2016 bardzo udanym rokiem dla polskiego kina! 1
Rekordy frekwencji w polskich kinach, sukcesy uznanych twórców, głośne debiuty. Do tego mocna pozycja rodzimego filmu dokumentalnego oraz coraz szersza sprzedaż zagraniczna – to te właśnie rzeczy wyróżniały polską kinematografię w 2016 roku.
Ponad 12,8 miliona widzów na polskich filmach
Sprzedaż biletów na polskie filmy w 2016 roku osiągnęła nienotowany od wielu lat wynik. Na rodzime produkcje sprzedano powyżej 12,8 miliona biletów. Rekordowa okazała się również całkowita frekwencja kinowa, która wyniosła ponad 51,5 miliona widzów. Polskie produkcje z powodzeniem konkurowały z amerykańskimi blockbusterami. Aż pięć z nich zgromadziło przeszło milionową widownię.
Na szczycie boxoffice’u znalazły się filmy Pitbull. Niebezpieczne kobiety Patryka Vegi z wynikiem ponad 2,8 miliona widzów oraz Planeta Singli Mitji Okorna, którą obejrzało powyżej 1,9 miliona kinomanów. Wielki sukces frekwencyjny odniósł także Wołyń Wojciecha Smarzowskiego – przeszło 1,4 miliona sprzedanych biletów. Bardzo dobrym prognostykiem dla rozwijanych obecnie w Polsce produkcji familijnych okazał się wynik filmu Za niebieskimi drzwiami Mariusza Paleja, który przyciągnął do kin ponad 215 tysięcy widzów.
Głośne debiuty
Rok 2016 to kolejny dobry rok dla polskich debiutów. Nagrody na polskich i zagranicznych festiwalach zdobyły m.in.: Ostatnia rodzina Jana P. Matuszyńskiego (światowa premiera i nagroda na MFF w Locarno), Córki dancingu Agnieszki Smoczyńskiej (nagroda na festiwalu Sundance), Plac zabaw Bartosza M. Kowalskiego (światowa premiera na MFF San Sebastian, nagrody na Warszawskim Festiwalu Filmowym i BFI w Londynie) czy Kamper Łukasza Grzegorzka (nagroda na Raindance). Jako film otwarcia sekcji Panorama na MFF w Berlinie pokazana została czesko-polsko-słowacka koprodukcja Ja, Olga Hepnarová Tomáša Weinreba i Petra Kazdy (polska premiera w najbliższy piatek, 13 stycznia 2017r.).
Sukcesy odnosili również twórcy filmów krótkometrażowych. Brązowy medal 43. edycji studenckich Oscarów przyznano Klarze Kochańskiej za krótkometrażową etiudę fabularną Lokatorki. Na shortliście tytułów walczących o nominację do Oscara w kategorii krótkometrażowy film dokumentalny znalazły się Więzi Zofii Kowalewskiej.
Międzynarodowe sukcesy polskich twórców
Podczas 66. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie Tomasz Wasilewski został nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem za scenariusz do filmu Zjednoczone Stany Miłości. Nagrody Europejskiej Akademii Filmowej odebrali Radosław Ochnio (za realizację dźwięku do filmu 11 minut Jerzego Skolimowskiego) oraz Małgorzata Szumowska, która otrzymała Nagrodę Publiczności za film Body/Ciało.
Podczas 73. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji Nagrodą Złotego Lwa za całokształt twórczości został uhonorowany Jerzy Skolimowski. Na prestiżowym Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto swoje światowe premiery miały filmy: Powidoki Andrzeja Wajdy i Zaćma Ryszarda Bugajskiego. Z kolei na festiwalu Sundance pokazano premierowo polsko-francuską koprodukcję Niewinne Anne Fontaine.
Dobra marka polskiego filmu dokumentalnego
Swoją mocną pozycję utrzymuje polski film dokumentalny, który w 2016 roku był obecny na najważniejszych międzynarodowych festiwalach. Nagrodę za najlepszą reżyserię w konkursie World Cinema Documentary Competition na festiwalu Sundance otrzymał Michał Marczak za Wszystkie nieprzespane noce. Debiutancki dokument Anny Zameckiej pt. Komunia wygrał sekcję Tydzień Krytyki Filmowej w Locarno, a Kiedy ten wiatr ustanie Anieli Gabryel został nagrodzony na festiwalu IDFA w Amsterdamie.
Wielokrotnie nagradzane były także m.in.: Dotknięcie Anioła Marka Tomasza Pawłowskiego, Bracia Wojciecha Staronia, Dwa światy Macieja Adamka, Mów mi Marianna Karoliny Bielawskiej, Koniec świata Moniki Pawluczuk czy Łowcy miodu Krystiana Matyska. Film Piotra Stasika – 21 x Nowy Jork był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej.
Coraz szersza dystrybucja zagraniczna
Polscy producenci coraz chętniej realizują filmy we współpracy z zagranicznymi partnerami, co zapewnia lepszą promocję międzynarodową i szerszy zasięg dystrybucyjny. Polsko-francuską koprodukcję Niewinne Anne Fontaine we Francji obejrzało ponad 720 tysięcy widzów. Film wszedł też na ekrany kin m.in. w Belgii, Holandii, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii, Finlandii czy USA, gdzie przyniósł ponad milion dolarów wpływów.
Polsko-szwedzka koprodukcja Intruz Magnusa von Horna weszła na ekrany kin w Belgii, Luksemburgu, Holandii, Szwecji, Norwegii, Wielkiej Brytanii oraz we Francji. Kolejna polsko-szwedzka koprodukcja Zjednoczone Stany Miłości Tomasza Wasilewskiego była dystrybuowana na Węgrzech, w Danii, Szwecji czy Wielkiej Brytanii, gdzie spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem.
Czesko-słowacko-polskie koprodukcje Czerwony kapitan w reżyserii Michala Kollára i Ja, Olga Hepnarová Tomáša Weinreba i Petra Kazdy były dystrybuowane w każdym z krajów koprodukcyjnych. Drugi z tych tytułów był również prezentowany w kinach francuskich.
Polsko-brytyjski Twój Vincent (Loving Vincent) w reżyserii Doroty Kobieli i Hugh Welchmana został sprzedany już do ponad 100 krajów na całym świecie.
Demon Marcina Wrony wszedł do kin w USA, Brazylii i Niemczech. 11 minut Jerzego Skolimowskiego oglądali widzowie w Japonii, Portugalii, a także amerykańscy użytkownicy Netflixa. Papusza w reżyserii Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze weszła na ekrany kin w Wielkiej Brytanii. Duńscy widzowie oglądali Carte Blanche Jacka Lusińskiego, hiszpańscy Bogów Łukasza Palkowskiego, a bułgarscy Karbalę Krzysztofa Łukaszewicza.
W rosyjskich kinach wyświetlano film dokumentalny Sławomira Grünberga Karski i władcy ludzkości. W 2016 roku Body/Ciało Małgorzaty Szumowskiej było prezentowane m.in. w kinach węgierskich, szwajcarskich, brazylijskich i duńskich. Ostatecznie Body/Ciało zostało sprzedane do ponad 25 krajów.
Źrodło: informacja prasowa
Komentarze 0