WFF - PIERWSZE TYTUŁY SEKCJI ODKRYCIA! 0

Jedna z ulubionych sekcji Warszawskiego Festiwalu Filmowego powraca z nową siłą! Trudno o większą różnorodność tematyczną i wizualną niż właśnie w Odkryciach. Odkryjcie coś w sam raz dla siebie!

Ederlezi Rising reż. Lazar Bodroža

Rok 2048. Milutin, doświadczony 37-letni astronauta leci na niezwykle niebezpieczną misję. Ma dotrzeć do układu Alfa Centauri na planetę nadającą się do zasiedlenia przez ludzi. Żeby zapobiec nudzie podczas długiej podróży, za towarzyszkę dostaje kobietę-androida Nimani dostosowanego do swojego profilu psychologicznego. Tysiąc lat świetlnych od Ziemi, z pilotem w dłoni, Milutin steruje androidem i czuje się jak bóg. Ma wreszcie swoją seksualną niewolnicę na wyłączność. Przekracza kolejne granice, aż do momentu, kiedy chęć zdominowania Nimani wykracza poza jej oprogramowanie. Wtedy wpada na pomysł zresetowania jej i wgrania prawdziwych emocji. Odważny film science-fiction w estetyce „Solaris” Tarkowskiego z udziałem gwiazdy filmów dla dorosłych w roli kobiety-androida.

The Great Mystical Circus / Wielki Mistyczny Cyrk reż. Carlos Diegues

Pokazywany w ramach pokazów specjalnych na festiwalu w Cannes osiemnasty film najważniejszego twórcy kultury i filmu w Brazylii, inspirowany poematem Jorge de Lima i jego sceniczną adaptacją z lat osiemdziesiątych, która była połączeniem baletu i musicalu. Film opowiada historię austriackiej rodziny Knieps, która od pięciu pokoleń ma własny cyrk. Od momentu założenia O Grande Circo Místico w 1910 roku, aż do czasów współczesnych widzom towarzyszy Celaví — mistrz ceremonii, który nigdy się nie starzeje. Jesteśmy świadkami niesamowitych przygód, wielkich miłości, tragedii i rzeczy niemożliwych. Przekraczamy bramy mistycznego uniwersum, w którym rzeczywistość niezauważalnie łączy się z fantazją. Film będący wielkim świętowaniem magii, rozrywki i kina. W międzynarodowej obsadzie znaleźli się m.in. Vincent Cassel i Dawid Ogrodnik.

On Her Shoulders / Na jej barkach reż. Alexandria Bombach

23-letnia Nadia Murad podjęła się niezwykle trudnej misji. W imieniu swoim i swojej społeczności – Jazydów – opowiada światu o ich masowej eksterminacji z rąk Państwa Islamskiego. Ta mniejszość religijna zamieszkująca muzułmański Irak jest brutalnie zabijana, a kobiety stają się seksualnymi niewolnicami. Nadia, której udało się uciec z kraju, zdecydowała się mówić głośno o tym, co dzieje się z jej rodakami. Rola, której się podjęła, jest niezwykle wymagająca. Raz po raz Nadia przeżywa na nowo traumatyczne doświadczenia terroru, ale się nie poddaje. Mówi spokojnym, opanowanym i pełnym godności głosem. Występuje w parlamencie kanadyjskim, amerykańskich mediach czy wreszcie na forum ONZ u boku prawniczki Amal Clooney. Poruszający film, będący uznaniem dla odwagi i nieustępliwości Nadii Murad. Pokazuje koszty, jakie ponosi młoda kobieta tak bardzo odpowiedzialna za swoją społeczność. Dokument nagrodzony za reżyserię na festiwalu Sundance 2018.

The Queen of Fear / Królowa strachu reż. Valeria Bertuccelli

Robertina jest jedną z bardziej cenionych argentyńskich aktorek. Za miesiąc ma się odbyć premiera jej monodramu. Robertina jest jednak w stanie ciągłego narastającego niepokoju, co nie pozwala jej skupić się na przygotowaniach. Czuje się zbyt młoda, by być mądrą i zbyt stara, by być młodą. Zaczyna wpadać w opresyjne sidła własnych obsesji i oczekiwań ze strony innych. Kiedy dowie się, że zachorował jej przyjaciel, rzuca wszystko i leci do Danii, by się nim opiekować. Tymczasem premiera zbliża się wielkimi krokami. Robertina musi w końcu zdać sobie sprawę z tego, przed czym tak naprawdę ucieka. Wciągająca opowieść poruszająca się między komedią absurdu a pełnym emocji dramatem. Nagroda na festiwalu Sundance 2018 dla odtwórczyni głównej roli — Valerii Bertuccelli (także współreżyserki filmu).

Rafiki reż. Wanuri Kahiu

„Dorastając, oglądaliśmy w filmach wciąż zakochujących się Europejczyków i Amerykanów. A Kenijczyków nie. Jakby to uczucie zarezerwowane było wyłącznie dla obcokrajowców” – mówi reżyserka Wanuri Kahiu. I przedstawia historię, która nie ma nic wspólnego z przekonaniem, że „dobre kenijskie dziewczyny zostają dobrymi kenijskimi żonami”. Kena i Ziki pragną od życia czegoś więcej. Ich ojcowie są rywalami w lokalnych wyborach, jednak dziewczyny zbliżają się do siebie. Wspierają się, by –mimo życia w konserwatywnym kraju – podążać za marzeniami. Kiedy rodzi się między nimi miłość, sprawa staje się dużo bardziej skomplikowana. W ich tradycyjnym społeczeństwie taka relacja jest niedopuszczalna i surowo zabroniona przez prawo. Będą musiały wybrać między szczęściem a bezpieczeństwem. Pierwszy w historii film z Kenii pokazany w oficjalnej selekcji na festiwalu w Cannes. W ojczystym kraju został zakazany.

Wszystkie tytuły 34. Warszawskiego Festiwalu Filmowego poznamy w dniu konferencji prasowej tej edycji, która odbędzie się 26 września.

Źrodło: MP

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…