W maju 1942 roku do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Operatorzy pracowali przez miesiąc, rejestrując sceny z życia ulicy, pokazując skrajną nędzę i świat dobrze odżywionych, wchodząc do zabiedzonych podwórek i wykwintnych restauracji, kreując świat kontrastów i pracując nad "uchwyceniem żydowskiego charakteru". Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie. Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu. 50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie po ujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy'ego Wista. Mozolna analiza pokazuje, że dokument to jeszcze jedna mistyfikacja propagandy nazistów, a "normalne" życie od początku do końca zaaranżowano, pod bacznym okiem pilnujących porządku esesmanów. Na film składają się wspomnienia i komentarze ocalonych, fragmenty niesławnego filmu, sylwetki uchwyconych w kadrze niemieckich operatorów i przerażone spojrzenia filmowanych mieszkańców getta. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego.

Ekipa

Yael Hersonski – ur. w 1976 roku w Izraelu. W latach 1996-1998 studiowała filozofię na Uniwersytecie w Tel Awiwie. W latach 1998-2003 studiowała w Sam Spiegel Film & Television School, którą ukończyła z wyróżnieniem. Pracowała jako wolny strzelec w branży filmowej, podejmując się pracy reżyserskiej i montażowej również dla izraelskiej telewizji. Niedokończony film to jej debiut dokumentalny.

Głosy prasy

„Wspaniały, poruszający, tajemniczy i intelektualnie prowokujący film dokumentalny.”

New York Times

„Piątka z plusem: głęboki, hipnotyzujący, najwyższej wagi film dokumentalny.”

Entertainment Weekly

„Szczyt mistrzostwa. Hersonski pokazuje nam materiały archiwalne, tworząc na ich bazie jednolity film, obudowany dodatkowo dźwiękowo-wizualną symfonią. Wspaniałe upamiętnienie niezmiernie ważnego świadectwa historii.”

Time Out New York

„Pięć gwiazdek! Niesamowity wręcz film. Z jednej strony przerażający, z drugiej – fascynujący. To, co tu widzimy, stymuluje nas do przemyślenia sposobu, w jaki filtrujemy nasze wspomnienia o bolesnych historycznych wypadkach. Film jest potwierdzeniem tego, że prawda o ohydnym ludzkim zachowaniu musi zostać ujawniona. Hersonski w zimny, jasny i przekonywujący sposób ujawnia fakty, tworząc prawdziwie rewelacyjny film dokumentalny o olbrzymiej wartości i wadze.”

About.com

„Oglądanie tego filmu przypomina śledzenie detektywistycznej historii, w której tajny agent co rusz daje nam klucz do rozszyfrowania tajemnicy.”

Hiffington Post

„Film dokumentalny, którego nie możesz przegapić i wobec którego nie można przejść obojętnie.”

Entertainment Weekly

„Ten film jest dowodem na to, że siła prawdy może być odnaleziona bez względu na historyczny kontekst.”

Washington Post

„Przerażający i wręcz bezcenny pod względem historycznym film dokumentalny.”

The Hollywood Reporter

Historia

W maju 1942 roku do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Operatorzy pracowali przez miesiąc, rejestrując sceny z życia ulicy, pokazując skrajną nędzę i świat dobrze odżywionych, wchodząc do zabiedzonych podwórek i wykwintnych restauracji, kreując świat kontrastów i pracując nad "uchwyceniem żydowskiego charakteru". Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie.

Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu. 50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie po ujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy'ego Wista. Mozolna analiza pokazuje, że dokument to jeszcze jedna mistyfikacja propagandy nazistów, a "normalne" życie od początku do końca zaaranżowano, pod bacznym okiem pilnujących porządku esesmanów. Na film składają się wspomnienia i komentarze ocalonych, fragmenty niesławnego filmu, sylwetki uchwyconych w kadrze niemieckich operatorów i przerażone spojrzenia filmowanych mieszkańców getta. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego.

Bohaterami filmu są nie tylko widoczni na ekranie mieszkańcy, ale także kilku ocalonych z Zagłady. Reżyserka konfrontuje ich z niemieckim filmem, wsłuchując się w ich komentarze. "Przechodziłam obok trupów, ale ich nie zauważałam. Nie byłam w stanie niczego poczuć. Jestem szczęśliwa, że dziś mogę płakać, że dziś jestem człowiekiem." mówi jedna z rozmówczyń.

