Taylora, "Akira" sensacyjny remake popularnego wśród widzów serialu animowanego o tym samym tytule, komedia z gatunku "madcap art heist" "The Great Mortedecai Moustache Mystery", a także "Fleming", film oparty na biografii twórcy Jamesa Bonda, Iana Fleminga. Lazar pracuje także nad "Namath", nową wersją opowieści o legendzie futbolu Joe Namathu, gdzie w głównej roli wystąpi Jake Gyllenhaal.

Spośród wcześniejszych dokonań producenckich Lazara warto wymienić wychwalany przez krytykę film "Niebezpieczny umysł", z udziałem Sama Rockwella, Drew Barrymore, Julii Roberts i George'a Clooneya, oraz przeznaczony dla młodej widowni "Łapcie tę dziewczynę". Lazar pełnił także funkcję producenta przy czarnej komedii Danny'ego DeVito "Smoochy", z Edwardem Nortonem, Robinem Williamsem, przy "Kosmicznych kowbojach" Catherine Keener i Clinta Eastwooda, inspirującym filmie przygodowym o byłych astronautach NASA, z Eastwoodem i Tommy Lee Jonesem w rolach głównych, oraz przy loteryjnej komedii Nory Ephron "Numer stulecia", gdzie w głównych rolach wystąpili John Travolta i Lisa Kudrow. Lazar był także producentem niezależnego komediodramatu "Panic", z Williamem H. Macy i Neve Campbell, który zadebiutował na Sundance Film Festival, oraz reżyserskiego debiutu braci Wachowskich "Brudne pieniądze" thrillera noir z Giną Gershon i Jennifer Tilly. Był producentem filmu "Żona astronauty" z Johnnym Deppem i Charlize Theron w rolach głównych, a także przy swoim producenckim debiucie - reżyserowanym przez Richarda Donnera "Zabójcy", gdzie zagrali Sylvester Stallone i Antonio Banderas.

Urodzony w Nowym Jorku i wychowany w Los Angeles, Lazar odkrył swoją pasję do filmu podczas studiów New York University. Po nakręceniu kilku filmów studenckich rozpoczął pierwszą pracę pod kierunkiem nagrodzonego Nagrodą Akademii producenta Richarda Zanucka. Następnie dołączył jako urzędnik do Dino De Laurentiis Communications i z czasem osiągnął stanowisko wiceprezesa wykonawczego do spraw produkcji. Jego pierwszym dużym osiągnięciem filmowym była funkcje producenta wykonawczego przy prowokacyjnym obrazie Johna Dahla "Podwójna świadomość", z udziałem Raya Liotta.

Charles Roven (producent) od ponad dwóch dziesięcioleci jest uznanym producentem filmów niezależnych i studyjnych. Był też współzałożycielem Atlas Entertainment oraz jej spółki zależnej, Atlas/Third Rail Management, która w 1999 weszła w skład Mosaic Media Group, zintegrowanej firmy multimedialnej skupionej na filmie, telewizji i zarządzaniu, w której pełni funkcję dyrektora założyciela.

Roven zajmował się produkcją "Mrocznego rycerza", z premierą przewidzianą na lipiec 2008 roku, kontynuacji filmu "Batman - Początek" w reżyserii Christophera Nolana, z udziałem Christiana Bale'a, Michaela Caine'a, Heatha Ledgera, Gary'ego Oldmana, Aarona Eckharta, Maggie Gyllenhaal i Morgana Freemana. Pełni także funkcje producenta przy"The International," z Clivem Owenem i Naomi Watts w rolach głównych, w reżyserii Toma Tykwera (premiera w sierpniu). Wśród jego dalszych projektów jest filmowa adaptacja "The Flash" DC Comics.

