"Kto boi się zrobić błąd, ten nigdy nie będzie robić historii" Andr Malraux

BO USA: Rekord Scorsese 4

Miniony weekend producenci filmowi nie będą zaliczali do udanych. 12 najbardziej dochodowych produkcji zarobiło "jedynie" 121,7 mln $. To o nieco ponad 36 % mniej niż przed tygodniem. Mimo takich danych szczęśliwy musi być Martin Scorsese. Jego produkcja pt. Wyspa tajemnic nie tylko została liderem zestawienia, ale także zarobiła najwięcej w weekend otwarcia w całej karierze reżyserskiej artysty.

Kadr z filmu Wyspa tajemnic (2010)

Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem Box Office USA.

Kadr z filmu Wyspa tajemnicKadr z filmu Wyspa tajemnic

Pozycje lidera zdobyła w miniony weekend najnowsza produkcja Martina Scorsese pt. Wyspa tajemnic. Obraz na starcie zarobił blisko 40,2 mln $, co jest prawdziwym rekordem w historii kariery filmowej zarówno reżysera jak i odtwórcy głównej roli – Leonarda DiCaprio. Warto przy tym zauważyć, iż produkcja ta ma stosunkowo niski budżet (80 mln $), co sprawiło, iż praktycznie już wiemy, że uda jej się zwrócić koszty produkcji (i to tylko z wpływów w Stanach Zjednoczonych). Wszyscy analitycy zastanawiają się teraz jak film ten poradzi sobie w przyszły weekend. Dojdzie do wysokiego spadku przychodów czy nie?

Na pozycję drugą spadł ubiegłotygodniowy lider – komedia romantyczna pt. Walentynki. Walentynkowy hit studia Warner Bros zanotował spadek przychodów na poziomie niecałych 70 % zarabiając tylko 17,2 mln $. Co prawda łączne wpływy wynoszą już 87,4 mln $ (przy budżecie 52 mln $), ale mimo wszystko dobitnie pokazuje to fakt, iż to produkcja na którą idzie się przy okazji święta zakochanych. Wszyscy analitycy wieszczą jej teraz kolejne spore spadki przychodów.

Na miejsce trzecie zdołał awansować film Avatar, który w ubiegły weekend znalazł się poza podium. Tym razem produkcja Jamesa Camerona zarobiła 16,1 mln $, a więc jej przychody spadły o jedynie 32 %. To dosyć niewiele jak na film, który w kinach wyświetlany jest od blisko 10 tygodni. Aktualne przychody Avatara na terenie Stanów Zjednoczonych to świetne 687,8 mln $. Wydaje się, więc, iż przez kolejne kilka lat (może do kolejnego filmu tego reżysera) pozycja lidera w rankingu najbardziej dochodowej produkcji w Stanach Zjednoczonych nie dojdzie do żadnej zmiany.

Kadr z filmu Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej PiorunaKadr z filmu Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna

Ubiegłotygodniowe nowości (Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna i Wilkołak) nie poradziły sobie tak dobrze jak chcieliby tego producenci. Obraz Chrisa Columbusa o ziemskim potomku Zeusa znalazł się na miejscu czwartym (wpływy wyniosły 15,3 mln $). Z kolei horror Joe Johnstona zanotował spory spadek przychodów (prawie 70 %), przez co zarobił jedynie 9,8 mln $. Wszystko wskazuje na to, iż na rynku amerykańskim obraz ten będzie uważany za prawdziwą klapę.

Na kolejnych miejscach raczej bez zmian. Wśród wyróżniających produkcji, które w miarę dobrze sobie poradziły jest Szalone serce z udziałem Jeffa Bridgesa. Obraz ten zanotował jeden z najniższych spadków przychodów (jedynie 29 %) spośród pierwszej dziesiątki najbardziej dochodowych filmów weekendu. Film ten zarobił w weekend 3,0 mln $, a więc jego łączne przychody wynoszą już 21,2 mln $.