O filmie

Niedokończony film jest próbą odnalezienia prawdy, jaka kryje się w najbardziej tajemniczym materiale propagandowym, jaki naziści nakręcili w warszawskim getcie. Zapis ten powstał tuż przed deportacją Żydów z getta. Jak na ironię, ów archiwalny, czarno-biały materiał był po wojnie często wykorzystywany zarówno przez filmowców, jak i muzea jako żywa ilustracja wspomnień oraz świadectw zebranych wśród ocalałych z tragedii. Tylko kilka osób wiedziało o cynicznym sposobie, w jaki powstał ten film. Naziści wykorzystali tu getto jako filmową scenerię, Żydów jako aktorów, a nieżywe ciała jako eksponaty filmowej wystawy na cześć III Rzeszy.

Film kwestionuje naszą percepcję fotograficznego obrazu, jak również sposób, w jaki postrzegamy i rozumiemy historię. Odwołując się do słów Waltera Benjamina można zatem stwierdzić, że w Niedokończonym filmie historia rozpada się na obrazy, a nie narrację.

Słowo reżyserki

Holokaust skonfrontował ludzkość nie tylko z niewyobrażalnym wręcz bestialstwem i horrorem, lecz również – po raz pierwszy w historii – z jego systematyczną dokumentacją. Znaczne bardziej niż cokolwiek innego, fotograficzna dokumentacja tej tragedii na zawsze zmieniła sposób, w jaki archiwizowana jest przeszłość. Okrucieństwa popełniane przez nazistów były fotografowane z większą intensywnością, niż jakiekolwiek zło wcześniej lub później. Od czasów wojny te obrazy, nakręcone przez ewidentnych przestępców, były przedmiotem manipulacji. W najlepszym przypadku służyły jako ilustracja historii, w najgorszym – jako historyczna prawda.

Zdając sobie sprawę, że nikt, kto mógłby dać świadectwo tamtym wypadkom, nie ocalał, próbowałam w tym filmie przetestować nieme materiały filmowe, które pozostały (jako jedyne) po tym zdarzeniu. Starałam się krytycznie spojrzeć na potencjał tego zapisu, aby zbadać zarówno jego udawaną przecież prawdziwość, jak i sposób, w jaki został on spreparowany.

Ciekawiło mnie, w jaki sposób archiwalne materiały kręcone przez oprawców poświadczają cierpienie ich ofiar. Interesowało mnie również to, gdzie kończy się realność filmu, a zaczyna manipulacja. Moim zdaniem ma to miejsce wraz z momentem, w którym ofiara spojrzy w kamerę. To właśnie w tym spojrzeniu zawiera się cała emocjonalna prawda, której w żaden sposób nie jest w stanie zniszczyć mechanizm propagandy. To jedyna prawda, której nikt nie jest w stanie wykraść i posiąść. Prawda, która pozostaje na zawsze i poświadcza, że tu byliśmy i istnieliśmy w tym świecie. Przekazuje to, czego słowa nie są w stanie opisać.

Chciałam przedstawić w filmie to właśnie przesłanie, a jednocześnie zakwestionować sposób, w jaki w XXI wieku patrzymy na przeszłość. Chciałam zaburzyć tkwiące w nas przekonanie o pełnej i właściwej znajomości historii, a tym samym wzmocnić emocjonalną zdolność do patrzenia na nią poza płaszczyzną czasu.

Warszawskie Getto - Fakty

Warszawskie getto było największym żydowskim gettem, jakie powstało podczas II wojny światowej. Wśród ponad 440 tysięcy ludności byli zarówno polscy Żydzi, jak i Romowie. Tyfus, bieda, głód i samobójstwa stanowiły codzienność życia w tym miejscu. Przeciętna racja żywności na dzień wynosiła zaledwie 184 kalorii, co spowodowało, że przeszło 100 tysięcy mieszkańców getta zmarło zanim naziści rozpoczęli ich masową deportację do obozu w Treblince. Od 23 lipca do sierpnia 1942 roku około 254 tysięcy mieszkańców getta zostało wywiezionych do obozu w Treblince, a następnie bestialsko zamordowanych.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…