Niedawno Roven zajmował się produkcją chwalonego przez krytykę filmu "Angielska robota" z Jasonem Stathamem i Saffron Burrows w rolach głównych, reżyserowanego przez Rogera Donaldsona, który w Wielkiej Brytanii już w pierwszym tygodniu znalazł się na czele listy przebojów kasowych. Był także producentem filmu "Batman - Początek" w reżyserii Christophera Nolana i z gwiazdorską obsadą, w skład której weszli: Christian Bale, Michael Caine, Katie Holmes, Liam Neeson, Morgan Freeman, Gary Oldman i Ken Watanabe, który przez dwa kolejne tygodnie utrzymywał się w Stanach Zjednoczonych na czele listy przebojów kasowych i na całym świecie zarobił dla swych twórców ponad 370 milionów dolarów. Ponadto Roven produkował "Live!", według scenariusza i w reżyserii wielokrotnego zdobywcy Oskarów w kategorii filmów dokumentalnych - Billa Guttentaga, z udziałem Evy Mendes, musical "Idlewild", z udziałem Outkast Andre Benjamina (Andre 3000) i Antwana Pattona (Big Boi), a także reżyserowany przez Terry'ego Gilliama film "Nieustraszeni bracia Grimm", z Mattem Damonem i Heath Ledger. Nieco wcześniej, Roven pracował przy światowym hicie kasowym (ponad 275 milionów ze sprzedaży biletów) "Scooby-Doo", a następnie nad jego kontynuacją "Scooby-Doo 2: Potwory na gigancie".

Roven jest jednym z najbardziej wszechstronnych producentów w przemyśle filmowym, a jego producencki dorobek obejmuje filmy tak różne jak nominowany do Oskara "Dwanaście małp", "Fallen" i wart 200 milionów dolarów romans fantastyczny "Miasto aniołów", a także znakomicie przyjęta i nawiązująca do wojny w Zatoce opowieść "Złoto pustyni".

Roven zaczynał karierę jako "łowca talentów", aby następnie przenieść swoje wybitne umiejętności pracy z artystami do branży producenckiej.

W 2008 roku został uhonorowany nagrodą Sho West dla Producenta Roku za wybitny wkład w rozwój przemysłu filmowego.

Alex Gartner (producent) od ponad dziesięciu lat pracuje w przemyśle rozrywkowym, zarówno jako producent, jak też starszy dyrektor wykonawczy w dwóch dużych studiach, ostatnio jednak skupia się przede wszystkim na produkcji.

W 2004 roku Gartner dołączył do Atlas Entertainment jako partner ds. produkcji, podejmując współpracę z partnerem Mosaic i założycielem Atlas Entertainment - Charlesem Rovenem. W minionym roku pełnił funkcje producenta przy komediowym filmie pseudodokumentalnym "Live!", według scenariusza i w reżyserii Billa Guttentaga, wielokrotnego zdobywcy Oskarów w kategorii filmów dokumentalnych, oraz z udziałem Evy Mendes.

Gartner zajmował się także produkcją chwalonego przez krytykę filmu "Ostre słówka" w reżyserii Mike'a Bindera i z udziałem Joan Allen, Kevina Costnera, Eriki Christensen, Evan Rachel Wood, Alicii Witt i Keri Russell, oraz "Barbershop 2: Z powrotem w interesie", w którym wystąpili Ice Cube i Cedric The Entertainer. Był także producentem wykonawczym przy filmie "Wyścig z czasem", z Denzelem Washingtonem, Sanaą Latham i Evą Mendes w rolach głównych.

Wcześniej Gartner pełnił funkcję prezesa ds. produkcji w MGM Studios, gdzie nadzorował cały proces produkcji, w tym także pracę przy filmach takich jak: "Śmierć nadejdzie jutro", "Barbershop", "Legalna blondynka", "Heartbreakers" i "Szyfry wojny".

Po ukończeniu pracy nad "Niemoralną propozycją" w 1993 roku Gartner został wiceprezesem wykonawczym w wytwórni Fox 2000, budując cały dział od nowa wraz z prezesem Laurą Ziskin. W wytwórni Fox 2000 pracował między innymi nad filmami: "Soul Food", "Podziemny krąg", "Szalona odwaga", "Siła i honor" oraz reżyserowaną przez Terrence'a Malicka "Cienką czerwoną linią".