Chcielibyśmy jeszcze wspomnieć o jeszcze dwóch filmach, które można uznać za finansowe klapy. Są to Pozdrowienia z Paryża (w ten weekend pozycja dziewiąta) i Edge of Darkness (pozycja dziesiąta). Pierwsza z tych produkcji zarobiła jak dotąd 21,2 mln $, co przy budżecie wynoszącym 52 mln $ jest kwotą wyjątkowo małą. Z kolei obraz, w którym główną role gra Mel Gibson zarobił jak dotychczas 40,3 mln $. Tutaj także mamy sporo poniżej budżetu, który wyniósł 80 mln $ (z czego podobno, aż 15 mln $ to gaża dla aktora).

Kadr z filmu Autor WidmoKadr z filmu Autor Widmo

Na koniec jeszcze warto powiedzieć o sukcesie Romana Polańskiego. W wąskiej dystrybucji (4 kina) pojawił się film Autor Widmo, który zarobił 179 tyś $. Tym samym to właśnie do tej produkcji należy weekendowy rekord przychodów z jednej kopii.

A w przyszły weekend na ekranach amerykańskich kin 2 nowości: komedia Fujary na tropie (w reżyserii Kevina Smitha) oraz horror Opętani. W wąskiej dystrybucji pojawi się film z 2008 roku pt. The Yellow Handkerchief (główną rolę zagrała gwiazda filmu ZmierzchKristen Stewart).

Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami Box Office (MP – miejsce w poprzednim zestawieniu):

Miejsce MP Tytuł filmu Weekend Liczba kopii Całość Tydzień
1 N Wyspa tajemnic $40,200,000 2’991 $40,200,000 1
2 1 Walentynki $17,160,000 3’665 $87,422,000 2
3 4 Avatar $16,100,000 2’581 $687,821,000 10
4 3 Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna $15,300,000 3’396 $50,315,000 2
5 2 Wilkołak $9,846,000 3’223 $65,971,000 2
6 5 Wciąż ją kocham $7,300,000 3’062 $49,867,000 3
7 6 Dobra wróżka $4,500,000 2’523 $21,585,000 5
8 9 Szalone serce $3,025,000 1’089 $21,200,000 10
9 7 Pozdrowienia z Paryża $2,500,000 2’311 $40,314,000 3
10 8 Edge Of Darkness $2,210,000 2’118 $90,732,000 4
Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 6

Quagmire

To za tydzień Fujary na topie i pierwszy szczyt box office’u dla Kevina Smitha? Mam taką nadzieję.

Gozio

"Chcielibyśmy jeszcze wspomnieć o jeszcze dwóch filmach, które można uznać za finansowe klapy. Są to Pozdrowienia z Paryża (w ten weekend pozycja dziewiąta) i From Paris with Love (pozycja dziesiąta)"
To ten sam film ;) dziesiąte jest Edge Of Darkness :)

Michal_Dajer

Czudi teoretycznie racja, że to tylko "marne" 40 mln $, ale zauważ, iż każda produkcja Camerona zarabia na starcie niezbyt dużo. Titanic w pierwszy weekend zarobił marne 28,6 mln $, przy czym łącznie zarobi 600 mln $.
Dla DiCaprio dotychczasową najbardziej dochodową produkcja w pierwszy weekend było Złap mnie jeśli potrafisz 30,0 mln $.

Czudi

a mnie zastanawia rekordowe otwarcie w karierze Leonarda DiCaprio; wydawać by się mogło, że skoro grał w Titanicu o powinien mieć jedno z lepszych otwarć w historii kina, a tu marne 40 mln najlepszym wynikiem w karierze:)

Michal_Dajer

W weekend podawane są przychody z dni: piątek, sobota i niedziela.
Wpływy z dni: poniedziałek, wtorek, środa, czwartek są dodawane jedynie do ogólnych wpływów (u nas jest to kolumna całość).
Czasem bywa inaczej z dniami w zależności od tego czy w Stanach mają jakieś święto. Wtedy bywa, iż "weekendowy box office" zastępowany jest 4-dniowym box office.

Proszę czekać…