Michael Ewing (producent), współpracujący z Peterem Segalem w ramach firmy Callahan Filmworks, z ramienia firmy czuwa nad procesem rozwijania wielu projektów filmowych i telewizyjnych. Niedawno był producentem wykonawczym przy przeboju kasowym "Wykiwać klawisza" z udziałem Adama Sandlera, Chrisa Rocka i Burta Reynoldsa, a także przy filmie "50 pierwszych randek" z Adamem Sandlerem i Drew Barrymore w rolach głównych. Pełnił także funkcję współproducenta filmu "Dwóch gniewnych ludzi", w którym wystąpili Adam Sandler i Jack Nicholson. Reżyserem wszystkich trzech filmów był Segal.

Ewing rozpoczynał karierę w Nowym Jorku, studiując pod kierunkiem Stelli Adler i Lee Strasberga w Actors Studio. Następnie zajął się reżyserią i współprodukcją off-Brodwayowskiej sztuki Johna Rechy "Tiger Wild", po czym zainteresował się filmem fabularnym.

Jego pierwszym filmowym dokonaniem producenckim była " Naga broń", z udziałem Leslie Nielsena i Priscilli Presley. Jako producent pomocniczy miał także udział w powstaniu dwóch popularnych kontynuacji tego wątku: "Naga broń 2 i 1/2: Kto obroni prezydenta" oraz "Naga broń 33 i 1/3: Ostateczna zniewaga", przy którym początkowo pracował z reżyserem Peterem Segalem. Następnie Ewing pełnił - kolejno - funkcję pomocniczego producenta i współproducenta przy dwóch dalszych filmach tego reżysera - przebojowej komedii "Tommy Boy," z Chrisem Farleyem i Davidem Spade, oraz chwalonym przez krytykę filmie "Obywatele prezydenci", z udziałem Jacka Lemmona, Jamesa Garnera, Dana Aykroyda i Lauren Bacall. Później był współproducentem kasowego hitu Eddiego Murphy'ego "Gruby i chudszy 2: Rodzina Klumpów".

Następnym producenckim przedsięwzięciem Ewinga będzie dokonana przez scenarzystę Johna Augusta adaptacja klasycznego komiksu Marvela "Billy Batson and the Legend of Shazam,", której reżyserem ma być Segal.

Tom J. Astle (scenarzysta) wraz z Mattem Emberem napisał niedawno scenariusz do przebojowej komedii romantycznej "Miłość na zamówienie", przedtem zaś, również z Emberem, przez wiele lat pracowali w telewizji jako duet scenopisarsko-producencki. Obecnie przygotowują scenariusz dla kolejnej produkcji Warner Bros. Pictures. Do najważniejszych telewizyjnych dokonań Astle'a należą między innymi: "Coach", "The Hughleys", "Gwiezdne wrota". To on był twórcą długiego serialu Disney Channel "To niesamowite", wcześniej zdobywając nagrodę Emmy za scenariusz do innego serialu dla młodej widowni - "Adventures in Wonderland".

Jest absolwentem szkoły filmowej na Northwestern University i mieszka w Sherman Oaks - oczywiście tylko wówczas, gdy nie wymyka się, aby łowić ryby w rodzinnej Montanie.

Matt Ember (scenarzysta) pracuje obecnie nad kolejnym scenariuszem dla Warner Bros. Pictures wraz ze swoim kolegą, współscenarzystą "Dorwać Smarta", Tomem J. Astle'em. Obaj wspólnie przygotowali też scenariusz do przebojowej komedii romantycznej "Miłość na zamówienie" z udziałem Matthew McConaugheya i Sarah Jessiki Parker. Telewizyjne dokonania Embera to między innymi wiele odcinków seriali "Becker", "Titus", "The Drew Carey Show" oraz "Grace w opałach".

Absolwent Wesleyan University. Mieszka w Sherman Oaks.

Więcej informacji

Proszę czekać…